Работилница за приказки, вдъхновена от "Какво разказваше чайникът" от Светослав Минков
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
9 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
- правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
- разказват устно по картина;
- съчиняват текст по аналогия и по словесна опора (две думи);
- прилагат различни начини за поправка (редактиране) на текст – чрез заместване, добавяне, съкращаване, разместване.
Цели по умения:
Учениците:
- изразяват творчески идеи в устна и писмена форма;
- си сътрудничат в екип при създаване на общ текст и вземане на решения;
- използват дигитални инструменти за представяне на писмен продукт;
- развиват умения за планиране, редактиране и оценяване на текст;
- изграждат увереност при публично представяне на резултати.
Изследователски въпрос:
Как можем да създадем вълнуваща дигитална приказка, за да покажем, че дори най-обикновените предмети крият необикновени истории?
Краен продукт:
Дигитална книга с авторски приказки, създадени от учениците по аналогия на “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Всяка приказка е придружена с илюстрации, изработени от самите ученици. Книгата ще бъде представена пред публика и споделена онлайн.
Необходими материали:
- текст на приказката “Квакащата пощенска кутия” от Доналд Бисет
- текст на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков
- илюстрации от “Красавицата и звярът” и “Алиса в страната на чудесата”
- анимирани картинки на предмети
- флипчарт листове
- тетрадки за записване
- маркери
- цветни моливи
- листчета с предмети-герои (по двойки)
- работен лист “Нашите герои оживяват!”
- цветни листове, флумастери, моливи
- лепящи листчета за табло „Скрин с идеи“
- таймер или музикален сигнал за ориентиране по време
- структура на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков
- шаблон за карта-структура на приказка
- бели листове
- стол на разказвача / кът за представяне
- примери от детски книги с и без илюстрации
- дигитални устройства с достъп до Canva
- встъпителен слайд или афиш за дигиталната книга
- проектор или интерактивна дъска
- компютър с достъп до Canva
- стикери за награда “Аз съм автор!”
Използвана литература:
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.