Академията за дигитални умения в ерата на изкуствения интелект е инициатива, която се случва за втора поредна година през 2025 г. и включва поредица от уебинари, видео курсове и обучения за учители, създадени с подкрепата на Yettel. В настоящото интервю Ви срещаме с Даниела Попова – учител по музика в СУ “Се. Патриарх Евтимий”, гр. Пловдив, която е сред над 250 учители, които се включиха в първото обучение от програмата през м. април.
Какво Ви мотивира да се включите в обучението за критично мислене чрез дигитални технологии?
Общоприето мнение е, че зависимостта на съвременните деца от дигиталните технологии, е причина за липсата на концентрация, невъзможност за търсене и намиране на практически решения, както и не на последно място липсата на въображение. Този омагьосан кръг от едновременно ограничаване и интегриране на технологиите в съвременното българско училище, ме провокира да се включа в обучението. Още повече, че аз самата осъзнавам, че именно технологиите са в основата на успешното обучение по музика.
Кои части от обучението Ви бяха най-полезни или вдъхновяващи?
Като фен на дигиталните технологии, винаги ме е притеснявала целесъобразността, истинността и актуалността на информацията в мрежата. И когато това касае само моята подготовка, ориентацията не е голям проблем, но когато е свързано със съвместната ни работа с учениците, винаги съм чувствала необходимостта от протокол, който изцяло отговаря на целите и особеностите на учебния процес. Именно тази част от обучението за мен се оказа истинско откритие – демонстрираният алгоритъм за проучване и проверка на съдържание изисквам и ползваме във всеки час.
Научихте ли нови подходи или инструменти, които не сте използвали преди това в работата си?
В общи линии, голямата част от дискутираните инструменти за създаване на цифрово съдържание и практически подходи за осъществяването им с определена образователна цел, са ми познати и ползвам в работата си. В този смисъл, за мен най-полезно се оказаха формите на колаборация с учениците. Превръщането на дидактическите задачи в мисия на децата, ето това е важното и работещото в съвременното образование.
Как прилагате наученото в ежедневната си работа с учениците? Можете ли да дадете конкретен пример?
Да, прилагам всичко научено в обучението, например:
- VII клас – учениците създадоха аудио и видео реклами на продукти по свой избор
- IX клас – учениците създадоха електронни тестове по определено учебно съдържание (Българска музикална култура) и отговарящи на определени условия, които реших аз не напълно вярно. Учениците ги провериха и поправиха, като анализираха и обобщиха получените резултати.
Как учениците приеха новите подходи в часовете Ви?
Учениците ми са свикнали все нещо да пробваме и експериментираме, така че никого не изненадах. Положително са настроени към случващото се в часовете по музика и приеха новите неща като част от съвместната ни работа.
Сблъскахте ли се с предизвикателства при прилагането на новите подходи в класната стая? Как ги преодоляхте?
В моята работа предизвикателствата са свързани с технологичната обезпеченост в училище, тъй като учениците са много, а училищните устройства малко. Най-често се налага учениците да ползват личните си мобилни устройства.
Забелязвате ли промяна в начина, по който учениците мислят, анализират информация или изразяват мнение след обучението?
Да, има разлика в начина, по който учениците най-напред приемат задачите, а след това и как ги осмислят и реализират. Изразяването на мнение от тяхна страна вече е доста по-подредено, осмислено и аргументирано.
На страницата на Академията може да откриете покани за следващи обучения, уебинари и курсове, свързани с темата дигитални умения в ерата на изкуствения интелект.


