Опазване на водите от замърсяване – вдъхновяващи ученически еко проекти

Екологично образование - ученически еко проекти

Информационни кампании, открити уроци и експерименти за бъдеще с по-чиста вода

Водата е източник на живот – нейното значение за хората и за екосистемите на Земята е обективен факт. Замърсяването на водите е сериозен проблем, който изисква осъзнати действия и дългосрочни решения. А къде по-добре да започнем, ако не в училище?

С такива идеи организирахме конкурс за ученически проекти, посветени на екологичното образование. Учениците проучваха регионални екологични проблеми, анализираха данни, споделяха личен опит и дори провеждаха собствени изследвания. Под ръководството на своите учители те разработиха планове за действие, идентифицираха предизвикателства и оцениха потенциалните резултати.

В тази статия ще ви представим ученически проекти, фокусирани върху замърсяването на водите в България – със специален акцент върху реките и Черно море. Екипите изследваха причините и видовете замърсяване, както и възможните начини за справяне с проблема.

Тазгодишното издание на конкурса вече стартира и е със срок за кандидатстване 28 март 2025 г. Кандидатствайте през страницата ни за еко проекти

Кампания “Чиста вода, здрав живот: Заедно срещу замърсяването” – ПГМЕЕ Бургас, гимназиален етап

Учениците от Професионалната гимназия по механотехника и електроника в Бургас ни представиха проект, насочен към повишаване на информираността и ангажираността на младите хора към опазването на околната среда. Екипът предлага следните решения за борба със замърсяването на водите:

  1. Информационна кампания – създаване на брошури, които учениците ще раздават на обществени места с цел привличане на вниманието към замърсяването на водите и начините за предотвратяването му.
  2. Събирателна кампания за почистване – организиране на учениците за почистване на плажната ивица в Бургас. При одобрение и финансиране на проекта децата ще направят и еднодневна екскурзия до Странджа планина, за да почистят река Ропотамо или река Велека. Планира се и преход до водопад Докузак – най-големият и водоносен водопад в природен парк “Странджа”.
  3. Посещение на изпитателна лаборатория: – посещение на една от изпитателните лаборатории за битови и отпадни води в Бургас, за да могат учениците да се запознаят с процесите на тестване и пречистване на водата.

Идейният проект подкрепя не само опазването на околната среда, но също така насърчава младите хора да бъдат по-активни и отговорни граждани. Общите преживявания извън училищната среда укрепват екипния дух и са отлична възможност за тиймбилдинг, както и за промотирането на проекта и неговите цели пред по-широка аудитория. В различни платформи ще бъдат споделяни снимки, видео материали и разкази. 

Конкурс за ученически ЕКОпроекти

“Черно море – невидима заплаха“ – 134. СУ София, гимназиален етап

Какво би станало, ако антропогенна дейност предизвика разместване на водните пластове в Черно море?

Този въпрос ни задава екипът от ученици и учител в 134. СУ “Димчо Дебелянов”, София, представяйки проекта си, насочен към повишаване на осведомеността и борбата със замърсяването на водите в Черно море. Той иска да привлече вниманието на широката общественост към въпроси като презастрояване, изчезване на видове и драстични изменения в състава на морето, които могат да имат катастрофални последици. Екипът, представляващ 134. СУ, вярва, че осведомеността е ключът към решаването на екологичните проблеми.

Проектът включва няколко основни компонента:

  1. Видео – съдържа данни за Черно море и неговия сероводороден пласт, както и влиянието на този пласт върху морските видове.
  2. Експеримент – онагледява разместването на водните пластове и неговите последствия.
  3. Макет – показва визуално последиците от разместването на водните пластове.
  4. Брошури – раздавани на обществени места, те представят информация за проблемите на Черно море и техните възможни решения.

Учениците изследват както локалните, така и глобалните екологични проблеми, свързани с Черно море – както наводнения и промени в морските течения в крайбрежните райони, така и замърсяване от промишлени отпадъци и нефтени разливи, което води до загуба на биологично разнообразие и разрушаване на екосистемите. Войната в Украйна също играе значителна роля, като влияе на морските обитатели чрез шума, разрушенията и температурните промени, причинени от бомбардировките.

Екипът от столичното 134. СУ “Димчо Дебелянов” вижда хоризонти и за международно сътрудничество и привличане на партньори от съседни държави за продължаване на усилията.

“Стара река – чистата река” – СУ “Св. Климент Охридски”, гр. Ракитово, гимназиален етап

Учениците от СУ “Св. Климент Охридски” в Ракитово и техния ментор ни запознават с проект, насочен към борбата със замърсяването на Стара река. Реката тече през целия град и минава покрай самото училище. В миналото хората са ловели риба от мостовете на града, но днес недобросъвестни граждани и търговци изхвърлят отпадъци в реката, което я прави неприятна гледка за жителите и гостите на Ракитово.

Основната идея на проекта е да се информират гражданите за проблема и да се стимулира опазването на чистотата на реката. Учениците планират редица дейности за постигане на тази цел:

  1. Създаване на Фейсбук страница – публикуване на дейности, свързани с почистването на района, и качване на актуална информация за състоянието на реката (дигитална карта, снимки на замърсените и почистените участъци, както и снимки на тези, които замърсяват).
  2. Акции за почистване – организирани от учениците акции за почистване на високите брегове на реката.
  3. Поход до извора на реката – организиране на поход с ученици до извора на Стара река.
  4. Информационни табели – поставяне на информационни и предупредителни табели на петте моста в града с цел недопускане на замърсяване на реката.
  5. Писмено искане до кмета – внасяне на  писмено искане от учениците до кмета на община Ракитово за изрязване на излишната растителност в коритото на реката, почистването му, поставяне на видеонаблюдение и периодичен отчет на наложените санкции на нарушителите.
  6. Фотоконкурс и изложба – организиране на фотоконкурс по темата и изложба на творбите по течението на реката, в частта където се разполага пазарът.
  7. Екопатрули – провеждане на акции на еко патрули и интервюта с жителите и гостите на града по темата.

Проектът има за цел да повиши осведомеността на обществеността за проблема със замърсяването на речното корито и да формира непримиримост към тези, които замърсяват. Инициативността на учениците ще покаже значимостта на проблема за бъдещите поколения и ще вдъхнови други да се присъединят към каузата им.

Изследване на химическия състав на Чепеларска река – СУ “Св. Патриарх Евтимий”, гр. Пловдив, гимназиален етап

Екологично образование - ученически еко проекти

СУ “Св. Патриарх Евтимий” в Пловдив е иновативно училище, което ни представя проект, свързан с Чепеларска река – една от най-замърсените реки в района около Пловдив и Асеновград, но е и важен водоснабдител за селата Катуница, Ягодово и Крумово.

В периода ноември 2023 – февруари 2024 г. училищният екип провежда изследванията за качеството на водата в няколко точки: канала на КЦМ – Пловдив, който се влива в Чепеларската река, на изворната вода от село Гумощник и от язовир Розов кладенец до Гълъбово.

Почти навсякъде се откриват високи нива на силикати (SiO2); нитрити (NO2) и желязо (Fe). Високите нива на неразтворено желязо и ръжда се измерват чрез кафявото оцветяване на пробата и вероятно са налице поради корозирали тръби.

Сравнение на трите водоизточника по химичен състав

Елемент КЦМ канал Изворна вода Язовир Розов кладенец
pH 7 7,5 / 8 7,5
O2 10 mg/L (ppm) 9 mg/L (ppm) 6 mg/L (ppm)
PO4 0,1-0,125 mg/L (ppm) 0,02 mg/L (ppm)
NO2 0,4 mg/L (ppm) 0,05-0,1 mg/L (ppm) 0,3 mg/L (ppm)
Cu <0,1 mg/L (ppm) <0,1 mg/L (ppm)
SiO2 1,6 mg/L (ppm) >6 mg/L (ppm)
NO3 1 mg/L (ppm)
NH4+ <0,05 mg/L (ppm) <0,05 mg/L (ppm)
Fe ръжда/няма данни за разтворено желязо ръжда/няма данни за разтворено желязо

Сравнението на пробите показва как водата, преминала през пречиствателна станция, не е напълно пречистена от нитрити и силикати и дава проблемна желязна проба. При изворната вода всички стойности са в норма, освен NO2- и SiO2. Количеството на нитритите не е особено голямо, но силикатите определено са в повече. Това може да се дължи на пътя на водата – тя тече край скали, парчета от които се понасят по течението. В язовира се наблюдава и сравнително ниско съдържание на кислород, както и отново нитрити – много над нормата.

Предложенията на училищния екип за справяне с посочените екологични проблеми са следните: 

  • Премахване на ръждата

Все още не е известен метод за 100% премахване на ръжда, но от друга страна, процесът на корозия на желязото може да се забави. Чрез индекса на Ланжелие може да се провери за наличието на корозивна вода. Ако водата е с определена твърдост, тя може да образува слой от магнезиеви и калциеви йони, след което нейното pH да се стабилизира чрез хидрогенкарбонат (HCO3-). Тръбите в случая са стари и изчистването на корозията би ги наранило, затова е необходима подмяна на тръбите или с нови железни тръби (които да бъдат защитени с горепосочения метод) или с пластмасови тръби.

  • Премахване на силикатите

Силикатите са йони, които са слабо реактивоспособни. За премахването на голямото им количество се използват два вида методи, в зависимост от вида им. При колоидни силикати се използва обратна осмоза. При разтворими силикати се ползва електрокоагулация с алуминиев катод. С този метод освен SiO2 се премахват и Ca2+ и Mg2+ йони, предизвикващи твърдост. Така почти целият силициев диоксид и твърдостта се премахват при престой от 2 часа в електролизната вана. Ако твърдостта е в повече, времето се удължава, за да се максимизира образуването на флокули (утайки), отделящи се на дъното или на повърхността. Този метод е тестван.

Училищният екип предполага, че установените силикати са от втория вид. След като се направи електролизната вана, водата продължава в сектор, непосредствено свързан с обратна осмоза. Пречистената вода от утайките продължава своя път в следващите сектори на пречиствателната станция. 

  • Премахване на нитритите

Нитритите са трудни за премахване, тъй като са в разтвор и в равновесие с азотистата киселина. Вместо химична преработка, може да се използва биологично пречистване. Бактерията Citrobacter C48 редуцира NO2- до NH4+ при висока концентрация на глюкоза и ниска на NO3- в анаеробна среда. Проблемът е, че тази бактерия има идентично ДНК с E. coli и при изпускане може да предизвика епидемия. Затова е нужен специален сектор с полупропускливи мембрани на входа и изхода. При оптимални условия (pH=7, 24°C) бактериите преработват нитритите за 12 часа до N2O и NH4+, които се разделят в отделни сектори. N2O се обработва термично до кислород и азот, които се събират в бутилки за продажба. NH4+ се превръща в амонячна вода, която също се продава. Пречистената вода преминава през обратна осмоза и UV облъчване за унищожаване на бактерии, след което сензори проверяват качеството ѝ. Ако всичко е в норма, водата се влива в реката.

Чрез своите изследвания и предложения екипът от ученици и учители на СУ “Св. Патриарх Евтимий” в Пловдив показва, че местната общност има готовност да се справи с предизвикателствата и да допринесе за по-чиста и безопасна околна среда.

Благодарим на всички отбори за участието в конкурса! Прочетете още иновативни идеи на учители и ученици в категорията на сайта ни за екологично образование

Кандидатствайте с ученически еко проект в конкурса до 28 март 2025 г. чрез формуляра на страницата ни

Още полезни статии:

География и икономика

Активни граждани в часовете по география

Възпитаването на активни граждани често изисква иновативни подходи и средства, които да насърчават учениците да участват активно и отговорно в обществото. До 11. клас, когато

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.