Граждански активни ученици избират кмет на класа

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Подходяща за

Необходими материали:
  • мултимедийна техника за представянето на платформите;
  • цветен принтер за разпечатване на рекламните брошури;
  • материали за изработка на изборни урни и бюлетини;
  • бели листи и непрозрачни пликове за изборния ден.
Време за активността: 1 месец

Цели по предметно знание

  • учениците се запознават със структурата на изборния процес, като симулират местни избори в рамките на класа;
  • учениците усвояват дигитални умения за работа с Word и Paint, като изработват рекламни материали.

Цели по умения

  • учениците се подготвят за активно гражданско участие в реалния живот, като изследват как функционира демократичното общество;
  • учениците формират нагласата „от мен зависи”, като имат възможност чрез гласа си да влияят на вземането на решения в класа;
  • учениците усвояват умения в сферата на политическата реклама и маркетинг, като създават и разпространяват предизборни материали;
  • учениците развиват комуникативни и презентационни умения, като участват в дебат по време на предизборната кампания;
  • учениците усвояват допълнителни дигитални умения в областта на графичния дизайн, като работят с Microsoft Publisher, Paint 3D и Photo Editor Pro - Polish за създаването на рекламни брошури.

Правото на глас е основно демократично право, което ни дава възможност да участваме активно във формирането на средата, в която живеем. На фона на рекордно ниската избирателна активност у нас по време на последните местни избори е изключително важно да изградим у подрастващите нагласата „от мен зависи” и да ги подготвим да бъдат активни граждани на обществото ни.

Именно на тази цел се е посветила г-жа Дарина Стоянова, която води часове по история и цивилизации и гражданско образование в  Основно училище „Найден Геров”, гр. Бургас. Училището е на почти 100 години и се намира преди крайния бургаски квартал “Меден Рудник”. Г-жа Стоянова го определя като „училището на общността” – всички се познават и са учили или учат в него – баби, дядовци, родители, братя и сестри. В този контекст г-жа Стоянова полага системни усилия да подготви учениците си да упражняват правото си на глас информирано и активно: „Искам да ги убедя колко важно е да гласуват, ако искат после да имат очи да роптаят срещу решенията на властта.”, споделя тя и допълва: „Те ще определят и моето, и тяхното бъдеще, искам да разберат, че то зависи от тях”.

В статията ще ви разкажем как г-жа Стоянова въвлича шестокласниците от две паралелки в една 100-процентова симулация на реалния изборен процес, докато развива в тях важни житейски умения.

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

Учениците от 6 “Б” и 6 “В” клас са паралелките в бургаското Основно училище „Найден Геров”, които изучават гражданско образование като ИУЧ в рамките на целия прогимназиален етап. Още от самото начало на обучението им г-жа Стоянова отделя специално внимание на изборния процес. Винаги, когато в страната се провеждат избори, тя разяснява кое как се случва, коментира конкретни примери от действителността и дава практически задачи за самостоятелна работа. Бъдещите избиратели придружават родителите си до избирателните секции, наблюдават процеса, разглеждат бюлетините, разпитват как се гласува с машина и после обсъждат впечатленията си с учителката.

Идеята да се проведат избори за кмет на класа в двете паралелки е естествена стъпка в обучението по гражданско образование, вдъхновена от местните избори през октомври 2023 г. Г-жа Стоянова решава да предложи на младежите да преминат през всички етапи на реалния изборен процес и те прегръщат идеята с нескрит ентусиазъм. На помощ се притичва и учителката по компютърно моделиране и информационни технологии г-жа Тодорка Динева, чиято задача е да съдейства на учениците при изработката на необходимите рекламни материали. Така в началото на октомври стартира процедурата по избор на кмет на класа.

СТЪПКА 1 – ФОРМИРАНЕ НА ПОЛИТИЧЕСКИ ПАРТИИ И КОАЛИЦИИ

Учениците започват гражданския си активизъм с формирането на политически партии. Г-жа Стоянова определя регламента, според който във всеки клас те трябва да са минимум две, като във всяка партия трябва да членуват минимум 3 деца. В рамките на дискусия учителката обяснява какво представляват партиите и какви са структурните им компоненти. В 6 “Б” клас се учредяват 2 партии, а в 6 “В” – 4, които впоследствие оформят 2 коалиции, така че да обединят гласовете си за голямата борба на финала. Предложенията и решенията на учениците се записват на дъската и записките служат за протокол на учредителните събрания. Някои деца не припознават себе си в нито една партия и не се включват в членската маса.

Младежите имат едноседмичен срок да изберат име и абревиатура за партията си, да определят своя кандидат за кмет и да разпределят помежду си задачите за предстоящата предизборна кампания. Г-жа Стоянова им предоставя пълна свобода при вземането на тези решения и те успяват да я удивят с ефективна самоорганизация в извънучебно време.

В следващия учебен час екипите имат пълна готовност да обявят своите предложения. В 6 ”Б” клас партия “МИФ” излъчва Димитър Цветков за борбата за кметското място, а “Започваме промяната с Мария” делегира тази отговорност на своя партиен лидер Мария Стоянова. В 6 “В” клас местна коалиция “ЗСС – За нас” номинира Антония Габровлийска срещу конкурентния кандидат Диян Георгиев от местна коалиция “НП ВАМ”. Учениците са избрали и отговорници за изготвянето на предизборни платформи и рекламни материали. Г-жа Стоянова следи за изпълнението на поетите ангажименти и спазването на сроковете.

СТЪПКА 2 – ПРЕДИЗБОРНА КАМПАНИЯ

Втората задача пред младите партийни активисти е да измислят лого, основно послание и предизборни обещания. За целта те разглеждат онлайн платформите на реални политически формации. Отделно проучват нагласите в класа чрез неформални разговори с останалите ученици. После обсъждат с г-жа Стоянова характеристиките на ефективното послание и предизборни ангажименти – да са кратки, ясни и изпълними. Наблягат на явлението популизъм и коментират конкретни “училищни” примери като: „Ще построим нов стадион на училището!” или „Гарантирам, че всички ще имат 6 по история!”.

Следва изработката на рекламни брошури. Шестокласниците са имали за задача да обиколят шатрите на реалните политически партии и да вземат различни предизборни материали, които анализират и сравняват в часа. Изясняват как е подходящо да бъдат облечени кандидатите за кмет и какво поведение е редно да имат пред обектива. Раждат се някои интересни PR идеи, например кандидат за кмет да се снима със своето куче, за да се хареса на повече избиратели.

Г-жа Динева съдейства за изработката на рекламните брошури. Младежите работят с програмите Word и Paint, които са включени в учебната програма по компютърно моделиране и информационни технологии. Допълнително усвояват умения за боравене с Microsoft Publisher, Paint 3D и Photo Editor Pro – Polish. Учениците сами организират разпечатването и разпространението на материалите. Една от партиите дори се обръща към класната си ръководителка с молба да им стане спонсор, защото им трябват средства за принтиране. Тя обаче им отказва с аргумента, че не спонсорира политически формации.

В края на предизборната кампания всеки кандидат за кмет презентира пред класа платформата си, като съпартийците му предварително раздават рекламните брошури на гласоподавателите. Точно както и в реалния изборен процес, не липсват нарушения на правилата. Някои членовете на партии се опитват да купят гласовете на съучениците си с вкусни бонбони. Гражданската съвест все пак надделява над изкушението и нередните действия биват докладвани и осуетени.

СТЪПКА 3 – ФИНАЛЕН ПРЕДИЗБОРЕН ДЕБАТ

Финалният етап преди самите избори е провеждането на публичен дебат с двамата кандидати за кмет по регламент, определен от г-жа Стоянова. Учениците са имали като самостоятелна задача да гледат политически дебати и да се подготвят за участие. Двамата номинирани шестокласници сядат пред класа на два чина, съединени под тъп ъгъл, така че да гледат хем подкрепящата ги агитка, хем опонента си. Всеки дебатьор има право на встъпително лично представяне до 1 минута, след което презентира основните акценти от предизборната си програма в рамките на 3 минути.

Граждански активни ученици избират кмет на класа

После идва ред на въпросите от аудиторията. Всеки кандидат за кмет отговаря на 2 въпроса на ученици от своята партия/коалиция, на 2 от противниковата и на 2 от независими избиратели. По време на дебата не липсват саботажни реплики и подвиквания от страна на публиката, но двамата кандидати успяват да устоят на провокациите и остават сериозни докрай. Г-жа Стоянова е доволна от чудесното им представяне.

СТЪПКА 4 – ОРГАНИЗАЦИЯ И ПРОВЕЖДАНЕ НА ИЗБОРИ

Избирателната комисия се формира от непартийните представители на всяка паралелка. Те имат за задача предварително да проучат сайта на ЦИК и да гледат обучителни клипчета относно гласуването. В рамките на часа се изяснява как ще се организира и проведе изборният процес – каква е подредбата на чиновете, какви са отделните стъпки от процедурата и кой за какво ще отговаря. Тегли се таен жребий за номер на бюлетина. Учениците сами проектират и изработват бюлетините.

Изборите се печелят с обикновено мнозинство (50 % + 1 глас), като всеки клас решава какво следва, ако гласовете се разпределят по равно. 6 “Б” клас избират ротационен принцип на управление по подобие на настоящото правителство, а 6 “В” се спират на варианта с провеждане на нови избори. С цел да се осигури прозрачност и справедливост при преброяването на гласовете като представител на избирателната комисия е привлечена г-жа Женя Николова, педагогически съветник на училището.

И така, на 14.11.2023 г. в ОУ „Найден Геров”, гр. Бургас, се провеждат първите избори за кмет на класа.

Седмица след местните избори в България, изборният ден в ОУ „Найден Геров” протича с идентични вълнения, разнообразни реакции и бурни емоции. На дъската са записани имената на кандидатите с номера на бюлетината и партията, която ги подкрепя. Изготвени са изборни списъци – право на глас имат всички ученици и двете учителки. Гласуването е тайно. Гласувалите се подписват на две места в списъка – при вземането на изборни материали и след пускане на бюлетината. Преброяването на гласовете се извършва под зоркото око на г-жа Николова и резултатите се записват на дъската в присъствието на целия клас. Мандатът на новите кметове е до края на учебната година.

Изборите в 6 “Б” клас с убедително мнозинство печели Мария Стоянова. Учениците са видимо доволни от своя кмет, а опонентът Димитър Цветков с присъщо на добрия политик достойнство поздравява победителката в съревнованието. Не така гладко протича обявяването на резултатите в 6 “В” клас. Антония Габровлийска печели само с два гласа преднина пред опонента си. Фактът, че двама ученици от класа не са успели да присъстват на изборите поради болест, създава усещане за несправедливост у част от децата. Членове на коалицията, подкрепяща загубилия надпреварата кандидат, освиркват новия кмет.

ЗАЩО ДА ОПИТАТЕ ТАЗИ ПРАКТИКА?

Г-жа Стоянова е очаквала учениците ѝ да прегърнат нестандартната инициатива, но дори тя остава учудена от това колко насериозно и присърце шестокласниците приемат задачите си. По време на предизборния месец те постоянно обсъждат изборите и се занимават с дейности, свързани с тях – преди и след училище, в междучасията и дори в часовете. Колегите на г-жа Стоянова живо се интересуват с какво е заинтригувала толкова младежите.

Децата демонстрират силен интерес и държат да покажат, че са отговорни и сериозни и могат да се справят с предизвикателствата на политическия свят. Самостоятелната им организация е впечатляваща и според чек-листа на проекта всички задачи са изпълнени отлично.

Инициативата е отразена на сайта на училището. Шестокласниците от другите паралелки, които не изучават гражданско образование, започват да преследват г-жа Стоянова и да настояват тя да организира избори за местно самоуправление и с тях.

Оказва се също така, че гражданският активизъм съвсем не е чужд и на децата със специални образователни потребности. В 6 “Б” клас има трима такива младежи и те с удоволствие се включват в проекта. Не са се припознали в никоя от партиите, но са разбрали за какво става дума, задавали са въпроси по време на дебата и на финала на проекта с готовност са гласували.

Кметовете на двете паралелки вече провеждат своята политика за развитие на класа. В 6 “В” опозицията продължава да бъде особено активна и да посреща г-жа Стоянова с искания за касиране на изборите. Учителката разказва: „Последния вторник отново скандираха „Оставка!”. Темата на часа беше “Съдебна власт”. Когато поясних, че актове на държавни институции могат да се обжалват пред административния съд, веднага ми зададоха въпроса дали може да се съди кмета. Отговорих, че може да се обжалват неговите актове и сега учениците искат да пресъздадем съдебен процес срещу кмета за неизпълнение на предизборните обещания…”. Очевидно опитите за граждански контрол в 6 “В” клас тепърва предстои да се разгърнат.

Граждански активни ученици избират кмет на класа

Г-жа Стоянова вярва, че благодарение на симулацията на изборния процес нейните ученици са по-подготвени да избират за кого да дадат гласа си, знаят как да не бъдат манипулирани, как да докладват нарушения, как впоследствие да упражняват контрол върху решенията на властимащите. И, не на последно място, осъзнават отговорността, която поемат, ако сами решат да се кандидатират за управленска позиция. Практиката е подходяща за всяка класна стая и горещо ви препоръчваме да я приложите!

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Дарина Стоянова
Учител по история и гражданско образование в ОУ "Найден Геров", гр. Бургас
“Желанието ми е гражданското образование като основен предмет да бъде въведено за учениците от пети до седми клас, за да могат те да бъдат запознати с гражданските си права още на този етап от своето обучение”, казва г-жа Стоянова. “Смея да твърдя, че това са любимите часове на моите ученици. Те са бъдещите пълноправни граждани на държавата и трябва от ранна възраст да бъдат запознати с всички аспекти на гражданското общество – права като граждани, основни задължения, познаване на държавните структури и законите, същността на едно демократично общество и т.н.”, допълва учителката.

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали