"Тайнствената гора на думите" - Как да направим речта си по-богата и интересна?

Раздел

Думата и речниковото ѝ значение

Времетраене

7 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават синонимите като близки по значение думи;
  • използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
  • разграничават синоними от сродни думи;
  • подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация;
  • определят прякото и преносното значение на думата;
  • употребяват думи в пряко и преносно значение.

Цели по умения:

Учениците:

  • сътрудничат в екип при търсене и обсъждане на езикови решения;
  • изразяват мисли и идеи устно и писмено с яснота и езиково богатство;
  • развиват креативност чрез създаване на текстове и визуализации;
  • оценяват езиковото си поведение и се стремят към неговото усъвършенстване;
  • прилагат критическо мислене при избора на думи според контекста.

Изследователски въпрос:

Как синонимите и преносните значения обогатяват речта и я правят по-въздействаща за слушателя и читателя?

Краен продукт:

Картонен макет „В тайнствената гора на думите“, който визуализира богатството на речта чрез синоними и изрази в пряко и преносно значение. Макетът представя творчески изразени езикови открития на учениците.

Необходими материали:

  • работен лист “Свържи изреченията”
  • комплекти „Синонимно домино“
  • тетрадки за записване
  • текст с много повторения
  • проектор (по желание)
  • дигитално устройство (по желание)
  • работни листове “Езикови упражнения за синоними”
  • работен лист “Избери синоним – подобри изречението!”
  • работен лист “Сродни думи или синоними?”
  • тетрадки за записване
  • листчета с изрази за играта “Близнаци – не съвсем!”
  • бяла дъска и флипчарт листове
  • малки цветни листчета 
  • голям лист бял картон
  • бели листове А4 за рисуване на дървета и изрязване на листенца
  • примерни изрази (при нужда от вдъхновение)
  • кашон (по желание)
  • синя тишу хартия (по желание)
  • шаблон за 3D дървета (по желание)
  • цветна хартия
  • декорации (листа, цветя от хартия, корички и др.) – по желание
  • изложбено пространство (маса, дъска, щендер)
  • микрофон и тонколони, ако представянето е в голяма зала и пред повече ученици
  • работен лист “Рефлексия по проект “Тайнствената гора на думите”
  • шаблон на листо за записване на дума или израз

Уроци и дейности

Автор на проекта

Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап. През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.