Конкурс
за ученически еко проекти

Изпратете своя проект и спечелете финансиране до 500 евро


С подкрепата на
Visa Brandmark White RGB

Три награди до 500 евро очакват ученици от 5. до 12. клас

Искате да промените средата в училище или в населеното ви място, за да е по-"зелена" или екологична? Включете се в конкурса до 15 февруари!

Как да се включите?

1. Имате “еко” идея за промяна на средата в училище или в населеното място
2. Съберете отбор от съученици от 5. до 12. клас (отбор са поне двама души)
3. Запишете кратко видео, в което ни разказвате за идеята си – какво и защо искате да осъществите с 500 евро.
4. Попълнете регистрационната форма до 15 февруари.

Какви проекти могат да участват в конкурса?

Можете да кандидатствате в една от трите категории – среда, иновации или общност. Победителят във всяка от тях печели до 500 евро, за да превърне своята еко-идея в реалност.

"Зелена трансформация на средата"

Gemini Generated Image p8d3wyp8d3wyp8d3

Тази категория е насочена към проекти, които променят физическата среда в училището или в училищния двор. Тя е подходяща за ученици, които искат да видят реален, осезаем резултат от своята работа и обичат да работят с ръцете си.

  • Фокус: Създаване на по-зелена, по-здравословна и по-биоразнообразна среда.

     

  • Примерни идеи: Изграждане на вертикална градина във фоайето, създаване на “зелена класна стая” на открито, училищна зеленчукова градина или засаждане на зони с растения, пречистващи въздуха.

     

  • Как може да се инвестира наградата?
    • Закупуване на качествена почва, семена, разсад и дръвчета.
    • Строителни материали (дървен материал, палети, бои) за изграждане на кашпи или пейки.
    • Градински инструменти и системи за поливане.

"Еко-иновации и умни решения"

Gemini Generated Image po1osppo1osppo1o

Тук търсим проекти, които използват технологиите, инженерната мисъл и съвременната наука за решаване на екологични проблеми. Категорията предизвиква учениците да създадат “умни” системи или да използват иновативни методи за справяне със замърсяването.

  • Фокус: Прилагане на STEM умения (роботика, програмиране, инженерство) за опазване на природата и ефективно управление на ресурсите.

     

  • Примерни идеи: Залесяване с дронове, изграждане на малка инсталация за преработка на пластмасови капачки във филамент (нишка) за училищните 3D принтери, създаване на система от сензори.
  • Как може да се инвестира наградата?
    • Закупуване на части за учебни програмируеми дронове.
    • Оборудване за рециклиране (шредер за пластмаса, екструдер) и консумативи за 3D печат.
    • Комплекти микроконтролери, сензори, платки и електроника за изграждане на автоматизирани системи.

"Лидери на промяната в общността"

Gemini Generated Image rfg09srfg09srfg0

Тази категория е за ученици със силен интерес към социалните каузи, комуникациите и организирането на събития. Целта е екологичното послание да излезе извън класната стая и да достигне до родителите и квартала.

  • Фокус: Организиране на кампании или събития, които образоват и ангажират по-широката общност.

     

  • Примерни идеи: Организиране на квартален еко-фестивал, предизвикателство “Седмица без пластмаса” за семействата или серия от еко-работилници за по-малките ученици.

     

  • Как може да се инвестира наградата?
    • Наем на озвучителна техника или оборудване за събитието.
    • Дизайн и печат на плакати, брошури и образователни материали.
    • Закупуване на материали за работилници (напр. текстилни торби за рисуване, съставки за домашен сапун).
    • Малки награди за стимулиране на участието на общността.
Gemini Generated Image api6poapi6poapi6

Каква е наградата?

Голямата награда за двата най-добрия проект от всяка категория ще бъде парична и ще даде възможност на учениците да реализират своята идея и да облагородят средата в своето училище.

Три проекта ще бъдат избрани (по един от всяка категория) и ще спечелят финансиране до 500 евро за реализиране на идеята си.

*Сумите следва да изхарчат за закупуване на материали за реализиране на идеята, допустимите разходи са насочени към покупки на материали за това. За всеки разход следва да бъде предоставена фактура и ясно проучване на цените.

Защо да се включите?

  • Пряка възможност за популяризиране на работата на учениците, което неминуемо ще окаже влияние върху тяхната мотивация за работа и учене
  • Директен начин да превърнете училищната среда в пространство, което подкрепя устойчивото развитие в класната стая
  • Директен начин да създадете учебно преживяване, свързано с реалния свят
  • Възможност да подкрепите учениците в развиването на редица умения
 
Two students walking on arrows towards success abstract

Проектите ще бъдат оценени от жури по следните критерии:

1. Въздействие и значимост

  • Решава ли проектът реален проблем? 
  • Значима ли е промяната за училището или общността?

2. Реалистичност и планиране

  • Постижим ли е графикът? 
  • Логични ли са стъпките? 
  • Може ли ученическият екип да се справи със задачата в рамките на срока?

3. Бюджетна ефективност

  • Разумно ли е разпределена сумата от 500 евро? 
  • Направено ли е проучване на цените? 
  • Оправдани ли са разходите спрямо очаквания резултат?

4. Устойчивост и поддръжка

  • Какво ще се случи след края на финансирането? 
  • Ще продължи ли проектът да носи ползи и през следващата учебна година?
 
Team of teachers working discussing lessons sitting on desk

ПРОЦЕС на КАНДИДАТСТВАНЕ:

Фаза 1: До 15.02 изпратете кратък видео-клип до 5 минути, в който да представите идеята на вашия екип. В него включите информация за:

  • Какъв е конкретният проблем, който искате да разрешите?
  • Защо този проблем е важен за общността, в която живеете и учите?
  • Каква е Вашата идея за решение на проблема?
  • Какви резултати очаквате да постигнете?
  • Защо точно тази идея ще разреши проблема ви – тоест с какво идеята е различна и нова?

Одобрените кандидати ще преминат към следващата фаза на кандидатстване.

Фаза 2: Участие в работилница за изчистване на идеята и формулиране на решение.

След тази работилница кандидатите ще предадат подобрените си идеи и най-добрите от тях ще продължат към следващата фаза.

Фаза 3: Създаване на детайлен план за реализиране на проекта, който включва:

  • Времеви период и разпределени дейности;
  • Детайлен бюджет за изразходване на надграда;
  • План за споделяне на резултатите;
  • Оценка на рисковете за реализацията на проекта

Крайният срок за това ще бъде 1 април. За преминаването през целия процес учениците ще получат подкрепа от експерти от екипа на prepodavame.bg, която включва преминаване през среща за въпроси и отговори, както и насоки за създаване на съответните документи.

Ако имате въпроси, можете да се обръщате към [email protected].

Разгледайте проекти от минали години и се вдъхновете за Вашите идеи.

4 идеи за озеленяване на училищния двор

4 идеи за озеленяване на училищния двор

Ученици от десетки училища в страната участват в конкурса ни за “Еко проекти”. Ученическите екипи, ръководени от своите учители, представят…
4 екологични технологични нововъведения, предложени от ученици

4 екологични технологични нововъведения, предложени от ученици

В навечерието на текущото издание на конкурса за ученически проекти в областта на екологичното образование си припомняме впечатляващите идеи на…
Настолна ЕКОигра: устойчива мода и екологично мислене в ПГИ “Алеко Константинов”, гр. Кърджали

Настолна ЕКОигра: устойчива мода и екологично мислене в ПГИ “Алеко Константинов”, гр. Кърджали

Ученици от десетки училища в страната участват в конкурса ни за ученически ЕКОпроекти. Конкурсът дава повод на училищните екипи да разискват…
Опазване на водите от замърсяване - вдъхновяващи ученически еко проекти

Опазване на водите от замърсяване - вдъхновяващи ученически еко проекти

Информационни кампании, открити уроци и експерименти за бъдеще с по-чиста вода Водата е източник на живот – нейното значение за…
Ученически еко проекти: идеи за грижа за околната среда

Ученически еко проекти: идеи за грижа за околната среда

Прототип на устройство, използващо възобновяема енергия, био продукция в училище и мащабна инициатива за намаляване на консумацията на електроенергията в…

Какво може да ви помогне да подкрепите учениците в процеса?

Разбира се, че е възможно учениците ви да не успеят да стигнат до реализиране на подобна идея, ако никога не са работили активно по темата. Разгледайте нашите предложения за проектно-базирани дейности, с които да подкрепите учениците си в процеса и те да кандидатстват със своята работа! 

narachnik - okeanat
Океанът и криосферата
Наръчник за океана
narachnik - zemyata
Климатичните промени и земята
Наръчник за земята
narachnik sas STEM urotsi za klimatichnite promeni 2
В час с климатичните промени
Наръчник с практични СТЕМ уроци, съдържащ над 20 дейности, проектно-базирано обучение и активности, които да мотивират и ангажират вашите ученици с темата екология и климатични промени.
narachnik sas STEM urotsi za klimatichnite promeni
В час с климатичните промени
Наръчник с 12 практични СТЕМ уроци, съдържащ дейности, проектно-базирано обучение и активности, които да мотивират и ангажират вашите ученици с темата екология и климатични промени.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.