"Тайнствената гора на думите" - Как да направим речта си по-богата и интересна?
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
7 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават синонимите като близки по значение думи;
- използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
- разграничават синоними от сродни думи;
- подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация;
- определят прякото и преносното значение на думата;
- употребяват думи в пряко и преносно значение.
Цели по умения:
Учениците:
- сътрудничат в екип при търсене и обсъждане на езикови решения;
- изразяват мисли и идеи устно и писмено с яснота и езиково богатство;
- развиват креативност чрез създаване на текстове и визуализации;
- оценяват езиковото си поведение и се стремят към неговото усъвършенстване;
- прилагат критическо мислене при избора на думи според контекста.
Изследователски въпрос:
Как синонимите и преносните значения обогатяват речта и я правят по-въздействаща за слушателя и читателя?
Краен продукт:
Картонен макет „В тайнствената гора на думите“, който визуализира богатството на речта чрез синоними и изрази в пряко и преносно значение. Макетът представя творчески изразени езикови открития на учениците.
Необходими материали:
- работен лист “Свържи изреченията”
- комплекти „Синонимно домино“
- тетрадки за записване
- текст с много повторения
- проектор (по желание)
- дигитално устройство (по желание)
- работни листове “Езикови упражнения за синоними”
- работен лист “Избери синоним – подобри изречението!”
- работен лист “Сродни думи или синоними?”
- тетрадки за записване
- листчета с изрази за играта “Близнаци – не съвсем!”
- бяла дъска и флипчарт листове
- малки цветни листчета
- голям лист бял картон
- бели листове А4 за рисуване на дървета и изрязване на листенца
- примерни изрази (при нужда от вдъхновение)
- кашон (по желание)
- синя тишу хартия (по желание)
- шаблон за 3D дървета (по желание)
- цветна хартия
- декорации (листа, цветя от хартия, корички и др.) – по желание
- изложбено пространство (маса, дъска, щендер)
- микрофон и тонколони, ако представянето е в голяма зала и пред повече ученици
- работен лист “Рефлексия по проект “Тайнствената гора на думите”
- шаблон на листо за записване на дума или израз
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.