Пътешествието започва: нашият свят от истории

Раздел

Различни разкази за човека и света

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • се запознават с целите и очакваните резултати от проекта;
  • осъзнава ролята на историите в човешкия живот.
Моята любима история
15 минути
Въведение

Учениците споделят кратка история (от книга, филм, личен опит), която ги е впечатлила и обясняват защо.

Инструкции

"Ученици, днес ще открехнем вратата към една вълнуваща тема, която ще ни помогне да опознаем по-добре различните народи, но и да погледнем по-дълбоко към себе си.

Ще започнем с една задачка. Помислете за любима история от книга или филм! Напишете на листче няколко ключови думи или кратко изречение, които свързвате с тази история. По желание можете да добавите малка рисунка/символ. Залепете листчето на дъската.

Нека сега да разгледаме листчетата. Да видим какви думи сме събрали! С коя история според вас е свързано това листче (учителят прочита листче на случаен принцип)? Иска ли авторът на листчето да обясни коя е историята и с какво го е впечатлила? А какво мислите за това лостче?"

Обобщение

Дейността ангажира вниманието на учениците и постепенно ги въвежда в темата на проекта.

Важно!

  • Дайте ясни инструкции какво се очаква от учениците;
  • Създайте спокойна и подкрепяща атмосфера;
  • Насърчавайте авторите на листчетата да споделят, но не ги насилвайте. Насочете дискусията към идеята, че историите ни учат, забавляват и ни помагат да разбираме света.

Материали за дейността

Защо разказваме истории?
20 минути
Работа по двойки

Представяне на  проекта и разясняване на предстоящите задачи. Учениците, чрез брейнсторминг и групова дискусия осъзнават многобройните функции на историите.

Инструкции

"Каня ви на едно специално пътешествие в света на литературата. Ще се запознаем с произведения, писани много отдавна, но които все още вълнуват хората и са важни, поради което и днес ги изучаваме в училище. В края на това пътешествие ще се разделим по екипи всеки екип ще избере сцена, герой или идея, които най-силно са го развълнували, и ще ги представи по свой начин. Ще съберем вашите произведения в изложба - своеобразна галерия на смисли и открития. Ще покажем как истории от отминали времена могат да ни кажат нещо важно днес - за света и за самите нас.

Първата ни задача ще премине през три малки етапа:

  • Върнете се към историите, които споделихме в началото: всеки си има любима история. Но защо според вас хората изобщо разказват истории? Защо слушаме или четем истории? Какво ни дават те? Нека всеки самостоятелно запише в тетрадката си какво мисли по тези въпроси. След това споделете идеите си с партньора по чин. Обсъдете дали имате общи отговори и разширете собствения си отговор. За тази дейност ще засека 6 минути.
  • След това ще обсъдим в класа. Всяка двойка ще сподели обсъденото, а аз ще водя бележки на дъската. Нека видим колко много причини за разказване на истории можем да съберем!
  • Погледнете списъка с всички причини, които събрахме. Можем ли да ги обединим в една ключова формулировка? Нека да формулирате един въпрос, който да ни води в нашето бъдещо изследване на различни истории.

Какво ни предстои: ще се запознаем с три различни литературни произведения и ще се опитаме да разберем как те ни помагат да разберем себе си и света около нас. За да отговорим на този въпрос, трябва да изследваме произведенията внимателно. Какво според вас ще трябва да проучим?"

Обобщение

"Чрез нашите собствени идеи и обсъждане днес разбрахме колко много значения имат историите за нас – те ни учат, вдъхновяват и ни помагат да разбираме както себе си, така и света около нас. Именно затова нашият голям въпрос: "Как историите ни помагат да разберем себе си и света около нас?" ще ни води през цялото ни пътешествие в този проект."

Важно!

  • Поканете учениците да се върнат мислено към историите, които са споделили в началото на часа и задайте въпросите за индивидуален размисъл. Оставете няколко минутки за самостоятелно писане в тетрадките им, след което ги насочете към работа по двойки. Помолете всеки да сподели мислите си с партньора си по чин;
  • Направете обсъждане в голямата група. Записвайте идеите на двойките на дъската, като се стремите да групирате сходните отговори. Обърнете внимание на разнообразието от гледни точки, но търсете общите нишки;
  • Финализирайте дискусията, като насочите класа към формулиране на водещ въпрос за проекта. 
  • Окуражете ги да формулират този въпрос заедно - така ще създадат обща рамка и цел на проекта и ще се почувстват съавтори на пътешествието;
  • Насочете учениците към формулиране на ключовите компоненти на литературното произведение - герои, действия, теми, конфликти, символи, чувства, въпроси и послания. Насърчете учениците да разсъждават свободно и да мислят като "изследователи" - нека усещат, че всеки елемент от текста е възможност за откритие, което може да ги доближи до скрития му смисъл.

Материали за дейността

Моето очакване от проекта
10 минути
Рефлексия

Кратка рефлексия, в която учениците споделят какво очакват да научат или да постигнат в рамките на проекта.

Инструкции

"Помислете за това, което чухте днес и за големия въпрос. Напишете цифрата 1 и едно нещо, което очаквате да научите по време на проекта, цифрата 2 и едно нещо, което искате да сътворите и цифрата 3 и един начин, по който искате да работите. Аз ще събера листчетата, за да ги погледна у дома и по възможност да се съобразя с вашите желания при планирането на предстоящите уроци.

А сега ще ви помоля да чуем няколко от отговорите ви."

Обобщение

"Всеки от нас има своите очаквания и въпроси, на които иска да намери отговор. Този проект е възможност да изследваме заедно различни истории и да открием нови светове."

Важно!

  • Запишете въпросите на дъската и раздайте листчетата. Благодарете на всички за тяхното участие.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.