Завършването на основното образование изправя учениците пред един от първите важни избори, които трябва да направят – къде да продължат своето обучение и как да направят най-правилния избор. За децата със специални образователни потребности този преходен период е поредно предизвикателство и е важно да ги подкрепим и насочим.
Настоящата статия дава ориентири за процедурата по насочване на ученици със СОП, които завършват 7. клас с удостоверение и до момента са оценявани с качествен показател.
С кои нормативни текстове трябва да се запознаем?
Наредба № 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците постановява, че учениците със СОП, които се обучават по индивидуални учебни програми, се оценяват с оценки с качествен показател. Когато се установи, че изискванията на учебната програма са постигнати, се поставя оценка с качествен и количествен показател и обучението по индивидуална учебна програма по този учебен предмет се преустановява. Ако учениците със СОП продължават да срещат затруднения с овладяването на учебното съдържание, в 7. клас получават удостоверение за завършен клас с качествени оценки. Възможните варианти са:
- “постига изискванията”;
- “справя се”;
- среща затруднения”.
Възможността за продължаване на обучението на ученици със специални образователни потребности, които са завършили седми клас с удостоверение, е регламентирана в чл.145, ал.6 от Закона за предучилищното и училищното образование /ЗПУО/. Текстът гласи, че учениците, които са получили удостоверение за завършен 7. клас, може да продължат обучението си в следващ клас в профилираните гимназии и в професионалните гимназии, в паралелките за профилирана подготовка в средните училища и в професионалните гимназии или в паралелките за професионална подготовка в обединените училища, в средните училища и в профилираните гимназии след насочване от регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование.
Повече информация за възможностите за продължаване на образованието си учениците със СОП и техните родители могат да получат от Регионален екип за подкрепа за личностно развитие /РЕПЛР/. Съгласно чл.190 от закона РЕПЛР се сформира от директора на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование към съответната област. Една от функциите на екипа е именно да запознае семействата с възможностите за продължаване на образованието на детето със специални образователни потребности или възможността то да придобие професионална квалификация след 7. и 10. клас.
В състава на РЕПЛР се включват:
- ресурсни учители;
- специални педагози, включително от центровете за специална образователна подкрепа;
- психолози;
- логопеди и други специалисти при необходимост;
- представители на регионалните управления на образованието.
Ръководител на екипа е представител на съответното регионално управление на образованието. Във връзка с приема на ученици със СОП РЕПЛР провежда информационни кампании и родителско консултиране.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Информационни кампании за план-приема на ученици със СОП
Добра практика е провеждането на информационна кампания за представяне на план-прием за съответната учебна година и за консултиране и насочване на седмокласници със СОП и техните семейства. Благодарение на обединените усилия и междусекторното партньорство и сътрудничество учениците, техните родители и учители имат възможност да получат информация за:
- за възможностите за продължаване на образованието на територията на областта;
- необходимите документи, сроковете и начините за подаване;
- за самия процес по насочване/консултиране;
- добри практики на различни образователни институции.
Информационната кампания може да се реализира съвместно с Регионално управление по образование /РУО/ и Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование /РЦПППО/ в съответната област и с подкрепата на кариерни консултанти.
Как ученици и родители да получат консултиране?
Както вече споменахме, индивидуалното консултиране се провежда от Регионален екип за подкрепа за личностно развитие. Идеята е да се повиши информираността на семейството на ученика със СОП относно различните възможности за продължаване на образованието на детето в следващ образователен етап, като се вземат предвид неговите потребности и здравословното му състояние. По време на процеса специалисти и родители коментират силните страни на ученика, възможностите и затрудненията му, за да бъде направена реална преценка на индивидуалните потребности, личните интереси и мотивацията му.
Специалистите от РЕПЛР запознават семействата с процедурата по прием на ученици със СОП след 7. клас и дават насоки за подготвяне на необходимите документи за кандидатстване.
Родителското консултиране се провежда от специалисти от регионалния екип за подкрепа за личностно развитие /РЕПЛР/, с подкрепата и съдействието на директори, координатори, образователни медиатори, социални работници, класни ръководители и педагогическите специалисти от екипа за подкрепа за личностна развитие /ЕПЛР/ на ученика със СОП в съответното училище.
Каква е процедурата за насочване на седмокласници със СОП, които ще получат удостоверение?
Процедурата е регламентирана в чл. 140 и 142 от Наредбата за приобщаващото образование. Не се насочват ученици със специални образователни потребности, които се оценяват с количествени оценки и ще получат свидетелство за завършено основно образование. Насочването е за ученици със СОП, които ще получат удостоверение за завършен 7. клас с качествена оценка.
Регионалният екип за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности изготвя мотивирано становище за продължаване на обучението в профили и специалности от професии, които са съобразени с индивидуалните потребности и здравословното състояние на децата и, разбира се, с държавния план-прием за областта. Становището съдържа конкретни препоръки за изготвянето на индивидуалния учебен план, за адаптирането на учебната среда (ако е необходимо такова) и за подходящата форма на обучение на ученика.
Директорът на РЦПППО изпраща изготвеното становище в РУО на комисията по чл.95, ал.3 от Наредбата № 10 за организацията на дейностите в училищното образование, която насочва учениците по документи за профили и специалности от професии, които не са противопоказни на здравословното им състояние.
Какви са необходимите документи?
Учениците със специални образователни потребности, обучаващи се по индивидуални учебни програми, оценявани с качествен показател качествен показател (“постига изискванията”, “справя се” или “среща затруднения”), представят следните документи:
- Заявление (по образец) до Председателя на комисията за насочване на ученици с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания, със специални образователни потребности по чл.120, ал.7 от Закона за предучилищното и училищното образование, от домове за деца, лишени от родителска грижа, и от центровете за настаняване от семеен тип и ученици, настанени в приемни семейства;
- Декларация за съгласие от родител/настойник за обработване на лични данни на дете/ученик;
- Заявление (по образец) до директора на РЦПППО за насочване на ученика за обучение в профили или в специалности от професии;
- Оригинално медицинско свидетелство, издадено от общопрактикуващия лекар на ученика, за липса на противопоказания при кандидатстване;
- Служебна бележка от образователната институция, че ученикът е на качествено оценяване;
- Всички документи, съдържащи информация за здравословното състояние и социалното положение на детето, документи, издадени от съда, както и други документи, които имат отношение към обучението и образованието на ученика;
- Протокол от специализирана по профила на заболяването лекарска консултативна комисия и/или решение на териториална експертна лекарска комисия (ТЕЛК) и/или на Национална експертна лекарска комисия (НЕЛК) с приложена лична амбулаторна карта, съдържаща информация за проведени изследвания, консултации, епикризи и други, които удостоверява заболяването.
Документите за всяка учебна година се подават в срок от 03.05 до 21.05. Образците се предоставят от РУО и РЦПППО в съответната област (примерни формуляри може да разгледате ТУК). Подаването в срок на необходимите документи в редица случаи затруднява и обезсърчава родителите, затова е необходимо ЕПЛР на съответния ученик да окаже съдействие.
Да бъдем подкрепящи!
За да подкрепим ефективно учениците със СОП за продължаване на образованието им в следващ образователен етап, е необходимо да обединим усилия и да работим в условия на междуинституционално партньорство и постоянен диалог. Приемът на ученици със СОП, завършващи с удостоверение 7. клас, се реализира съвместно от Регионално управление по образование, Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование и други институции, чиито представители влизат в състава на комисията за насочване на ученици с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания, със специални образователни потребности по чл. 120, ал. 7 от Закона за предучилищното и училищното образование.
Хубаво е предварително да обсъдим възможностите с представители на гореизброените институции, ако искаме да консултираме седмокласниците със СОП, на които преподаваме, къде да продължат образованието си. Така ще избегнем моменти на противоречия, заблуди и празни надежди на децата и техните семейства – за тях преходът от един в друг образователен етап много често е съпроводен с допълнителни предизвикателства. Но всички трудности могат да бъдат лесно преодолени, когато заедно подкрепяме процеса!
Източници:
- Насочване на ученици със СОП след 7 клас
- Закон за предучилищното и училищното образование
- Наредба за приобщаващото образование
- Наредбата № 10 за организацията на дейностите в училищното образование
- Наредба № 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците
- Информационна кампания “За да съм ориентиран, трябва да съм информиран”