“Гласът на ученика”: Как домашните ни помагат?

Статии на ученици - домашните

Как може да ги подобрим, така че те да са ни полезни и да стимулират интерес към темата?

Днес споделяме с вас текстове на ученици. Ще можете да се докоснете до размисли, интересни идеи и да се вдъхновите от младежите, които имат да ни разкажат много. Прочетете статията на Мелина Узунова, която ни запознава с темата за домашните през погледа на ученика, и споделя възможни гледни точки, чрез които те да не изглеждат толкова натоварващи, а по-полезни.

Аз съм Мелина Узунова и съм ученичка от 11-ти клас в Американския колеж в София. Обичам да чета и пиша, особено да използвам техники за творческо писане. Интересувам се от изучаването на психология и социология в като висше образование, както и от маркетинг и бизнес администрация. Чрез моята статия за клуба „Teach For Bulgaria“ целя да вдъхновя учителите и да споделя своето мнение и обратна връзка от перспективата на ученик.”, споделя ни Мелина за себе си.

Възникващи проблеми с домашните

Понякога вместо да помагат, домашните имат обратен ефект. Натрупването на много задачи води до “прегаряне” на ума и съответно претоварване от много информация наведнъж. Това пречи на ефективното й усвояване, заради което много ученици забравят напълно материала веднага след тест. От друга страна, често срещан проблем е негативната настройка към предмета, когато той отнема цялото свободно време на ученика. В резултат той започва да се противи на работата по него – негативната асоциация води до липса на мотивация и отказ на учене. Това се натрупва, особено когато ученикът не получава достатъчно ясни инструкции и насоки за задачите от учителя и съответно времето му на работа у дома се удвоява, поради неясността на заданието. 

Как да избегнем натрупването на домашни

Според мен най-важната част от процеса на работа е самото начало и ориентирането на компонентите на задачата. Смятам, че за това трябва да се отделя време в самия час, за да може учителят да съдейства на момента с появилите се въпроси и ученикът да изпълни първите стъпки от работния процес. Това му дава сигурност, че когато започне работа вкъщи, той ще бъде наясно с задачата и ще може да продължи от вече поставеното начало, вместо от нулата. Това премахва и чувството на вина през ежедневието на един ученик, който знае че има задание за полунощ, но няма представа какво се изисква в него и се колебае дори да започне, мислейки че ще отнеме твърде много време или пък ще бъде много трудно. Задачи, които са елементарни могат да отнемат часове, когато не знаеш откъде да започнеш. Често за учителите инструкциите изглеждат прости и коректни, само че когато ученикът не е толкова добре запознат с темата, колкото един професионалист, неясните компоненти се натрупват и водят до блокаж. 

Освен това смятам, че е изключително важно да има разнообразие в типа домашни – всяко дете усвоява информация по различен начин и е важно да има както и теоретична работа, така и практична; групова и индивидуална; базирана изцяло на факти или по-абстрактна. Това подтиква учениците да се поставят в различни ситуации и да изследват темата от много ъгли, което подсигурява че ще правят множество асоциации. 

Друг изключително важен аспект е синхронизирането между преподавателите за зададените домашни по различните предмети. Натрупването на няколко теста в един ден или много големи домашни последователно в няколко дни води до сблъсък от множество теми и объркване между тях. Това неминуемо води до трудност при усвояването на материала, тъй като учениците не могат да отделят достатъчно внимание на всеки предмет поотделно, защото и не разполагат с необходимото време. Вместо задълбочено разбиране и преговор по всяка тема, се води до зубрене и съответно смесване на информация и неправилното й разбиране. 

Целта на домашните и нуждата от усъвършенстване

Смятам, че домашните са изключително важни за развитието на уменията на деца, превръщащи се във възрастни – развиването на самодисциплина и способността на разпределяне на времето са важни умения за по-нататъшното им развитие. За да се премахне негативната асоциация, свързана с домашните, трябва да се предостави нужният тласък от учителя в началото, за да може по-плавно се продължи работния процес у дома. Синхронизирането между учителите и различните типове задания допълнително биха улеснили и подобрили работния процес. С нужните промени вярвам, че е напълно възможно да се създаде нова, прогресивна и иновативна преспектива на домашните задания. 

Прочетете още ученически текстове в категорията “Гласът на ученика”

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.