Как да направим света златен, сребърен и скъпоценен? – вълшебният свят на „Розово-захарна-скъпоценна приказка“ от Кина Къдрева

Раздел

Особености на художествения текст

Времетраене

5 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • осмислят условния характер на художествения текст;
  • разграничават художествен от нехудожествен текст;
  • откриват логически акценти в художествения текст;
  • разпознават художественото описание в литературното произведение;
  • откриват описания на външен вид на герои, на обстановка, на пейзаж в художествен текст;
  • разграничават художественото описание от повествованието в художествен текст; 
  • откриват сравнението в изучавано произведение.

Цели по умения:

Учениците:

  • работят съвместно в екип, като си разпределят роли и отговорности при създаването на сценична адаптация;
  • прилагат творческо мислене при интерпретиране на текст и създаване на артистичен продукт;
  • овладяват умения за презентиране пред публика, използвайки интонация, мимики и жестове.

Изследователски въпрос:

Какво щеше да се случи, ако слънцето, птичето и котаракът не бяха „оцветили“ света в приказката?

Краен продукт:

Сценична драматизация по „Розово-захарна-скъпоценна приказка“ от Кина Къдрева

Необходими материали:

  • текст на приказката “Розово-захарно-скъпоценна приказка” от Кина Къдрева
  • илюстрации за визуална опора – пряспа, керемида, котарак, черни мустаци, комин, стълба, поточе, иглика, минзухар, глухарче, кестен, жасмин, дюля (по желание)
  • бяла дъска или флипчарт листове
  • маркери
  • цветни моливи
  • цветни листчета
  • лепило за хартия
  • флипчарт лист за плакат с надпис „Ако светът беше…“
  • слайд с обяснения на понятията художествено описание, повествование и сравнение
  • работен лист “Изречения от приказката “Розово-захарно-скъпоценна приказка” за категоризиране”
  • работен лист “Таблица за категоризиране – художествено описание, повествование, сравнение”
  • лепило
  • химикалки
  • конец или панделка за гирлянд
  • работен лист “Сценарий по приказката “Розово-захарно-скъпоценна приказка” на Кина Къдрева”
  • работен лист “Декор, костюми и разпределение на ролите”
  • цветни хартии, ножици, лепило
  • флумастери, пастели, картон
  • инструменти за звук – звънчета, чашки, бутилки, фолио
  • бели листове А3 за фон
  • лента или щипки за закачане на рисунките
  • надпис „Добре дошли на нашето представление!“
  • музика за фон при пристигането на гостите
  • етикети “Домакин” за учениците, които посрещат публиката
  • облекло/аксесоари за героите
  • стикери “Подарих обич” за награда

Използвани източници: “Розово-захарна-скъпоценна приказка” от Кина Къдрева в: Електронно списание LiterNet, 21.04.2013, № 4 (161)

Уроци и дейности

Автор на проекта

Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап. През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.