Раздел

Словообразуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават сложните думи като образувани от два корена;
  • образуват сложни думи по различни начини;
  • използват правилно сложни думи в речта си;
  • пишат правилно сложни думи.

Необходими материали:

  • цветни листчета и химикалки
  • флипчарт лист с примерни думи за вдъхновение
  • визуални примери (по желание) – картинки или думи като „ракета“, „котка“, „шапка“, „робот“, „вълна“
  • шаблон за презентация
  • таймер
  • дигитални устройства (таблети/компютри) с достъп до Canva
  • проектор или интерактивна дъска
  • компютър с достъп до Canva
Изобретатели на думи
10 минути
Творческа задача

Учениците създават свои собствени сложни думи, които не съществуват.

Инструкции

  • "Представете си, че сте изобретатели, но не на машини, а на… думи! Вашата задача е да измислите нова сложна дума – такава, която не съществува, но би описала чудно изобретение или фантастично същество.
  • Например:
  • ако съчетаете „книга“ и „летя“, може да получите „книголет“ – книга, която те пренася навсякъде, щом я прочетеш.
  • от „робот“ и „чистач“ – „робочистач“ – робот, който чисти сам.
  • Стъпки, по които да работите:
  1. Помислете за две думи, които можете да свържете – например „часовник“ + „котка“.
  2. Съединете ги в една нова дума.
  3. Запишете я на листче и посочете кои две думи сте използвали.
  4. Опитайте да съставите и изречение с тази дума: Какво прави тя? За какво служи?
  • Разполагате със 7 минути. Готови ли сте, изобретатели?"

Обобщение

Учениците осъзнават как могат творчески да прилагат знанията си за сложните думи, като влизат в роля на създатели. Това ги подготвя за същинската работа по изработването на собствена презентация

Важно!

  • Мотивирайте учениците, като им покажете 1–2 забавни примера на измислени сложни думи.
  • При нужда дайте подсказки: „Какво ново изобретение си мечтаеш да има?“, „Какво животно би искал да създадеш?“
  • Позволете използването на речник, ако някой ученик се затруднява при свързването на думи.

Материали за дейността

Работилница за думи
20 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи по 3–4 ученици и създават по 3 слайда, в които прилагат знанията си за сложните думи и представят свое творческо езиково откритие.

Инструкции

Разделете класа на екипи по 3-4 ученици.

  • "Сега ще работите по групи като всеки екип ще създаде презентация от три слайда. Ще покажете какво сте научили за сложните думи и ще приложите това знание в творческо предизвикателство! Вашата задача е следната:

 Слайд 1:

  • Изберете една позната сложна дума (например „слънчоглед“)
  • Напишете я, обяснете от кои думи е съставена и какво означава.
    (Пример: „Слънчоглед“ = слънце + гледам → растение, което се обръща към слънцето.)

 Слайд 2:

  • Представете една сложна дума, която вие сте измислили.
  • Обяснете как сте я създали и какво означава.
    (Пример: „Рисуволет“ = рисувам + самолет → вълшебен самолет, който рисува по небето.)

Слайд 3:

  • Съставете изречение с новата дума.
  • Нарисувайте или създайте изображение, което да я илюстрира. Може да използвате изкуствен интелект (AI) за това – например чрез приложение за генериране на изображения. 
  • Ще работите с Canva. Разполагате с 20 минути."

Обобщение

Учениците прилагат знанията си, за да създадат не само нови думи, но и визуално и смислово представяне на езиковите си открития. Дейността обединява език, творчество, технологии и работа в екип.

Важно!

  • Споделете шаблона за обща презентация. Определете номерата на слайдовете, върху които ще работи всеки от отборите.
  • Мотивирайте учениците, като им покажете 1–2 забавни примера на измислени сложни думи.
  • Подгответе предварително названия на инструменти за генериране на изображения с изкуствен интелект, ако ще се използват (такива онлайн приложения може да откриете в самата Canva).
  • Следете групите и насочвайте при нужда – особено за съчетаването на думи и формулиране на значения.
  • Насърчавайте ясното, кратко и красиво оформление на слайдовете.
  • Помогнете при технически затруднения с платформата Canva.
  • Ако нямате възможност да използвате дигитални инструменти или предпочитате работа извън дигитална среда, тази дейност може успешно да се осъществи и на плакат. Всеки екип може да изработи своите три "слайда" ръчно – като оформи страници с текст и илюстрации, използвайки цветни моливи, флумастери или изрезки. Основната цел е творческото мислене и прилагането на знанията, а не формата на представяне.

Материали за дейността

Представи и вдъхнови!
10 минути
Презентация

Учениците репетират представянето на презентацията.

Инструкции

  • "Поздравления, ученици! Вече имате почти готова своя презентация с чудесни нови думи и красиви изображения. Сега е моментът да се подготвим как ще представите своята работа пред останалите.
  • Всеки екип ще има 2 минути, за да уточни представянето на своите 3 слайда. Обсъдете кой какво ще казва – един ученик може да представи първия слайд, друг втория, трети – последния. Ако имате повече участници, може да добавите допълнителни коментари.
  • Докато слушате другите екипи – бъдете активна публика. Може да коментирате с положителна обратна връзка или да зададете въпрос."

Обобщение

Учениците развиват умения за публично представяне и рефлектират върху наученото, като свързват езиковите знания с творческо и дигитално мислене.

Важно!

  • Насърчавайте всички ученици да участват.
  • Обърнете внимание на темпото и яснотата на говорене.
  • Дайте позитивна обратна връзка.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.