Пътешествието започва: нашият свят от истории
Раздел
Различни разкази за човека и света
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- се запознават с целите и очакваните резултати от проекта;
- осъзнава ролята на историите в човешкия живот.
Необходими материали:
- малки листчета.
Учениците споделят кратка история (от книга, филм, личен опит), която ги е впечатлила и обясняват защо.
Инструкции
"Ученици, днес ще открехнем вратата към една вълнуваща тема, която ще ни помогне да опознаем по-добре различните народи, но и да погледнем по-дълбоко към себе си.
Ще започнем с една задачка. Помислете за любима история от книга или филм! Напишете на листче няколко ключови думи или кратко изречение, които свързвате с тази история. По желание можете да добавите малка рисунка/символ. Залепете листчето на дъската.
Нека сега да разгледаме листчетата. Да видим какви думи сме събрали! С коя история според вас е свързано това листче (учителят прочита листче на случаен принцип)? Иска ли авторът на листчето да обясни коя е историята и с какво го е впечатлила? А какво мислите за това лостче?"
Обобщение
Дейността ангажира вниманието на учениците и постепенно ги въвежда в темата на проекта.
Важно!
- Дайте ясни инструкции какво се очаква от учениците;
- Създайте спокойна и подкрепяща атмосфера;
- Насърчавайте авторите на листчетата да споделят, но не ги насилвайте. Насочете дискусията към идеята, че историите ни учат, забавляват и ни помагат да разбираме света.
Материали за дейността
Представяне на проекта и разясняване на предстоящите задачи. Учениците, чрез брейнсторминг и групова дискусия осъзнават многобройните функции на историите.
Инструкции
"Каня ви на едно специално пътешествие в света на литературата. Ще се запознаем с произведения, писани много отдавна, но които все още вълнуват хората и са важни, поради което и днес ги изучаваме в училище. В края на това пътешествие ще се разделим по екипи всеки екип ще избере сцена, герой или идея, които най-силно са го развълнували, и ще ги представи по свой начин. Ще съберем вашите произведения в изложба - своеобразна галерия на смисли и открития. Ще покажем как истории от отминали времена могат да ни кажат нещо важно днес - за света и за самите нас.
Първата ни задача ще премине през три малки етапа:
- Върнете се към историите, които споделихме в началото: всеки си има любима история. Но защо според вас хората изобщо разказват истории? Защо слушаме или четем истории? Какво ни дават те? Нека всеки самостоятелно запише в тетрадката си какво мисли по тези въпроси. След това споделете идеите си с партньора по чин. Обсъдете дали имате общи отговори и разширете собствения си отговор. За тази дейност ще засека 6 минути.
- След това ще обсъдим в класа. Всяка двойка ще сподели обсъденото, а аз ще водя бележки на дъската. Нека видим колко много причини за разказване на истории можем да съберем!
- Погледнете списъка с всички причини, които събрахме. Можем ли да ги обединим в една ключова формулировка? Нека да формулирате един въпрос, който да ни води в нашето бъдещо изследване на различни истории.
Какво ни предстои: ще се запознаем с три различни литературни произведения и ще се опитаме да разберем как те ни помагат да разберем себе си и света около нас. За да отговорим на този въпрос, трябва да изследваме произведенията внимателно. Какво според вас ще трябва да проучим?"
Обобщение
"Чрез нашите собствени идеи и обсъждане днес разбрахме колко много значения имат историите за нас – те ни учат, вдъхновяват и ни помагат да разбираме както себе си, така и света около нас. Именно затова нашият голям въпрос: "Как историите ни помагат да разберем себе си и света около нас?" ще ни води през цялото ни пътешествие в този проект."
Важно!
- Поканете учениците да се върнат мислено към историите, които са споделили в началото на часа и задайте въпросите за индивидуален размисъл. Оставете няколко минутки за самостоятелно писане в тетрадките им, след което ги насочете към работа по двойки. Помолете всеки да сподели мислите си с партньора си по чин;
- Направете обсъждане в голямата група. Записвайте идеите на двойките на дъската, като се стремите да групирате сходните отговори. Обърнете внимание на разнообразието от гледни точки, но търсете общите нишки;
- Финализирайте дискусията, като насочите класа към формулиране на водещ въпрос за проекта.
- Окуражете ги да формулират този въпрос заедно - така ще създадат обща рамка и цел на проекта и ще се почувстват съавтори на пътешествието;
- Насочете учениците към формулиране на ключовите компоненти на литературното произведение - герои, действия, теми, конфликти, символи, чувства, въпроси и послания. Насърчете учениците да разсъждават свободно и да мислят като "изследователи" - нека усещат, че всеки елемент от текста е възможност за откритие, което може да ги доближи до скрития му смисъл.
Материали за дейността
Кратка рефлексия, в която учениците споделят какво очакват да научат или да постигнат в рамките на проекта.
Инструкции
"Помислете за това, което чухте днес и за големия въпрос. Напишете цифрата 1 и едно нещо, което очаквате да научите по време на проекта, цифрата 2 и едно нещо, което искате да сътворите и цифрата 3 и един начин, по който искате да работите. Аз ще събера листчетата, за да ги погледна у дома и по възможност да се съобразя с вашите желания при планирането на предстоящите уроци.
А сега ще ви помоля да чуем няколко от отговорите ви."
Обобщение
"Всеки от нас има своите очаквания и въпроси, на които иска да намери отговор. Този проект е възможност да изследваме заедно различни истории и да открием нови светове."
Важно!
- Запишете въпросите на дъската и раздайте листчетата. Благодарете на всички за тяхното участие.