Емоционална рефлексия след математическа задача

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Развива се емоционалната интелигентност на учениците чрез разпознаване и управление на емоциите.  
  • Подобрява се устойчивостта при справяне с предизвикателства и трудности в решаването на математическите задачи.  
  • Стимулират се социалната свързаност и сътрудничеството между учениците чрез групови рефлексии и споделяне.  
  • Създава се подкрепяща и мотивираща учебна среда, в която стресът намалява и се повишава увереността. 

Необходими материали:

Когато мислим за математиката, рядко свързваме числата с емоции. Но в Основно училище „Св. Климент Охридски“ в Попово един иновативен подход променя начина, по който учениците възприемат трудностите в решаването на задачите.

“Забелязах, че негативните емоции могат да попречат на ученето и да намалят увереността на учениците в техните способности. Тези наблюдения ме накараха да осъзная, че успехът в математиката не зависи само от знанията, но и от умението да управляваш емоциите си и да подхождаш към задачите с позитивна нагласа“, споделя г-жа Стефанова.

ОУ „Св. Климент Охридски“ е иновативно учебно заведение. Всяка паралелка включва ученици с различни академични постижения и социални особености, включително и от уязвими групи и такива със специални образователни потребности. Училището активно търси съвременни методи за подпомагане на личностното и академичното развитие на своите ученици, съчетавайки технологии и социално-емоционално учене.

Добрата практиката “Емоционална рефлексия след математическа задача” е насочена към развитие на самосъзнание, саморегулация и емпатия сред учениците. След решаването на предизвикателни задачи, те споделят как се чувстват – дали изпитват стрес, объркване или удовлетворение. Това не само намалява напрежението, но и ги учи да разбират и управляват емоциите си.

С тази добра практика ОУ „Св. Климент Охридски“ утвърждава важността на емоционалната интелигентност като основа за бъдещ успех в училище и живота.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Въведение и подготовка

Преди да започне добрата практиката, учителката по математика отделя време да запознае учениците с идеята си. 

“Обяснявам им, че ученето не е само решаване на задачи, но и справяне с емоции като стрес, объркване или радост, когато успеем да решим нещо трудно.”, споделя г-жа Стефанова. 

За да предразположи учениците, тя използва личен опит и примери, които показват как емоциите могат да повлияят на процеса на учене. Това създава доверие и подкрепяща атмосфера в класа, в която учениците се чувстват комфортно да изразяват чувствата си.

Разработване на “емоционален речник”

За да подпомогне учениците, г-жа Стефанова разработва “емоционален речник” съвместно с тях. Тя разказва за един ученик, който не обича да говори за чувствата си. Затова му предложила да използва емоционалните карти. В началото той само посочвал “гняв”или “разочарование”, но след няколко седмици започнал да добавя обяснения като: “Ядосвам се, когато не разбирам задачата, но след като говорим за нея, се чувствам по-добре.”

“Обсъждаме емоции като разочарование, радост, объркване, увереност и стрес. Използвам визуални материали като карти и илюстрации, които представят различни емоции“, споделя учителката. Това не само улеснява учениците да идентифицират чувствата си, но и изгражда основа за по-нататъшни дискусии.

Практическо приложение по време на час

Емоционалната рефлексия е интегрирана директно в учебния процес. Това се случва ежедневно.  С времето учениците го правят самостоятелно и без напомняне.  След всяка трудна задача учениците отделят няколко минути за “емоционална пауза”. Г-жа Стефанова задава въпроси като: “Как се почувства, когато решаваше задачата?” или “Кога се почувства най-уверен?”. Учениците отговарят писмено, устно или използват визуални скали на емоциите. 

emotsionalna refleksia uchenitsi

Споделяне и групова рефлексия

Някои ученици се чувстват по-уверени да изразяват емоциите си, когато чуват, че съучениците им също го правят. Груповата дискусия насърчава социалната свързаност и емпатията. Учениците споделят как са се справили с емоциите си, а съучениците им ги изслушват и подкрепят. Те са поощрявани да слушат внимателно съучениците си и да показват подкрепа. “В началото това беше трудно, но с времето свикнаха и започнаха да се изслушват”, разказва учителката.

За учениците, които изпитват притеснения, се предлага индивидуален разговор. В по-спокойна обстановка те са склонни да бъдат по-открити. Използват се въпроси като:

  • На кого задачата беше трудна днес?
  • Как се справихте с тези чувства?
  • Може ли да ми кажеш с една дума как се чувстваш?
  • Какво те затрудни най-много?

Стратегии за управление на емоциите

“Един път дадох на учениците задача за събиране на рационални числа с различни знаци, която беше доста предизвикателна. В началото мнозина изразиха раздразнение и желание да се откажат. Но един ученик каза: “Да, задачата е трудна, но ако я разделя на по-малки стъпки, може да я реша.” Това беше ключов момент за него – той започна да прилага стратегия за справяне с трудностите, вместо да се отказва.”, споделя г-жа Стефанова.

Тя учи учениците на конкретни техники за справяне с негативни емоции, като дълбоко дишане или кратка пауза. 

“Позволявам кратки почивки при трудни задачи. Това дава на учениците време да се успокоят и да се върнат с нови сили.”, допълва тя.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Конкретни резултати

След прилагането на добрата практиката, учениците показват значителни подобрения в няколко аспекта. По отношение на знанията, те започват да осъзнават, че емоциите са част от учебния процес и че справянето с тях е ключът към успеха

“Учениците ми вече не виждат грешката като провал, а като част от ученето”, уточнява учителката и дава следния пример: “Един ученик от седми клас, който обикновено не предаваше домашни работи, защото “щял да сбърка всичко”, сподели, че е осъзнал как не е нужно да е перфектен, за да прави опити. Постепенно той започна да предава дори задачи, които не са напълно решени с бележка: “Ето докъде стигнах.” Това поведение показва изграждане на увереност и готовност да се учи чрез опита.” 

emotsionalna refleksia emotsii

От друга страна се променя поведението в класа. Уменията им за саморегулация и емоционална интелигентност се развиват – те се научават да управляват стреса и да се справят с предизвикателствата. Количествените данни също потвърждават ефективността на подхода. 

“В сравнение с началото на учебната година, процентът на учениците, които се справят с по-трудни задачи, се увеличи с около 15%. Дори тези, които се затрудняват, показват повече завършени опити за решаване на задачи и по-малко празни отговори, допълва г-жа Стефанова.

Според експертите, социално-емоционалните умения са критично важни за академичния успех и за цялостното развитие на учениците. Те помагат на децата да управляват стреса, да се концентрират по-добре и да се справят с трудности както в училище, така и извън него.

Надграждане и репликиране

Добрата практиката е лесно адаптивна. В часовете по литература учениците могат да анализират емоциите на героите, а по история и цивилизации – мотивацията на исторически личности. Г-жа Симона Стефанова планира да интегрира дигитални инструменти, които да следят емоционалното развитие на учениците.

Иновативност на практиката

Идеята е новаторска, защото изследва емоционалното състояние на учениците като част от учебния процес. Социално-емоционалните умения са включени в математиката, което развива не само знания, но и умения за разпознаване и управление на емоциите. Рефлексията позволява самоанализ на учебния процес и емоциите, а социалната подкрепа насърчава колаборация и съпричастност в класа. Създава се позитивна атмосфера, която намалява стреса и повишава мотивацията. Учениците са активни участници в обучението, а индивидуалното внимание осигурява гъвкава подкрепа според нуждите им.

emotsionalna refleksia sled matematicheska zadacha

Приобщаващ характер

Емоционалната рефлексия подкрепя всички ученици, включително тези със специални образователни потребности (СОП) и различен културен произход. Използването на карти с емоции и скали дава възможност за активното им участие. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Ученическо самоуправление
Гражданска активност

Ученическо самоуправление

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците изпълняват правата и задълженията си. 12-18 години Около 1 астрономически час В зависимост от

Групиране по критерии
Критично и аналитично мислене

Групиране по критерии

Тази стратегия помага на учениците да откроят различни характеристики на отделните елементи от проблема, като фокусира вниманието им към идентифициране на сходни и/или повтарящите се

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.