Проектно базираното обучение не само мотивира учениците да надграждат знанията и да развиват уменията си по предмета, който преподавате. Работата по проекти улеснява активното учене, критичното мислене, сътрудничеството и креативността.
Проектите започват с водещ въпрос – въпрос с отворен край, който поставя началото на изследването, като създава интерес и любопитство у децата. “Големият въпрос” е движещата сила на един проект. Той е сърцето на проекта, което му предоставя цел, използвайки ясно и завладяващо послание. Понякога въпросът може да не е точно въпрос. Може да е твърдение, което се представя пред учениците и ги кара да си задават множество въпроси и да мислят в различни посоки.
Защо е важно проектите да стартират с въпрос
Водещият въпрос създава интерес и ангажираност в учениците от самото начало. Той показва ясно каква цел стои зад ежедневните, понякога привидно скучни дейности. Децата бързо разбират, че има причина да правят различни неща, които ги доближават до целта на проекта. Остават мотивирани за дълго и мислят задълбочено за смисъла на това, върху което работят.
От друга страна, водещият въпрос помага на учителите да останат фокусирани върху голямата картина на проекта. Да планират и преструктурират учебната програма и да подготвят подходящи урочни цели и дейности, които гарантирано водят до осъществяването на проекта.
На какъв проект да се спрете
Запомнете, че ако учениците могат да зададат “големият въпрос” на Google или Siri и имат лесен и бърз достъп до отговора, то тогава проектът губи своята сила и ценност в дългосрочен план. Това означава, че учениците ще бъдат заети за известно време, но работата им ще има малка стойност сама по себе си.
Ето няколко предложения за наистина добри проекти:
- проект, който включва обучение на други хора/ученици;
- алтернативно решение на проблем;
- призоваване на хората към действие, към ясна гражданска позиция по даден въпрос;
- изграждане на нещо полезно за общността или измисляне на нов и по-добър начин да направите нещо;
- планиране на събитие, което служи за вдъхновение и на което се събират различни специалисти със съвети или дискусия по дадена тема;
- събиране на пари с някаква цел – ремонт на училището, предстоящо лечение на човек от общността, помощ за болницата в града и др.
Как да изберете добър голям въпрос
Добрият голям въпрос отговаря на следните критерии:
- Привлекателен е за учениците – ангажира вниманието им, представен е по достъпен начин, свързан е с техните интереси, обогатява опита и гледната им точка.
- Въпросът е кратък – задължително условие е въпросът да бъде кратък и ясен за учениците, за да могат максимално да фокусират вниманието си.
- Няма лесен и единствен отговор – това означава, че е важно учениците сами да формират мнение, да се допитват до различни източници на информация, да разгледат в дълбочина различни становища.
- Въпросът не звучи като “от тест” – целта е учениците да не се чувстват като на изпит, а да бъдат заинтригувани; водещият въпрос да ги провокира да задават допълнителни въпроси, върху които да мислят.
- Засяга тема, която е свързана лично с учениците – дали ще се разглежда проблем на местна почва, свързан с населеното място и съгражданите на учениците, или казус, възникнал в училищната общност, от особено значение е децата да се чувстват пряко въвлечени или “засегнати” от темата и да свързват въпроса с част от своето ежедневие.
- Въпросът изисква сериозно проучване – това е важно, за да може проектът да породи реални действия или създаването на краен продукт, като е препоръчително ако имате намерение да създавате продукт, той да бъде избран от учениците.
Двата основни вида водещи въпроси
Ако трябва да обобщим разнообразието от големи въпроси, ще стигнем до следните два вида:
- Водещи въпроси, които изследват философски/дискусионен въпрос или интригуваща тема:
- Има ли „свобода и справедливост за всички“ в нашето общество?
- Може ли да има живот на други планети?
- Каква трябва да бъде нашата политика по отношение на имиграцията?
- Какво означава да си мъж?
- Има ли значение какво ядем?
Плюсове: Силно ангажиране на учениците – това са въпроси, за които учениците ще продължат да говорят дори когато напуснат класната стая
Минуси: По-трудно се стартира работата по проект с такъв водещ въпрос, тъй като целта и продуктът не са представени ясно. Обикновено по такъв тип проекти се работи в гимназиален етап и фокусът е повече в определени предметни области, например в хуманитарните науки и по-малко в други като математика, чужди езици, информационни технологии.
- Водещи въпроси, които уточняват продукт, който трябва да бъде създаден, или начина, по който даден проблем трябва да бъде решен:
- Как можем да помогнем за опазването на застрашен вид в нашата област?
- Как можем да намалим тормоза в училище?
- Как можем ние, като историци, да създаваме подкасти, които разказват историята на нашия град?
- Как можем ние, в ролята си на лекари, да диагностицираме болен пациент?
Плюсове: По-лесни възможности за разработване на проектни дейности. Такива въпроси помагат за фокусиране на по-малките ученици върху задачата им. Ролите определят начина на мислене, който искаме да води учениците по пътя им към целта (като историци, учени и т.н.). Този тип въпроси добавят елемент от реалния свят и могат да послужат като ценни насоки относно кариерното развитие на учениците.
Минуси: Учениците може да не са достатъчно ангажирани с целта на проекта, а просто да изпълняват това, което учителят им възлага. Влизането в определени роли може да представлява трудност за някои ученици и това да намали мотивацията им.
Идеи за голям въпрос
Решаване на проблем: Затруднение в реалния свят, което предполага множество решения
- Как можем да спрем задръстванията в града?
- Как да разкрасим празния парцел отсреща за 500 лева?
- Кой е най-добрият начин да спрем грипа в нашето училище?
- Създайте по-добро обедно меню за нашето училище!
Образователен въпрос: Целта на проекта е да научи другите на нещо ценно
- Как можем да научим второкласниците кои са полезните насекоми и каква е ролята им в околната среда?
- Създайте кампания, за да научите възрастните граждани как да използват iPad.
- Какво трябва да знаят учениците в нашето училище за уважението?
Въпрос за убеждаване: Учениците убеждават определена аудитория да направи нещо или да промени мнението си
- Създайте съобщение за обществена услуга, което убеждава тийнейджърите да пият повече вода.
- Убедете купувачите на хранителни стоки да избират по-здравословни алтернативи.
- Как да убедим нашия директор, че трябва да направим тържество през декември?
Въпрос с широка тема: Проектът се занимава с големи идеи
- Какво означава да чета?
- Как конфликтът води до промяна?
- Как математиката влияе на изкуството?
- Как писателите убеждават другите?
- Как са изобразени доброто и злото в различните култури?
Въпрос за създаване на мнение: Учениците трябва да разгледат всички страни на даден проблем, за да формират и обосноват своите мнения
- Трябва ли да се разрешава на домашни любимци да посещават класната стая?
- Защо жена никога не е била президент на България?
- Какво прави един добър астронавт?
Въпрос въз основа на сценарий: Учениците поемат измислена роля с мисия за изпълнение или правят прогнози за алтернативни срокове и сценарии
- Ами ако утре светът остане без петрол?
- Как може да се промени нашият град, ако климатът стане с 20 градуса по-топъл?
- Вие сте инженер на НАСА и отговаряте за изграждането на лунна база. Кои са десетте най-важни неща, които трябва да включите и защо?
- Наети сте да обновите вашия местен търговски център. Измислете план за увеличаване на бизнеса.
- Как бихте похарчили 1 000 000 лева, за да помогнете на вашата общност?
Примери за неподходящи въпроси
В следващите редове ще разгледаме различни неподходящо формулирани въпроси и ще помислим как един “лош” въпрос може да стане “добър” и адекватен за целта на проекта, който сме избрали:
Как се адаптират животинските видове, за да оцелеят в различни местообитания?
- въпросът не е достатъчно ангажиращ и звучи като “от учебник”;
- по-добра формулировка: Може ли куче да живее в пустинята?
Кои са основните индустрии в нашата държава?
- въпросът не е отворен, твърде лесен е и не изисква критично мислене;
- по-добра формулировка: Защо държавата ни произвежда различни стоки и услуги?
Кои сгради в нашия град трябва да бъдат класифицирани като исторически и защитени, защото представляват важна част от нашето минало?
- въпросът не е достатъчно привлекателен за учениците, защото използва език за възрастни и предлага предпочитания отговор;
- по-добра формулировка: Има ли значение дали старите сгради в нашия град се разрушават?
Трябва ли да се развиват природните територии?
- въпросът е прекалено общ и не се свързва по никакъв начин с това, което децата познават;
- по-добра формулировка: Трябва ли да се строят нови жилищни сгради край реката?
Какво трябва да имат предвид хората, когато планират да си купят свой дом?
- въпросът не е конкретен и няма заряд за предприемане на някакво действие
- по-добра формулировка: Какъв съвет за финансово планиране бихме дали на семейство, което иска да си купи свое жилище?
Защо генното инженерство е лоша идея?
- въпросът е ангажиращ, но определя само една посока на мислене;
- по-добра формулировка: Трябва ли да допускаме създаването на “дизайнерски” бебета?
Как можем да използваме геометрията и уменията си за измерване, за да проектираме парк?
- въпросът не посочва ясна цел;
- по-добра формулировка: Как геометрията ще ни помогне да планираме парк, който хората в нашата общност да посещават?
Как да оцените дали въпросът за проект действително е “голям” и ангажиращ
Водещият въпрос се “храни” със страстите и вълненията на учениците. Но има още един критерий, чрез който много лесно може да оцените дали сте избрали правилния въпрос за проекта, който планирате. Ако водещият въпрос поражда още въпроси след себе си, ако учениците сами разширяват темата на водещия въпрос, значи сте “уцелили в десетката”. Така наречените разклонени въпроси са специфични и могат да насочат по естествен начин ученическите проучвания. Тези допълнителни въпроси стимулират децата да помислят какво им е нужно да знаят предварително, за да отговорят на “големия” въпрос.
Ето и един забавен пример: “Какво ли щеше да е, ако имахме кокошарник в нашето училище?”. Този въпрос би породил най-вероятно още много въпроси като:
- Какво ядат кокошките?
- Колко често ядат?
- Колко голяма къща им трябва?
- Трябва ли къщата да има различни стаи?
- Бият ли се пилетата помежду си?
- Колко яйца ще снесат?
Как да напомняте на учениците за “големия” въпрос:
Тъй като въпросът за проекта е толкова важен, третирайте го като такъв! Направете го видим – залепете го на централно място в класната стая или в коридора, включете го в бюлетина на вашия клас.
Помислете за хилядите възможности да мотивирате децата – може да направите стикери, тениски, чаши или бутилки за вода с въпроса. Да подготвите банери, плакати, пътни знаци. Да измислите рими, песнички или стихотворения (приложение като Songify може да превърне изговорените ви думи в закачлива мелодия).
Проектът на всяко дете/всеки екип трябва да бъде различен. Уверете се, че давате на учениците достатъчно свобода на действие в начина, по който проучват и споделят своите проекти. Както казва един учител: „Ако възложите проект и получите обратно 30 абсолютно еднакви неща, то това не е проект, това е изпълнение на рецепта.“
В заключение
Като учител, който прекарва не малко време с учениците си, вие сте в най-добрата позиция да изберете проект, който ще вдъхнови децата. Знаете много за техните интереси и способности. Знаете с какво време разполагате, какви ресурси имате, познавате вашата учебна програма и стандартите за обучение.
Измислянето на въпрос, който ще стимулира учениците да проучват и да обогатяват знанията си, действително не е лесна задача. Но тъй като водещият въпрос може да издигне в очите на децата един проект или да го провали напълно, усилието определено си струва. Оставете вдъхновението да ви води!
Източници:
How to Write Effective Driving Questions for Project-Based Learning, Andrew Miller, edutopia.org
A Tricky Part of PBL: Writing a Driving Question, John Larmer, pblworks.org
Crafting Questions That Drive Projects, learninginhand.com