Приключението на Спомагателния глагол - как "съм" ни помага да разказваме истории
Раздел
Части на речта
Времетраене
4 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават думата съм като спомагателен глагол;
- определя лице и число на глагола;
- създават творчески текстове, използвайки спомагателния глагол съм.
Цели по умения:
Учениците:
- работят в екип, споделят идеи и съставят текстове;
- представят резултатите от съвместната си работа пред публика.
Изследователски въпрос:
Как един малък глагол като „съм“ държи ключа към големите истории, които разказваме?
Краен продукт:
Дигитална книга, включваща творчески текстове и знания за глагола „съм“
Необходими материали:
- работен лист “Табло с формите на спомагателния глагол “съм”
- работен лист “Открий формата на спомагателния глагол “съм”
- работен лист “Езикова игра “Снежинки”
- листчета за надписване на лични местоимения:
- листчета за надписване на ролите “Познай емоцията”: радост, тъга, гняв, страх, отвращение, обич, спокойствие
- бяла дъска или флипчарт листове
- маркери
- работен лист “Езикова игра “Сглоби историята”
- листове за преписване или тетрадки
- работен лист “Таблица за определяне на формите на спомагателния глагол “съм”
- моливи/химикалки
- платнена торба или кутия
- малки предмети и картички (животни, предмети, природни явления, герои)
- работен лист “Съставяне на гатанки по картинки”
- таблети/компютри с достъп до Canva
- работен лист “Шаблон за дигитална книга за спомагателния глагол “съм”
- работен лист “Карта за самооценка”
- проектор/интерактивна дъска
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.