Сложните думи - езиков пъзел
Раздел
Словообразуване
Времетраене
6 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават сложните думи като образувани от два корена;
- образуват сложни думи по различни начини;
- използват правилно сложни думи в речта си;
- пишат правилно сложни думи.
Цели по умения:
Учениците:
- работят ефективно в екип при решаване на езикови задачи;
- използват творческо мислене при създаване на нови думи;
- презентират информация пред публика, използвайки дигитални инструменти;
- оценяват собственото си участие и напредък в процеса на учене.
Изследователски въпрос:
Защо сложните думи са важна част от богатството на българския език?
Краен продукт:
Интерактивна презентация, в която учениците представят своите езикови открития – обяснение как се образуват сложните думи, примери от различни източници, както и авторски новосъздадени словоформи, използвани в контекст
Необходими материали:
- въпрос, изписан на табло или слайд : „Какво е общото между самолет, пчелояд, водолаз?“
- флипчарт листове – 7-8 броя
- таблица за груповата дейност
- тетрадки за записване
- работен лист “Пъзел от думи”
- бели листове
- цветни моливи/флумастери
- примерна реклама
- листчета с въпроси за рефлексия (по желание)
- 4 текстови откъса (по 3–5 изречения)
- карти с думи за съединяване
- лист с описания на сложни думи за кръг 1
- стикер за „Най-креативен отбор“ (по желание)
- тайна „Шапка с думи“ (по желание)
- работен лист “Детективи на думи: Открий нарушителя!”
- работен лист с изречения за редакция
- визуални примери (по желание) – картинки или думи като „ракета“, „котка“, „шапка“, „робот“, „вълна“
- шаблон за презентация
- таймер
- дигитални устройства (таблети/компютри) с достъп до Canva
- проектор или интерактивна дъска
- компютър с достъп до Canva
- анкета за самооценка „Думи, които ще взема със себе си“
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.