Раздел

Числата от 6 до 10. Събиране и изваждане на числата до 10

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават количествените характеристики на числата до 10 и техните означения с цифри;
  • сравняват числата до 10;
  • извършват действията събиране и изваждане с числата до 10;
  • събират три и повече числа; 
  • разпознават по стойност монетите от 1 стотинка, 2 стотинки, 5 стотинки, 10 стотинки, 1 лев и 2 лева и банкнотите от 5 лева и 10 лева;
  • извършват действията събиране и изваждане с изучените мерни единици; 
  • решават устно текстова задача с едно пресмятане от събиране и изваждане.

Необходими материали:

  • три кутии с пространства за отделяне на монети от 1 лв и 2 лв, банкноти от 5 лв и 10 лв 
  • графитни моливи
  • пощенски пликове – по един за всяко дете
  • истински монети от 1 лв и 2 лв, банкноти от 5 лв и 10 лв – по един брой 
  • хартиени пари – монети от 1лв и 2лв, банкноти от 5лв и 10 лв 
  • табелки с цени за продуктите –  1 лв, 2 лв, 5 лв и 10 лв 
  • карти на плодове и зеленчуци
Взе ли си портмонето?
5 минути
Въведение

Учителят въвежда учениците в игрова ситуация - всеки ще получи „пари“, с които да пазарува. Ще трябва да преценят дали сумата им стига, и да решават задачи с покупки.

Инструкции

  • "Днес ще бъдете купувачи! Всеки от вас ще получи сума пари. Ще трябва да изберете какво да купите от пазара и да платите точно. 
  • Ще решаваме и задачи – например: „Ако имаш 5 лв и купиш нещо за 3 лв – колко ще ти останат? 
  • Преди това обаче, нека си припомним как изглеждат някои от нашите монети и банкноти - 1 лев, 2 лева, 5 лева, 10 лева. 
  • Кои са монети и кои са банкноти? 
  • Днес ще пазаруваме в левове и ще използваме монети от 1 и 2 лева и банкноти от 5 и 10 лева. Всеки от вас ще получи 10 лв в плик, като те ще са в различни комбинации от монети и банкноти. Например някой може да получи две по 5 лв, друг - 1лв, две по 2лв и едно по 5 лв, друг - една банкнота от 10 лв и т.н."

Обобщение

"Припомнихме си как изглеждат някои от нашите монети и банкноти. Всеки от вас получи пари, с които ще има възможност да пазарува."

Важно!

  • Подгответе продукти с цени до 10 лв, лесни за пресмятане.
  • Подгответе пликове с хартиени монети или банкноти на обща стойност 10 лв - в различни комбинации за всяко дете. 
  • Използвайте реалистични карти на банкноти и монети.
  • Може да изиграете кратък диалог между продавач и клиент.
  • Можете да промените българските пари в евро, ако се наложи.

Материали за дейността

Напазарувай умно
20 минути
Работа по двойки

Учениците пазаруват от маса с продукти, като избират какво да купят в рамките на получената сума. Решават текстови задачи, свързани с покупките си.

Инструкции

Разделете класа на екипи по двама.

  • "Ще работите по двама. Ще се редувате - първо единият ще е купувач, после ще е продавач.
  • Всеки има сумата от 10 лв. Отворете пликовете и пребройте парите си - вижте какви монети/банкноти имате.
  • Огледайте цените и си изберете толкова продукти, че да ви стигне сумата. Може да пазарувате за всичките си 10 лв, но може да пазарувате за по-малко пари и да получите ресто. Какво е ресто? Това е остатък от сумата след плащане.
  • След като изберете и вземете своите продукти, плащате на продавача с банкноти и монети.
  • Записвате на своя плик колко е струвала покупката, колко пари сте дали и колко е рестото. "

Правилата на пазара са следните:

  • "На една маса/място ще има подредени картинки на продукти с цени. Гледайте внимателно и изберете какво искате да купите!
  • Ще има три каси – това са специални места, където ще стоят деца-продавачи. На всяка каса има подредени монети и банкноти. Продавачът ще използва тези пари, когато му плащате.
  • На всяка каса ще има по една двойка – единият ще е продавач, а другият - купувач. После ще си разменят ролите. През това време останалите си избират продукти. 
  • Когато двойките са готови на касите, си сменят местата с други. И така, докато се изредят всички двойки на касите.
  • Продавачът казва цената на продуктите.
  • Купувачът трябва да даде точната сума в монети и/или банкноти. Ако няма точно, трябва да получи ресто.
  • Ако е нужно, може да смятате заедно!
  • Готови ли сте да пазарувате като истински математици? Да започваме!"

Обобщение

"Упражнявахме се да пресмятаме стойност на продукти, упражнявахме събиране и изваждане в левове. Готови сме за големия пазар."

Важно!

  • Подгответе място, където учениците да си избират продуктите, които ще са на картинки и ще имат цени.
  • Подгответе три места, на които да има “каси” - там ще има подредени монети и банкноти от всеки от дадените видове и когато ученикът влиза в ролята на продавач - ще застава там и ще използва парите от касата. На тези три каси ще се редуват едновременно три двойки деца, докато другите си избират продукти и така докато се изредят всички двойки.
  • Поставете само кръгли цени на продуктите, за да може лесно да се връща ресто. 
  • Подгответе няколко „цени“ за един и същи продукт, за да се получи разнообразие.
  • При затруднение насочвайте учениците, предлагайте им визуална опора с монети и банкноти.
  • Окуражавайте учениците да казват на глас колко пари дават, колко струва покупката и колко е рестото.

Материали за дейността

Колко струва всичко?
10 минути
Дискусия

Учителят задава няколко текстови задачи на глас. Учениците отговарят устно или чрез хартиените пари.

Инструкции

  • "Сега ще чуем няколко задачки. Кой иска да опита да реши?
  • Мечо имаше 8 лв. Купи си ябълки за 3 лв. Колко му останаха?
  • Зайо купи морков за 1 лв и зеле за 4 лв. Колко ще плати общо?"

Обобщение

"Разбрахме как се използват парите в реалния живот. Учихме се да преценяваме, да избираме и да смятаме."

Важно!

  • Включете всички деца, дори с прости отговори.
  • Използвайте хартиените пари, за да визуализирате при нужда.
  • Поощрявайте нестандартни подходи („Мога да броя с пръсти!“).

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.