Крали Марко - легендата оживява в комикс
Раздел
Литературни и фолклорни текстове
Времетраене
7 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават диалог и монолог в художествен текст;
- откриват връзките между мотивите и действията на героите;
- разпознават легендата като жанр.
Цели по умения:
Учениците:
- работят съвместно в екип за създаване на общ продукт – комикс;
- обсъждат идеи с помощта на текст и визуални средства;
- прилагат дигитални инструменти за създаване и представяне на съдържание;
- развиват умения за творческо мислене и аргументиране на избори.
Изследователски въпрос:
Как можем да създадем визуален разказ, който да направи старите легенди вдъхновяващи за съвременните деца?
Краен продукт:
Дигитален комикс по легендата „Крали Марко се сдобива със сила и кон“ с рисунки, диалози и монолози, който представя историята по визуално увлекателен и съвременен начин
Необходими материали:
- видео “Крали Марко – човекът и легендата”
- работен лист “Кое твърдение е историческо, а кое – легенда?”
- работен лист “Речник на непознатите думи в легендата “Как Крали Марко се сдобива със сила и кон”
- работен лист за създаване на реплики “Балон и облак”
- бели листове
- текст на легендата “Как Крали Марко се сдобива със сила и кон”
- илюстрация на Крали Марко
- работен лист “Таблица на героите от легендата “Как Крали Марко се сдобива със сила и кон”
- цветни листчета
- примерни комикси – линк 1, линк 2, линк 3
- видео на компютърната игра “Крали Марко”
- шаблони за сториборд
- цветни моливи и флумастери
- дигитални устройства с достъп до Canva
- проектор или мултимедиен екран
- лист с въпроси за рефлексия
- флипчарт листове
- маркери
- таймер
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.