Създаване на 3D природна карта на България
Раздел
Природните богатства на България
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват с помощта на географската карта повърхнината на България;
- ориентират се по цветовете на географската карта за местоположението на природни обекти;
- назовават имената на най-големите български планини, реки и езера.
Необходими материали:
- три географски карти на България
- игра “Картографска щафета”
- принтирана карта на България – формат А4 за всяко дете
- пластилин – зелен, кафяв и син цвят в различни нюанси
- природни материали – бобчета, леща, клечки, мъх, пясък, камъчета и др.
- четка и темперни боички
- примерно знаме за отбелязване на обект – клечки за зъби, листчета и лепило
Учениците се разделят на три отбора. Всеки отбор получава задача да намери определен брой обекти на картата под формата на щафета. След като един член на отбора намери своя обект, предава географската картата на друг член на отбора, който продължава със следващия обект. Съотборниците нямат право да си подсказват, а се изчакват. Когато времето изтече, отборът, намерил най-много обекти, печели.
Инструкции
Започнете часа с играта “Картографска щафета”. Разделете класа на три отбора и раздайте на всеки екип по един лист с правилата на играта. Нека пред всеки отбор има природна карта на България и материали за отбелязване на обектите - магнитчета, камъчета.
- "Ученици, сега ще изиграем една игра, която да покаже колко сте бързи в откриването на природни обекти върху картата на България. Правилата са следните:
- Първият участник открива първият обект, отбелязва го на картата и предава щафетата на следващия от отбора.
- Откривайте обектите като спазвате задължително последователността им в списъка.
- Всеки работи самостоятелно и не си подсказвате.
- Времето ви за работа е 3 минути.
- Печели отборът, открил най-много обекти на картата за тези 3 минути."
Обобщение
"Страхотно се справихте - открихте бързо обектите от списъка и показахте, че сте научили кои са природните богатства на България. Сега е ред на една много вълнуваща задача - ще създаваме 3D карта на България от природни материали."
Важно!
- След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
- Ако нямате големи природни карти за всеки отбор, използвайте тези от учебника по човекът и обществото.
Всеки ученик самостоятелно създава 3D карта на природните богатства на България от природни материали.
Инструкции
Уверете се, че всеки ученик разполага с необходимите материали за дейността - принтирана карта на България, пластилин и природни материали.
Поставете задачата като дадете ясни инструкции:
- "Имате 20 минути да създадете 3Д карта на България. Разполагате с очертанията на България. Върху картата нанесете слой пластилин - тънък при равнините и низините. Там, където са планините, трябва да е по-дебел, защото са по-високи. Върху пластилина поставете природни материали за релеф - кафяви за планините, зелени за равнините и низините. С помощта на бобчета, ориз или камъчета отбележете най-големите реки. Оцветете ги със синьо."
Обобщение
Обобщете за учениците какво са изпълнили до момента:
- "Ученици, до момента се запознахте с това какво представляват природните богатства на нашата страна, умеете да ги откривате върху географската карта и сега създадохте свои 3D природни карти на България. Сега ни предстои да добавим един малък детайл - да сложим имена на най-големите обекти върху вашите природни карти."
Важно!
- След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
- Насърчавайте децата да си помагат взаимно.
- Обикаляйте и насочвайте учениците при нужда.
- Предложете природните карти в учебника като ориентир.
С помощта на знамена от клечки за зъби и листче хартия у„ениците отбелязват имената на по-големите природни обекти.
Инструкции
Завършете часа с отбелязване на природните обекти върху създадените карти.
- "Ученици, уверете се, че сте покрили цялата карта с пластилин.
- Поставили сте подходящи природни материали за всички природни богатства - планини, равнини, низини, реки, Черно море.
- Сега остава последна една последна задача - с помощта на знамена от клечки за зъби и листче хартия отбележете имената на природните обекти - по-големите такива."
Обобщение
"Днес създадохте 3D природни карти на България. Вие показахте отлични умения за анализ и сътрудничество. Сега остава само да представите своите проекти и да споделите наученото с останалите."
Важно!
- Ако времето в час не е достатъчно, осигурете времето и пространството, необходими за финализиране на природните карти.
- Насърчавайте учениците да работят внимателно и да проверяват своята работа.
- Помагайте на учениците, които се нуждаят от допълнителна помощ или насоки.


