Макар да стават все по-популярни в българските училища, STEM уроците все още пораждат известна несигурност у нашите учители. Отчасти това се дължи на различни митове по отношение на подготовката и провеждането на този тип уроци. Основното притеснение е свързано със самия план на STEM урок. На някои учители именно планирането им изглежда като труден процес, който отнема много време.
А дали наистина е така?
Подготовката е необходим и важен етап от провеждането на всеки STEM урок, но не бива да се превръща в пречка за провеждането му. Ето защо разработихме за вас няколко насоки и темплейт, които ще ви помогнат бързо и лесно да разписвате план на STEM урок.
Какво е STEM?
Понятието STEM e абревиатура, получена от първите букви на английските думи за дисциплините:
- Science = Наука
- Technology = Технология
- Engineering = Инженерство
- Mathematics = Математика
В традиционното образование тези предмети се изучават отделно. Но при провеждането на STEM проекти се използва интердисциплинарен подход, предназначен да постави учениците в реална ситуация, в която изучаваните дисциплини са интегрирани в различна степен. Това помага за осмислянето и приложимостта на изучаваните принципи и понятия. Ето някои основни аспекти, които отличават STEM уроците от традиционните:
Положителна среда за учене
Освен че въвеждат интердисциплинарен подход, STEM уроците са чудесен начин да ангажирате децата в забавни дейности, които повишават интереса им към науката и създават позитивни нагласи към учебния процес.
Фокус върху реални проблеми
Проектите са своеобразни предизвикателства, пред които учениците биха се изправили в реалния живот извън класната стая. Тяхното разрешаване изисква множество разнообразни умения и познания.
Развива ключови умения и компетенции
В процеса на работа по STEM проектите, учениците се учат как да мислят критично, да анализират данни и да търсят творчески решения на реални проблеми. Освен това те формират умения за работа в екип, развиват своите комуникативни умения, учат се как да дават и интегрират конструктивна обратна връзка. Повишават също медийната си грамотност, уменията за оценяване достоверността на информацията и изчислителното мислене – умения, които са изключително необходими в съвременния свят. Вижте кои са уменията на 21 век, които учениците развиват при STEM проектите и как тези умения им помагат в живота.
Учителят се превръща от лектор във фасилитатор
При разработването на план на STEM урока трябва да не забравяме, че главните действащи лица са учениците. Те трябва сами да проучват дадените научни проблеми, да изследват явления и обекти, да търсят причинно-следствени връзки, да анализират и представят данни, достигайки сами до решения на реални проблеми. Ролята на учителя е да наблюдава процеса и да дава насоки и подкрепа, когато е необходимо.
Как да направим план на STEM урок?
STEM уроците обикновено са част от дългосрочни проекти, някои от които могат да бъдат обект на работа в продължение на няколко седмици или месеци. Тяхната многокомпонентност и специфика създават необходимостта от предварително планиране на уроците, за да могат оптимално да ангажират учениците в усвояването на желаните умения и концепции. Независимо дали сте нов или опитен учител, тези лесни стъпки ще ви помогнат да създадете ефективни планове за STEM уроци.
1. Поставете цели
Успешният план на STEM урок изисква ясно поставени цели. Какви знания и умения искате учениците ви да усвоят с конкретната дейност?
Целите могат да бъдат най-разнообразни, но най-общо могат да бъдат разделени в две направления:
- Цели по предметно знание – включват конкретни понятия и научни принципи, които искате учениците ви да проучат, усвоят и приложат. Например при създаването на прототип на автомобил от подръчни материали, учениците трябва да проучат и осмислят различните сили, влияещи върху движението му. За оценяване на представянето му пък е необходимо измерване на пътя и времето на движение, както и изчисляване на средната скорост. И всичко това е неизменно свързано със свойствата на телата, използвани за конструирането на прототипа.
- Цели по ключови компетентности – това са уменията и компетенциите, които искате да развиете у децата. В рамките на един план на STEM урок могат да бъдат създадени предпоставки за развиването на най-различни компетентности. Поставянето на изисквания и ограничения към крайния продукт развива критично, аналитично и творческо мислене. Същевременно проучването и представянето на изследвания проблем могат да повишат дигиталната компетентност на учениците, в частност и медийната им грамотност. Освен това STEM уроците създават предпоставка за формиране на умения за работа в екип и конструктивна комуникация.
2. Определете основните концепции
За да планирате лесно вашия STEM урок трябва да определите основните идеи, около които да развиете дейността. Например един урок по история може бързо да се превърне в STEM урок с няколко промени във фокуса. Проучването на Древен Рим се превръща в инженерно, физично и математическо предизвикателство при проектиране на катапулти, които да могат да изтласкат определена тежест на определено разстояние, съгласно присъщите за епохата материали и технологии. Създадените дизайни могат да бъдат представени дигитално, във вид на рекламно видео или брошура. В този случай основните идеи, около които е организиран урока, са опознаване на инженерните и военните достижения на Древен Рим, изследване на силата на изтласкване и създаване на дигитално съдържание.
3. Поставете основен въпрос
Какъв е големият въпрос, на който можете да отговорите с вашия STEM урок? С какво дейността е полезна за учениците или как изследвания казус отговаря на нуждите на обществото? В този примерен STEM урок например, основният акцент е създаване на екологично самосъзнание, посредством изследване на възможностите за използване на биоенергия.
4. Генерирайте идеи за хода на урока
Помислете какво искате да включите във вашия план на STEM урок и в каква последователност бихте искали да подредите желаните дейности. Може би искате да включите дейност на открито или използване на определени дигитални инструменти? Планирайте кога и как можете да направите това. Ако все още STEM вселената е нова за вас и се чувствате неуверени, можете да намерите идеи и вдъхновение в нашия сайт, както и да използвате нашия шаблон за планиране на STEM уроци.
5. Определете нужното време и материали
На база основните дейности, които искате да включите и начина на провеждането им, определете от колко учебни часа ще имате нужда и как можете да разпределите дейностите в тях. Проверете дали имате налични необходимите инструменти и пособия, както и с какво можете евентуално да ги замените.
6. Разграничете основните етапи в STEM урока
Най-общо, всеки план на STEM урок се състои от няколко основни етапа – ангажиращо въведение в темата, проучване на даден проблем, изследване на възможностите за решаването му, анализ на резултатите, финално представяне на тестваните възможности и дискусия.
- Ангажиращо въведение – включва запознаване на учениците с темата на урока. В зависимост от темата, може да направите въведението чрез презентация, кратко видео, игра, дискусия или дейност на открито. Тук е моментът също да запознаете класа с основните моменти от предстоящата работа, както и да поставите изисквания към крайния продукт. За да бъде максимално продуктивна работата, е добре да разделите учениците в няколко работни групи.
- Проучване на изследвания проблем – намирането на ефективни решения изисква задълбочено познаване на проблема. На база поставените изисквания, учениците трябва да обсъдят помежду си възможните решения, да потърсят допълнителна информация и да открият сами най-подходящия вариант за справяне с проблема.
- Изследване на различни решения – тук влиза основната работа по проекта. В зависимост от темата, дейностите по проекта може да се осъществят чрез провеждане на експеримент, генериране на код, конструиране и тестване на прототипи, измерване и изчисляване на различни величини или създаване на дигитален продукт. В тази част от STEM урока учениците следват определени стъпки на работа за създаване на инженерен дизайн. Създават първоначален вариант, който тестват дали отговаря на посочените изисквания, след което го подобряват до достигане на оптимален краен резултат.
- Анализ на резултатите – на база направените изчисления и получените резултати от изследването на различните решения, учениците анализират данните и оценяват ефективността на избраните решения или необходимостта от подобряване. Резултатите се представят таблично и/или графично, с цел по-добра сравнимост и онагледяване.
- Заключителна фаза – включва представяне на крайните продукти, направените анализи и подобрения в дизайна. Учениците дискутират изследваните научни принципи, явления или обекти, систематизират и обобщават причините за получените резултати.
7. Определете критерии за оценка
STEM уроците дават възможност за оценяване на множество разнообразни аспекти от работата на учениците. Освен предварително зададените изисквания, могат да бъдат оценени редица други критерии, като креативност на дизайна, екологичност, ергономичност или икономичност на крайния продукт. По този начин може да изтъкнете достойнствата на всеки един от изработените продукти, независимо дали са постигнати зададените изисквания и в каква степен.
За какво да внимавате, докато правите план на STEM урок
Различните STEM дейности могат да включват работа с остри предмети или химически вещества. Това изисква предварителното обмисляне на потенциалните рискове, които могат да възникнат. Подгответе кратък и ясен инструктаж за работа, който да представите на учениците преди началото на практическите дейности. Планирайте с какви лични предпазни средства е нужно да разполагате и проверете дали устройствата, с които учениците ще работят са в изправност.
Как да надградим
STEM уроците предизвикват голям интерес у децата. Често в процеса на работа учениците са провокирани да изследават различни аспекти на даден проблем, което създава условия за възникване на множество въпроси. За съжаление няма да успеете да отговорите на всички в рамките на един STEM урок. Можете обаче да планирате допълнителни дейности, с които да надградите урока.
Не се колебайте да опитате! Създаването на STEM уроци е много възнаграждаващо. Те ангажират учениците, мотивират ги и правят ученето много по-забавно. А когато ученето е интересно и забавно, то е и много по-ефективно!