Размножаване на цветните растения

Раздел

Жизнени процеси

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават основните части на цвета и тяхната функция;
  • обясняват процесите на опрашване и оплождане;
  • разпознават условията, необходими за покълване и растеж на растенията;
  • извършват наблюдения и записват данни в научен протокол.

Необходими материали:

  • реални цветя (напр. лале, зюмбюл)
  • лупи
  • работен лист “Устройство на цвета”
  • семена за засяване (фасул, леща, жито или други бързорастящи култури)
  • саксийки/пластмасови чашки, памук, почва
  • работен лист “Протокол за наблюдение на разтежа и развитието на растение”
  • работен лист Части на цвета и тяхната функция”
Цветето отблизо
5 минути
Практическа задача

Учениците наблюдават реални цветя с помощта на лупи, идентифицират и назовават основните части на цвета: тичинки, плодник, венчелистчета и др.

Инструкции

Визуализирайте на дъската картинка “Устройство на цвета” и без допълнителни обяснения по нея, стартирайте урока.

  • "Ученици, днес ще разгледаме една не по-малко важна от храненето и дишането тема - темата за размножаването при растенията. Моля, разгледайте тази графика добре. На този етап само я огледайте.
  • Така както сте седнали по двойки, ще получите специална екипна задача. Всяка двойка разполага с една лупа и един цвят на различно растение. Внимателно огледайте цвета с лупата. Можете ли да разпознаете отделните части на цвета - тези от картинката на дъската?
  • Колко от вас успяха да видят близалцето? А стълбчето? (може да се изредят различни части)"

Обобщение

"Ето, че чрез наблюдение се запознахте по-подробно с устройството на цветовете при растенията. Тази задача беше важна за нас, защото всяка част от цвета на растението е важна и участва в процеса на размножаване. Трябва да ги познавате, за да можете да си обясните и процеса на размножаване при растенията."

Важно!

  • Подгответе предварително различни видове цветя и лупи за всяка двойка.
  • Насърчавайте учениците да споделят наблюденията си.
  • При необходимост обиколете чиновете и помогнете на децата да се ориентират в това какво наблюдават.

Материали за дейността

Как се размножават растенията?
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците гледат кратко видео, обясняващо процесите на опрашване и оплождане при цветните растения. След това попълват работен лист, свързан с частите на цвета и тяхната функция.

Инструкции

Подгответе се да пуснете видео “Пчела събира цветен прашец”.

  • "Ред е да видим как се случва магията на размножаването при растенията. Сега ще изгледаме две много кратки видеа. На първото ще видите една пчела, кацнала на цвят. Наблюдавайте внимателно какво прави тя и как изглеждат нейните крачета. 
  • Помислете, каква е ролята на пчелите в процеса на опрашване? Как те помагат да се случи това опрашване? Само пчелите ли мога да свършат тази работа?"

Пуснете и видео “Опрашването”.

  • "Нека видим и второто видео. 
  • Какво разбрахте от него за процеса на опрашване? Защо опрашването е толкова важно? Какво съдържа прашецът?  Докъде трябва да достигне прашецът, за да започне процеса на оплождане?"

Раздайте на учениците работен лист “Части на цвета и тяхната функция”.

  • "Сега нека попълним работния лист, който всеки от вас получи. 
  • Ще помагам при необходимост, но съм сигурна, че вече знаете верните отговори."

Обобщение

"Разбрахме как се осъществява размножаването при цветните растения и каква е ролята на всяка част на цвета в този процес. Вървим смело към създаването на нашата малка училищна градина, в която ще осигурим всички необходими условия за растеж и развитие на нашите растения."

Важно!

  • Подгответе предварително работен лист за всеки ученик. 
  • Подгответе предварително и видео материалите.

Материали за дейността

Засаждаме и наблюдаваме
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците засяват избрани семена в саксии и започват да водят научен протокол, в който описват началното състояние, условията на отглеждане и прогноза за очакваното развитие.

Инструкции

Преминете към засаждането на семената.

  • "В началото на проекта поставихме като основно предизвикателство създаването на градина, като истински агрономи. Но всъщност знаете ли какво точно правят агрономите? Агрономите всъщност организират и ръководят производството на продукцията, съставят технологически карти за отглеждането на отделните култури и отговарят за качеството на посевния и посадъчен материал.
  • За да направим истинска градина, всеки от вас трябва да засади свое растение, за което да се грижи и да му осигури оптимални условия. 
  • Аз съм ви подготвила семена на различни растения (домати, краставици, магданоз, босилек, копър, тиквички, както и на цветя). Всеки ще изтегли на късмет какво растение да засее и за какво растение да се грижи. 
  • Освен да засеете растенията, ще трябва и да започнете да попълвате своя агрономски протокол за наблюдение, в който ще следите как се развива и расте вашето растение. 
  • Всеки от вас има саксийка и почва, които си е донесъл от вкъщи. Надяваме се, че вашата почва е плодородна и качествена, защото от нея ще зависи как ще се развива и расте растението.
  • Засейте растението. Полейте го внимателно. 
  • В научния протокол запишете: дата на засаждане, вид на растението, условия на отглеждане (светлина, температура, поливане) и вашата прогноза за развитието му."

Обобщение

"Създадохме началото на нашата мини градина и започнахме да наблюдаваме развитието на растенията, като истински учени."

Важно!

  • От предходния час инструктирайте учениците, че трябва да си донесат малка саксийка, пълна с почва. По ваша преценка, можете да дадете за задача на учениците да донесат семена на растения или вие да подготвите такива. 
  • Разпечатайте предварително протоколите за наблюдение, както и подгответе стикери за саксийките на учениците, за да могат да ги надпишат със своите имена.

Материали за дейността

Моята първа градина
5 минути
Рефлексия

Провежда се кратка рефлексия след края на предходната дейност. Очаква се учениците да са истински превъзбудени от практическата дейност, затова не се предвиждат допълнителни задачи, а само затваряне на урока с бърза рефлексия.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • нес свършите добра работа, която сложи началото на вашата първа градина.
  • Как ви кара да се чувствате това?
  • Какво очаквате да се случи с вашата градина в бъдеще?
  • Кое е най-запомнящото се нещо, което научихте в този час?"

Обобщение

"В следващия час ще продължим да работим по създаването на вашата училищна градина."

Важно!

  • Обобщете казаното от учениците и подгответе децата за следващия урок/проект.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.