Гражданско образование и участие на ученици в значими обществени каузи

Важно е още от ранна възраст да възпитаваме в децата загриженост и мисъл за другите и да им предоставяме възможности за участие в значими за обществото каузи. Това е полезно както за тяхното личностно израстване, така и за обществото ни като цяло.

Учителката Кремена Енчева е автор на проект, който цели изучаването на гражданско образование вместо в 11. и 12. клас, както предвижда учебната програма, да започне още в начален етап. Колкото по-рано, толкова по-добре, смята тя: “Гражданското образование учи децата да общуват позитивно помежду си, да се адаптират по-лесно в света около тях, а по този начин и да се избегнат агресивните прояви, на които ставаме свидетели.” Учителката успява да осъществи мечтата си да преподава гражданско образование на малките ученици – проектът е одобрен от експертите в Министерство на образованието и науката. Г-жа Енчева вече разполага със специални часове, в които учи децата как да взаимодействат със света около тях, да проявяват съчувствие, да разсъждават за своята индивидуална и групова идентичност, да поемат рискове и да оценяват последиците от тях. 

Визитка на практиката

Име: Гражданско образование и участие на ученици в значими обществени каузи

За кого е подходяща: начален етап

Продължителност: през цялата учебна година

Цели:

  • повишаване познавателната активност на учениците към обществено значими проблеми;
  • развиване на критично и аналитично мислене, свързани с морално-етични въпроси;
  • развиване на положителни личностни качества като емпатия, споделяне и аргументиране на лично мнение и чувство за отговорност.

Информация за учителя: Кремена Енчева практикува учителската професия вече 32 години. За професията си тя казва следното: “Учителската професия е призвана да променя света, а аз изпитвам силна мотивация да бъда част от позитивната промяна в българското образование.” Към настоящия момент г-жа Енчева е начален учител в Средно училище “Георги Измирлиев”, гр. Горна Оряховица. 

Описание на практиката:

Смисълът на гражданското образование се състои в това, че стимулира развитието на детската личност, подготвя децата за реалния живот и изгражда у тях различни житейски компетентности.” – с тази мисъл г-жа Енчева започва да преподава гражданско образование още в първи клас. Нейните ученици се запознават с основни понятия от гражданското образование, учат се как да работят съвместно за обща цел, как да се държат с възрастните хора и какво представляват правата на децата. 

Във втори клас децата започват да участват в различни значими каузи и проекти. На 2 октомври, Международният ден на възрастните хора, с помощта на Фондация “Лале” второкласниците се срещат виртуално с пенсионерския клуб на гр. Горна Оряховица. Срещата е част от кампанията на фондацията – “Общество за всички възрасти”. Учениците са изработили голяма поздравителна картичка с отпечатъци на техните ръце и поздравяват възрастните хора с песни и стихчета. Членовете на пенсионерския клуб са толкова развълнувани, че между тях и децата се поражда непринуден разговор. Възрастните се интересуват какво се случва днес в училище, а децата ги разпитват какви са били те самите като второкласници и какъв е бил тогава животът в училище. Също така децата слушат с удоволствие приказки, разказани от възрастните хора. 

Гражданско образование и участие на ученици в значими обществени каузи

Учениците от трети клас се включват в проекта “Моят роден град” по повод 150-тата годишнина на гр. Горна Оряховица. През октомври третокласниците посещават историческия музей, за да се запознаят с героите, родени тук и допринесли за изграждането на града. От музея предоставят на учениците стари книжки с интересни факти за Горна Оряховица и децата упражняват четене с разбиране в клас. Г-жа Енчева също поставя задача пред учениците. Разделя ги на три екипа, които имат за цел да съберат различна информация и да я представят под формата на постер с текст и рисунки. Екип “Минало” представя значими факти и хора от миналото на града, екип “Настояще” описва какви работни предприятия и важни за гражданите сгради има в града, както и какви интересни събития се организират. Екип “Бъдеще” представя постер с рисунки като отговор на въпроса “Как искаме да изглежда нашият град?”. С последният постер (за бъдещето на града) учениците и тяхната учителка посещават кмета на Горна Оряховица. Той показва на децата знамето и символите на града, разказва им с какви трудности се сблъсква в своята професионална роля, както и по какъв начин работи администрацията. Децата споделят идеите си за бъдещето на града, в който учат и живеят. 

Гражданско образование и участие на ученици в значими обществени каузи Гражданско образование и участие на ученици в значими обществени каузи Гражданско образование и участие на ученици в значими обществени каузи

Учениците от четвърти клас отбелязват Европейския ден за солидарност между поколенията и тъй като този ден съвпада с Велики четвъртък, г-жа Енчева и нейните ученици решават, че ще боядисат яйца, които след това ще дарят на социален комплекс към Храм “Св. Три Светители” – там се организират благотворителни инициативи за даряване на храна на самотни възрастни хора. В двора на училището се събират три поколения – децата, техните майки и баби, за да боядисат яйцата. Бабите и майките показват различни техники за боядисване на яйцата, а към всяко яйце децата изработват картичка с мило послание, което да зарадва възрастните хора, щом получат дарение от храма.

Гражданско образование и участие на ученици в значими обществени каузи

Друга значима инициатива, в която участват четвъртокласниците, е свързана с изработването на мартенички за Сдружение “Различни, но равни” в гр. Пловдив. Децата подготвят не какви да е мартенички, а мартенички за засаждане от рециклирана хартия. Ето как и вие може да си направите такива: късчета хартия се пасират с вода, а материалът, който се получава, се подсушава внимателно с хавлиена кърпа. Оформя се като лист с по-голяма дебелина, а след това отгоре му се слагат семена на различни билки или цветя. Още докато листовете не са напълно изсъхнали, от тях се правят различни формички – например сърца – и след това със силикон се залепят за ръчно изработените традиционни мартенички от бял и червен конец. Децата добавят и описание на това как може да се засади и как трябва да се отглежда  “мартеничката”. С продажбата на тези симпатични мартенички са подпомогнати 75 семейства на деца с увреждания.

Гражданско образование и участие на ученици в значими обществени каузи

Целта на обучението в училище е да подготвим децата успешно да се реализират в едно високотехнологично общество. Защото децата ни ще разнасят посланията, записани в душите им с почерка на нашите действия или бездействия. Само след няколко години тези деца ще градят нашия свят и ще се уповават на нашите послания, затова нека те бъдат мъдри и човешки.”, споделя Кремена Енчева.

Защо да опитате тази практика:

  • проектите по гражданско образование подготвят учениците за ефективно социално общуване;
  • учениците се включват в значими за обществото каузи и по този начин се чувстват действително полезни и нужни;
  • от колкото по-ранна възраст децата се включват в подобни инициативи, толкова по-бързо загърбват егоцентризма си и започват да реагират при различни ситуации с мисъл за другите.

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

 

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали