Раздел

Планиране и обработка

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • сравняват трайността на отделни храни и познават правилата за тяхното съхраняване;
  • познават рецепти за приготвяне на здравословна храна.

Необходими материали:

Игра “Полезен ли съм аз?”
5 минути
Игра

Учениците се включват в играта “Полезен ли съм аз?”, чрез която се учат да различават здравословни от нездравословни храни. Провежда се дискусия относно вредните храни - кое ги прави такива.

Инструкции

Започнете часа с играта “Полезен ли съм аз?”. Раздайте на всеки ученик зелено и червено картонче. 

Започнете да назовавате храни една по една. Учениците трябва да вдигнат зеленото си картонче, ако смятат, че храната е здравословна/полезна, и червеното, ако я намират за нездравословна/вредна. 

Коментирайте всяко разминаване в мненията на учениците:

  • Защо смяташ, че тази храна е вредна? Кое я прави такава? А ти защо смяташ, че е здравословна?

Обърнете внимание, че дадена храна може да се определи и като здравословна, и като нездравословна - зависи от начина, по който е приготвена. Поставете темата на проекта и целта на урока:

  • Ученици, в следващите часове по технологии и предприемачество ще говорим за здравословното хранене. Но вие не просто ще научите повече по темата - ще се превърнете в истински експерти и в края на проекта ще представите свои собствени готварски книги със здравословни рецепти. А днес ще се запознаем с видовете храни и с хранителната пирамида, която ще ни помогне ежедневно да подбираме така храната си, че тя да е балансирана и здравословна.

 

Обобщение

За да бъдат създадени собствени здравословни рецепти, първо трябва да се научим да различаваме полезните от вредните храни.

Важно!

  • Подгответе списък със здравословни и нездравословни храни (например: диня, торта, краставица, спагети, плодова салата, чипс, мляко, газирани напитки, телешко кюфте, сладолед, банан, шоколад, тиква, хамбургер, пица…)
  • В случай, че не разполагате с цветни картончета, децата биха могли да сигнализират с палец вдигнат нагоре/надолу.

Материали за дейността

Изготвяне на хранителна пирамида
30 минути
Самостоятелна работа

Учениците се запознават с нивата в хранителната пирамида и препоръчителното съотношение на различните видове храни. С помощта на работен лист и брошури от големите хранителни вериги всеки ученик създава своя хранителна пирамида.

Инструкции

Покажете на учениците изображение на хранителна пирамида и разяснете концепцията, като започнете от долу нагоре. 

  • Какви храни забелязват на първото ниво? Какво е то по големина спрямо останалите нива? На второто ниво какво виждате?
  • Идеята на пирамидата е да насърчи разнообразието и баланса в храненето. Можем да консумираме храни от всички групи и нива на пирамидата, но в подходящи количества.

Когато минете през всички нива, обобщете.

  • На най-долното ниво на хранителната пирамида ще видим хляб, картофи, ориз, макаронени изделия и зърнени закуски. Тези храни заемат най-голяма част от храненето ни през деня, защото осигуряват енергия на организма. Следващото ниво включва плодове и зеленчуци, които са богати на витамини. На третото ниво се намират млякото, млечните продукти, месото, яйцата, рибата, ядките и бобовите храни. Млякото и млечните продукти са полезни за укрепването на костите и зъбите, а месото, яйцата, рибата, ядките и бобовите храни подпомагат изграждането на мускулите. На върха на пирамидата са храните, от които трябва да консумираме в най-малко количество - те съдържат много калории и малко полезни хранителни вещества. 

Преминете към дейността за самостоятелно създаване на хранителна пирамида, като раздадете на всеки ученик работен лист с празна хранителна пирамида. Поставете им задача и дайте ясни инструкции:

  • В следващите 20 минути трябва да запълните тези празни хранителни пирамиди. Изрежете от брошурите различни храни и ги залепете на правилното стъпало.

Обобщение

Здравословното хранене не означава да консумираме само и единствено полезни храни. Важно е храненето да е балансирано и да включва продукти от всички хранителни групи, но в подходящо количество.

Важно!

  • Помолете учениците предварително да си носят брошура на голяма хранителна верига. 
  • Съдействайте на децата и при нужда ги насърчавайте да си помагат взаимно. 
  • Ако сте забелязали, че някои ученици срещат трудности при боравене с ножици, може предварително да изрежете за тях по една-две храни от различните стъпала на пирамидата.
  • След като времето за работа изтече, предвидете десет минути за обсъждане на дейността. Поканете няколко деца да представят пирамидите си пред класа.

Материали за дейността

Здравословно ли се храним в училище?
5 минути
Дискусия

Учениците обсъждат доколко храненето им в училище е здравословно.

Инструкции

Завършете часа с дискусия относно менюто в училище - закуска, обяд и следобедна закуска. 

  • Какво обикновено похапвате в училище за закуска? А за обяд и следобедна закуска? Това здравословна храна ли е? 

Накрая обобщете най-важното от часа:

  • Този час се запознахме с хранителната пирамида. Разгледахме какви видове храни съдържа тя и обсъдихме какъв трябва да бъде делът на всяка група храни в едно балансирано ежедневно меню. След това поговорихме честно и откровено доколко здравословно се храним в училище. Следващия час ни предстои най-вълнуващата част - ще създадем готварски книги с рецепти за храни, които са подходящи за носене в училище.

Обобщение

Важно е да премисляме какво хапваме в училище и да минимизираме консумацията на вредни пакетирани храни.

Важно!

  • Обсъдете отговорите на учениците, като ги насърчавате да споделят мнението си дали тези храни са здравословни ли са, или не.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.