Енергията и възобновяемите енергийни източници

Раздел

Движение и енергия

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците се аргументират защо възобновяемите енергийни източници са бъдещето на производството и живота като цяло.
Викторина за движението и енергията
10 минути
Въведение, Групова работа

За да затвърди получените знания и да остави трайни впечатления у децата, учителят провежда “викторина” по темите, засегнати в раздела. Дейността е насочена към активиране и насочване на вниманието на учениците към това, което предстои.

Инструкции

Започнете часа с обобщение на това, през което са преминали учениците.

  • През последните седмици свършихте много полезна работа, проведохте серия от проучвания и създадохте прототипи на системи за създаване на зелена енергия. Научихте, че енергията никога не се губи, а само се преобразува от един вид в друг вид. Научихте и че всичко в света, който ни заобикаля се движи, дори и неща, които на пръв поглед ни изглеждат статични.
  • Сега е ред да поставим финала на тази усилена и активна работа, като проведем кръгла маса, на която ще обсъдим важни въпроси, които се отнасят за бъдещето на нашата планета. Ще започнем първо с това да обобщим всичко, което научихме дотук, като отговорите на няколко въпроса, под формата на викторина, а след това ще преминем и към същинската дискусия, в която ще влезете в ролята на истински експерти - инженери, еколози, енергетици и ще дадете своето компетентно мнение по теми от реалния живот. 
  • За викторината ще бъдете разделени на три отбора, така както сте седнали в колони по чиновете. Отборът, който събере най-много точки, ще има важно предимство в следващата дейност с кръглата маса. Отборът победител ще може да избере каква теза ще защитава и в каква роля ще влезе.
  • Нека започнем с първите въпроси:
  1. Как разбираме, че нещо се движи?
  2. Какво е енергия и къде я срещаме в ежедневието?
  3. Как силите влияят на движението на предметите? 
  4. Как се разпространява звукът? 
  5. Защо някои звуци са силни, а други – слаби?
  6. Как работи ухото ни, за да чуваме звуците около нас?
  7. Какво представлява светлината?
  8. Какво се случва, когато светлината срещне различни повърхности? (Отразяване, пречупване, поглъщане)
  9. Какво представляват силите? (Буташ, дърпаш, триене, гравитация)
  10. Как гравитацията влияе на нашето движение?
  11. Как можем да намалим или увеличим силата на триенето?
  12. Как използваме силите в ежедневието си?
  13. Какво означава енергията да се преобразува?
  14. От каква в каква се преобразува енергията на колоездача? На работещия вентилатор? На готварската печка?

Обобщение

Чудесно, обобщихме и си припомнихме всичко научено. Сега вече сме готови да преминем към същината на този час, а именно - кръгла маса за експерти.

Важно!

  • Преформулирайте въпросите спрямо възможностите и уменията на вашите ученици, т.е. можете да ги опростите или да ги усложните. 
  • Прецизирайте броя на въпросите - намалете или увеличете броя въпроси, така че да пасне на темпото на съответния клас. 
  • Уверете се, че всички деца се включват и следят работата в часа. 
  • Може да вкарате интерактивен момент, като например онлайн платформа за въпроси.
  • Записвайте точките, които всеки от отборите печели. 
  • Наблегнете на това, че следващите дейности в часа не са със състезателен характер и единственото предимство, което получава отборът с най-много точки, е да избере коя теза да защитава.

Материали за дейността

Кръгла маса за експерти
20 минути
Групова работа

Учениците дебатират по предварително подготвени от учителя въпроси, свързани с теми като възобновяеми енергийни източници, замърсяване на околната среда, екология, опазване на природните ресурси. Учениците демонстрират наученото в рамките на раздела, като го използват за основа в своите изказвания за и против поставените от учителя въпроси.

Инструкции

Преминете към следващата групова дейност - дебат.

  • Отборът, който събра най-много верни отговори в предишната дейност, има право да избере позицията, която да застъпи - дали да говори и да защитава слънчевата, вятърната или водната енергия. 
  • В рамките да на дебата всеки отбор ще трябва да защити своя възобновяем енергиен източник и да се опита да обори мен, като опонент, че използването на възобновяеми енергийни източници е бъдещето.

Нека отборът победител избере своя възобновяем източник, а чрез изтегляне разпределете останалите два отбора. Дайте инструкции.

  • Започваме дебата! Всеки отбор трябва да излъчи бързо по един говорител, който в рамките на 1-2 минути да представи възобновяемия енергиен източник на своя отбор - да наблегне на плюсовете от неговото използване, как се добива енергията и защо е полезен за природата.

След представянето на всяка от тезите, представете провокиращо твърдение и изискайте отборите да се защитят.

Към отбор “Слънце”:

  • Използването на слънчеви колектри не е добро за природата, тъй като соларните паркове се изграждат на места, където времето през годината е топло и слънчево, т.е. такива, които са подходящи и за земеделие. Тези соларни паркове пречат на производството на плодове и зеленчуци, защото вместо да се сее, се слагат слънчеви батерии.

Към отбор “Вятър”:

  • Вятърните турбини са твърде големи и високи, често се явяват опасни за птиците, а също така и много хора намират, че не са особено красиви сред красивата природа.

Към отбор “Вода”:

  • Изграждането на язовири променя естественото течение на реките, което влияе на популациите на риба и други водни организми. Също така, големи ВЕЦ често заливат значителни площи, унищожавайки гори, обработваеми земи и селища.

Продължете дискусия с размишления по следните въпроси:

  1. Могат ли възобновяемите енергийни източници напълно да заменят изкопаемите горива?
  2. Трябва ли хората да плащат по-високи сметки за ток, за да се инвестира в зелена енергия?
  3. Кое е по-важно – енергийна независимост или запазване на природата?
  4. Всеки човек ли трябва да бъде задължен да използва възобновяема енергия?

Обобщение

Обобщете.

  • Чрез този дебат вие задълбочихте знанията си за възобновяемите енергийни източници – слънце, вятър и вода.
  • Разбрахте ползите и предизвикателствата при използването на „чиста“ енергия.
  • Развихте умението си за критично мислене - не просто запомнихте и предадохте информация, а я използвахте в аргументирана защита и противопоставяне.

Важно!

  • В рамките на дискусията няма правилни и грешни отговори, важно е всеки ученик да може да сподели своите гледни точки и мнения. Въпросите са достатъчно свободно формулирани, че да предполагат и свободни отговори. 
  • Съблюдавайте доброто отношение между отборите и спазването на прости правила като: “Изслушваме се, когато говори друг. “, “Даваме сигнал с вдигане на ръка, когато искаме да вземем думата.”, “Уважаваме чуждото мнение.”

Материали за дейността

Енергийни иноватори на бъдещето
10 минути
Рефлексия

Провежда се финално обобщение на знанията, натрупани както в рамките на конкретния проект, така и в рамките на целия раздел. Учениците рефлектират върху представянето си.

Инструкции

Завършете часа с рефлексия и обобщение.

  • Благодаря ви много за активната работа по този проект. На неговия финал ми се иска всеки от вас да запише в тетрадката си следното изречение и да го довърши, като ще чуем и отговорите на някои от вас:
    „Ако можех да създам нова технология за добив на енергия, тя щеше да бъде…“

След като чуете отговорите на учениците, направете кратко обобщение.

  • Възобновяемите енергийни източници са бъдещето.
  • Инженерите и учените постоянно търсят нови решения.
  • Всеки от нас може да допринесе за по-чиста планета чрез изборите, които прави.

Задайте на учениците няколко въпроса за рефлексия.

  • Как оценявате от 1 до 10 с пръсти своето представяне?
  • Кое беше най-интересното в този проект?
  • Какви предизвикателства срещнахме и как ги решихме?

Обобщение

Обобщете.

  • Браво на всички отбори! Видях как използвахте знанията си, логиката си, въображението си и умението да работите заедно – точно както истински учени, изследователи и защитници на природата! Помнете: малките действия на всеки човек имат значение – пестене на ток, разделно събиране, използване на слънчева светлина, когато можем, и грижа за околната среда. Продължавайте да се интересувате, да задавате въпроси и да мислите с отговорност към природата.

Важно!

  • Дайте свобода и възможност на децата да изкажат своите идеи и предположения, без да ги поправяте. 
  • Не изисквайте всички да говорят, а насърчете доброволци.
  • Дайте пример с лична рефлексия като учител: „Аз научих, че учениците ми могат да мислят изключително зряло по важни теми.“

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.