Как учениците от Търговище “покориха властта” за един учебен час?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Учениците да развиват:

    • Организационни умения
    • Сътрудничество
    • Критично мислене
    • Креативност

Необходими материали:

Обикновено темите за държавно устройство са част от материала, който е по-труден и неразбираем за голяма част от учениците. Представени са факти и термини, на които учениците не обръщат особено внимание и бързо забравят. Г-н Георги Марков споделя своя опит с учениците си за втора поредна година. Тази година ни разказва за проведен успешен експеримент с десетокласниците му, които чрез драматизация разбират по-лесно устройството на държавата, а знанията им стават трайни. 

Идеята за добрата практика “Държавно управление на България за един учебен час” се заражда след като учениците от Първо средно училище “Свети Седмочисленици” – гр. Търговище се запознават отблизо с работата на народните представители. “Преживяването за десетокласниците беше изключително вълнуващо. Няколко учебни часа по-късно, чрез тест, установих, че с учениците, които бяхме в София, показват значително по-добри резултати в сравнение с останалите паралелки. От този момент реших, че тази иначе суха материя, трябва да се преподава по по-достъпен и интересен начин. А какво по-интересно би било за учениците от това сами да влязат в ролята на министри, депутати, кметове, областни управители и други”, разказва г-н Марков.

В следващите редове споделяме конкретните стъпки, които да следвате, за да приложите добрата практика и във вашата класна стая.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Добрата практика представя различните видове власти в България, чрез различни кратки сценки, пресъздадени от малки екипи от класа. 

Предварителна подготовка

Учениците трябва да имат общи познания за държавното устройство на България. Учителят по география и икономика съветва да запознаете десетокласниците с основните термини. Г-н Марков споделя сценария, който разработват с учениците. 

Стъпка 1

Учителят посочва опорни точки и длъжности, които ученици сами разпределят спрямо своите силни страни. “В час отговорникът получава всяка смислова част и заедно с останалите ученици организира разпределението на ролите, като определят кой ще бъде най-подходящ за всяка позиция”, уточнява г-н Марков. Основната задача тук е всеки да получи и да проучи своята роля. За целта е позволено да използва различни източници за информация. 

Ако смятате, че вашите ученици имат нужда от подкрепа, насочете вниманието им към определена длъжност. 

Стъпка 2

В рамките на една седмица, работните групи се събират и разписват мини диалози и идеи за представяне на своята част. Дейността се осъществява извън училище. Когато всеки екип е готов с предложението си, изпраща или предава материала на учителя за обратна връзка.

Стъпка 3

Екипите получават обратна връзка от учителя. Заедно с него подреждат смислово сценария. Обсъждат подходящи декори, необходими материали и гости на събитието. “В часа по география и икономика гостуваха външни гости, директори и преподаватели. Учениците изготвиха предварително схема на разположение на чинове, столове, гости, водещ, сценарий с реплики, програма кой след кого следва и т.н.”, допълва г-н Марков.

darzhavno upravlenie na bg prezentatsia

Стъпка 4 

Същинската част на добрата практика се провежда в рамките на един учебен час по география и икономика. Ролята на екипите е да представят себе си като държавни служители, изигравайки миниатюри. А ето и някои от тях:  

  • Началото се поставя от ученика с встъпителни слова, държейки конституцията и няколко закона, значението на правилата и отговорностите. 
  • Между отделните смислови части се намесва учителят, който прави преход към следващата. 
  • Провежда се импровизиран изборен процес, където предварително са разлепени предизборни плакати. Има кандидати, изборна комисия, изпробват се недоброжелателни практики за купуване на вот – раздаване на бонбони. Извършва се броене на гласовете и се обявява кмет на измисленото село 10а.
  • Президентът прави новогодишно обръщение, включвайки неговите функции и бъдещи задачи.
  • Представя се ролята на депутатите, техните инициативи и задължения, чрез импровизиран пленарен ден с няколко депутати-ученици. 
  • Разговор между министър-председателя и министъра на образованието по повод резултатите от НВО и ДЗИ.
  • Импровизиран обир, намеса на полицейски служби, вкарване в съдебна зала, където съдии, адвокати и прокурори пледират за различни искания. 
  • Областен управител, който посещава граждани от областта и “решава” проблемите им.
  • Последният елемент са държавните символи, които са представени от двамата секретари на президента.

darzhavno upravlenie na bg za 1 ucheben chas

“Учениците получиха баджове с длъжностите си и стриктно изпълняваха сценария. За тях беше вълнуващо изживяване. Видяха как идеите им са реализирани.”, споделя г-н Марков.

darzhavno upravlenie na bg predstavyane

 Стъпка 5

“В последните минути от часа гостите взеха участие, изразиха мнение и зададоха допълнителни въпроси на учениците”, уточнява г-н Марков.

Тази част от урока предоставя възможност за диалог и обмен на гледни точки. Освен това тя допринася за задълбочаване на дискусията и обратната връзка по темата.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Тази добра практика предлага множество възможности за развитие на учениците и за по-добро разбиране на държавните институции. Г-н Марков забелязва изключително много положителни резултати след проведения открит урок. “Бе пуснат кратък тест, на който въпросите, свързани с държавното устройство на България бяха в мнозинство с верен отговор, за разлика от следващите уроци за население, които са били преподадени и учене по конвенционален начин. Промени се отношението на учениците към политиката, голяма част от тях стана политически по-активни.”, споделя г-н Марков.

В тази практика учениците имат водеща роля – създават сценарий, саморазпределят ролите си, организират класната стая. Те определят начина на водене на урок и кое е най-важното. Темата се разглежда и в по-горните класове, което от своя страна е добро поле за развитие на практиката, задълбочавайки знанията на учениците. “Евентуално със същите ученици, бихме разработили нещо по-сложно в политически и граждански аспект.”, планува г-н Марков

Учителят по география и икономика забелязва, че у учениците се заражда гражданска позиция и засилен интерес към политическия живот. “Все по-често започнахме да водим разговори, които са насочени към изразяване и защитаване на гражданска позиция. Най-доброто разбиране на сложните понятия е чрез онагледяване, поради което всички ученици накрая осмислят множеството звена на държавно управление в България”, допълва г-н Марков.

“Учениците, особено в края на първи гимназиален етап, не желаят да им се губи времето. Нямат интерес към новите знания, защото стават пасивен приемник на огромни количества информация, без да разбират тяхната нужда и значение за живота им. Когато учениците преживеят дадената тема по свой си начин, ще развият солидни умения да учат сами и да си създават правила, които да спазват.”, споделя г-н Марков

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.