Раздел
Българските корени
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- представят знанията си за славяни, траки и българи по достъпен и креативен начин;
- демонстрират разбиране за основни аспекти от бита, културата и обичаите на трите групи;
- използват създадените от тях материали – костюми, маски, рисунки, макети и декори.
Необходими материали:
- готови костюми, маски, аксесоари
- макети и рисунки, създадени в предходния урок
- табели с надписи (например „Славяни“, „Траки“, „Българи“)
- сценично пространство (в класната стая, коридор, двор и др.)
- възможност за музикален съпровод (фонова музика или ритъм)
Учениците и публиката се приветстват, учителят обяснява целта на фестивала и създава приятелска атмосфера.
Инструкции
"Ученици, поздравете публиката с усмивка. Споделете с нашите гости какво ще видят днес – костюми, макети, рисунки и сцени от живота на славяни, траки и българи."
Обобщение
Публиката е приветствана, а учениците са мотивирани и подготвени за своите презентации.
Важно!
- Обяснете целта на фестивала накратко и с ентусиазъм.
- Създайте позитивна атмосфера, така че учениците да се чувстват уверени.
Материали за дейността
Отборите представят своите народи чрез костюми, макети, рисунки и кратки сценки, разказват истории и демонстрират обичаи.
Инструкции
- "Днес ще представим всичко, което научихме и създадохме, в нашия фестивал „Нашите предци“. Всеки отбор (Славяни, Траки, Българи) ще има сцена, където ще представи своите материали.
- Разкажете с няколко изречения за живота, обичаите и вярванията на народа. Покажете макетите и сценките, за да направите историята по-жива.
- Не забравяйте, че всичко, което направихме, е важно. Всеки детайл има значение!"
Обобщение
С тази дейност обединихме всички знания, които учениците натрупаха за славяните, траките и българите. Участвайки активно във фестивала-възстановка, децата придадоха живот на миналото, развивайки творческото и социалното си мислене.
Важно!
- Подгответе пространството за представяне така, че трите отбора да имат достатъчно място. Може да използвате училищния салон, актова зала или друго голямо пространство, а най-добре би било, ако имате възможност да проведете фестивала в местен исторически музей. Провеждане на открито - в двора, също е допустимо, но в този случай трябва да предвидите маси, на които учениците да могат да изложат своите творения.
- Разпределете предварително учениците, нека всеки, който ще бъде натоварен с ролята на говорител, да знае предварително и да може да се подготви.
- Помислете предварително за публиката, която ще поканите, като може това да са родителите на децата, съученици от съседен клас, други учители.
- Мотивирайте учениците да се изявят спокойно, без напрежение – не е театър, а празник на знанието.
- Насърчавайте публиката (други ученици, родители) да задават въпроси след всяко представяне.
- При желание, заснемете отделни моменти за спомен или представяне на събитието в училището.
Материали за дейността
Учениците и публиката обсъждат представянето, споделят впечатления и рефлектират върху преживяното.
Инструкции
- "Ученици, споделете какво ви беше най-забавно или интересно по време на подготовката и представянето на фестивала.
- А кое беше най-предизвикателното за вас и как го преодоляхте?
- А вие, публика, споделете какво ви впечатли най-много от представянето на отборите. Посочете един интересен факт или детайл, който научихте от фестивала."
Обобщение
Учениците осмислят своя труд и преживявания, а публиката също участва активно, като споделя впечатления и дава обратна връзка. Това укрепва уменията за комуникация, емоционална интелигентност и разширява разбирането за значението на културата и историята в нашето ежедневие.
Важно!
- Насърчавайте учениците да говорят открито и да изразяват своите чувства.
- Поощрявайте публиката да участва активно и уважително.
- Водете дискусията така, че всички да имат възможност да се изкажат.