Главатарят и месечината – Мечти и последствия

Раздел

Различни разкази за човека и света

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • обяснява значението на сюжета в приказката “Главатарят, който искал да плени месечината”;
  • тълкува приказката “Главатарят, който искал да плени месечината” съобразно конкретните проявления на жанра;
  • определят проблеми и конфликти, съпоставят ги с личния си опит и обосновават позиция по тях.

Необходими материали:

  • текст на приказката “Главатарят, който искал да плени месечината”;
  • работен лист “Разплитане на историята”;
  • бели листове;
  • цветни моливи/флумастeри/бои;
  • цветни листчета.
Невъзможните мечти
5 минути
Дискусия

Учениците споделят свои представи за "невъзможни" желания и дискутират последствията от преследването им.

Инструкции

"Ако можехте да си пожелаете нещо на света, което изглежда невъзможно, какво би било то? Помислете: Ако се опитате да постигнете това невъзможно нещо, какви биха били последствията? Защо мислите така?

Днес ще прочетем приказка за един главатар, който имаше много необичайно и на пръв поглед невъзможно желание. Ще видим докъде го отвежда то и какви поуки можем да извлечем от историята."

Обобщение

Дейността осигурява преход към следващото изучавано произведение.

Важно!

  • Насърчете творческото мислене, но и критичното осмисляне на желанията.
  • Свържете с темата за човешките стремежи и техните граници.
Разплитане на историята
35 минути
Работа по двойки

Анализ на приказката чрез разделяне на сюжетни части, определяне на жанрови характеристики и основни проблеми. Създаване на елементи за галерията.

Инструкции

"Напомням ви, че изследваме как историите ни помагат да разберем себе си и света около нас. За да разнищим историята за главатаря, ще попълним един работен лист по двойки.

Първо трябва да прочетете приказката "Главатарят, който искал да плени месечината". Попълнете таблицата в работния лист, като използвате знанията си до този момент за "Легенда за рома" и новата информация от приказката "Главатарят, който искал да плени месечината". Имате на разположение 15 минути, след което ще обсъдим отговорите ви. 

Време е за третия елемент в таблото за финалната изложба. Изберете ключова сцена или герой от приказката. Създайте визуално представяне на този елемент върху белия лист. На гърба напишете едно изречение защо сте избрали него, какво символизира или каква е поуката, свързана с него. Напишете имената си. Разполагате с 15 минути."

Обобщение

"Днес разбрахме, че приказките, макар и фантастични, ни учат на важни неща за човешките желания, за мъдростта и за последствията от нашите постъпки."

Важно!

  • Раздайте работните листове, които да подпомагат анализа на сюжета.
  • Насърчете дискусията за символиката на месечината и човешкото желание във всяка от двойките.
  • Съберете изработените визуални елементи за галерията.

Материали за дейността

Равносметката
5 минути
Рефлексия

Кратка самостоятелна рефлексия за най-важната поука, която учениците извличат от приказката.

Инструкции

"Ще ви раздам по едно листче. Моля запишете на него коя според вас е най-важната поука, която ви направи впечатление? Какви изводи можем да направим от нея? Опитайте се да ги в едно изречение."

Обобщение

"Всеки един от нас открива различни поуки в приказките. Ето как историите в приказките ни помагат да растем и да разбираме по-добре света около нас."

Важно!

  • Раздайте листчетата и насърчете кратко и ясно формулиране на поуката.
  • Обобщете отговорите на класа.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.