Работилница за приказки, вдъхновена от "Какво разказваше чайникът" от Светослав Минков

Раздел

Текст и общуване

Времетраене

9 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
  • правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
  • разказват устно по картина; 
  • съчиняват текст по аналогия и по словесна опора (две думи); 
  • прилагат различни начини за поправка (редактиране) на текст – чрез заместване, добавяне, съкращаване, разместване.

Цели по умения:

Учениците:

  • изразяват творчески идеи в устна и писмена форма;
  • си сътрудничат в екип при създаване на общ текст и вземане на решения;
  • използват дигитални инструменти за представяне на писмен продукт;
  • развиват умения за планиране, редактиране и оценяване на текст;
  • изграждат увереност при публично представяне на резултати.

Изследователски въпрос:

Как можем да създадем вълнуваща дигитална приказка, за да покажем, че дори най-обикновените предмети крият необикновени истории?

Краен продукт:

Дигитална книга с авторски приказки, създадени от учениците по аналогия на “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Всяка приказка е придружена с илюстрации, изработени от самите ученици. Книгата ще бъде представена пред публика и споделена онлайн.

Необходими материали:

  • текст на приказката “Квакащата пощенска кутия” от Доналд Бисет
  • текст на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков
  • илюстрации от “Красавицата и звярът” и “Алиса в страната на чудесата”
  • анимирани картинки на предмети
  • флипчарт листове
  • тетрадки за записване
  • маркери
  • цветни моливи
  • листчета с предмети-герои (по двойки)
  • работен лист “Нашите герои оживяват!”
  • цветни листове, флумастери, моливи
  • лепящи листчета за табло „Скрин с идеи“
  • таймер или музикален сигнал за ориентиране по време
  • структура на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков
  • шаблон за карта-структура на приказка
  • бели листове
  • стол на разказвача / кът за представяне
  • примери от детски книги с и без илюстрации
  • дигитални устройства с достъп до Canva
  • встъпителен слайд или афиш за дигиталната книга
  • проектор или интерактивна дъска
  • компютър с достъп до Canva
  • стикери за награда “Аз съм автор!”

Използвана литература:

“Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков в: “Приказки” Светослав Минков, изд. “Отечество”, 1977

Уроци и дейности

Автор на проекта

Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап. През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.