Почти ежедневно учителите се сблъскват с липсата на внимание от страна на учениците по време на урок. Често информацията, която ги залива им се струва скучна и апатията им обезкуражава особено много начинаещия учител.
Когато ни се случи да видим, че учениците ни губят фокус върху учебния процес, е добре да имаме ефективни игри за балансиране на обстановката. В тази статия ви представяме три ерготерапевтични техники, които доказано оказват положителен ефект върху социално-емоционалното състояние на децата от 1. до 7. клас.
-
Поза, имитираща животно
Попитайте децата на какво животно приличат в момент на разконцентриране (напр. спяща мечка, ленивеца от Зоотопия и др.). Накарайте ги да го имитират в това състояние. След това задайте въпроса „Какво животно бихте искали да бъдете?“ (напр. весело зайче, подскачащо птиче и др.). Нека сега да се престорят на него. Тази техника спомага за изместване на центъра на емоционалното състояние. От апатично, да премине плавно към друго желано и по-позитивно.
-
Като в детската градина
Не е ли хубаво да бъдем отново малки и безгрижни! При това упражнение учениците се подканват да поиграят на жабешки скокове, патешко ходене, „махане“ с крила, танцуване …, като целта е да са всички заедно. Използването на няколко сетива помага за регулиране на емоциите, усещанията и мислите при учениците. Добре е учителят също да се присъедини по време на тази игра. Така децата ще получат увереност и подкрепа, от която се нуждаят, за да успокоят своите емоции. Често в тази игра е хубаво да се пусне и любима повтаряща се музика, като “Арам зам-зам…”, “Бейби шарк” и др.
-
Усмихнато състезание
Накарайте целия клас да ви погледне. Направете най-смешната си физиономия, а след това и най-тъжната. Нека се опитат да ги повторят. Направете си състезание колко най-дълго може да се усмихвате и кой ще направи най-щурата гримаса. Тази рязка смяна на емоциите ни помага да се фокусираме отново. Тялото ни се зарежда и изпълва с нов свеж кислород, с което нашият мозък е готов за поемане на нова порция знания.
Тези игри са стъпка към ефективната концентрация в класната стая, като са не само забавни, но и напълно подходящи за всички ученици, включително и тези, които страдат от хиперактивност и дефицит на вниманието.