Как да направим света златен, сребърен и скъпоценен? – вълшебният свят на „Розово-захарна-скъпоценна приказка“ от Кина Къдрева
Раздел
Особености на художествения текст
Времетраене
5 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- осмислят условния характер на художествения текст;
- разграничават художествен от нехудожествен текст;
- откриват логически акценти в художествения текст;
- разпознават художественото описание в литературното произведение;
- откриват описания на външен вид на герои, на обстановка, на пейзаж в художествен текст;
- разграничават художественото описание от повествованието в художествен текст;
- откриват сравнението в изучавано произведение.
Цели по умения:
Учениците:
- работят съвместно в екип, като си разпределят роли и отговорности при създаването на сценична адаптация;
- прилагат творческо мислене при интерпретиране на текст и създаване на артистичен продукт;
- овладяват умения за презентиране пред публика, използвайки интонация, мимики и жестове.
Изследователски въпрос:
Какво щеше да се случи, ако слънцето, птичето и котаракът не бяха „оцветили“ света в приказката?
Краен продукт:
Сценична драматизация по „Розово-захарна-скъпоценна приказка“ от Кина Къдрева
Необходими материали:
- текст на приказката “Розово-захарно-скъпоценна приказка” от Кина Къдрева
- илюстрации за визуална опора – пряспа, керемида, котарак, черни мустаци, комин, стълба, поточе, иглика, минзухар, глухарче, кестен, жасмин, дюля (по желание)
- бяла дъска или флипчарт листове
- маркери
- цветни моливи
- цветни листчета
- лепило за хартия
- флипчарт лист за плакат с надпис „Ако светът беше…“
- слайд с обяснения на понятията художествено описание, повествование и сравнение
- работен лист “Изречения от приказката “Розово-захарно-скъпоценна приказка” за категоризиране”
- работен лист “Таблица за категоризиране – художествено описание, повествование, сравнение”
- лепило
- химикалки
- конец или панделка за гирлянд
- работен лист “Сценарий по приказката “Розово-захарно-скъпоценна приказка” на Кина Къдрева”
- работен лист “Декор, костюми и разпределение на ролите”
- цветни хартии, ножици, лепило
- флумастери, пастели, картон
- инструменти за звук – звънчета, чашки, бутилки, фолио
- бели листове А3 за фон
- лента или щипки за закачане на рисунките
- надпис „Добре дошли на нашето представление!“
- музика за фон при пристигането на гостите
- етикети “Домакин” за учениците, които посрещат публиката
- облекло/аксесоари за героите
- стикери “Подарих обич” за награда
Използвани източници: “Розово-захарна-скъпоценна приказка” от Кина Къдрева в: Електронно списание LiterNet, 21.04.2013, № 4 (161)
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.