5 насоки за развитие на умения за управление на усилията и ресурсите

Учител заедно със своите ученици в класната стая

Способността на учениците да планират и направляват собственото си учене е ключов аспект от саморегулацията. Това включва способността им да определят последователността и времетраенето на учебните дейности в светлината на собствените си желания, нужди и очаквания, както и да се придържат към собствените си цели при наличие на противоречащи им алтернативи.

Целеполагането и планирането включва редица процеси, които са от ключово значение за ефективността на последващото учене като:

  • анализ на академичната задача, за да се определи в какво точно се изразява тя и да се оцени доколко е трудна и предизвикателна за ученика;
  • обмисляне на конкретните действия, които е необходимо да бъдат предприети, за да се изпълни успешно задачата;
  • обвързване на изпълнението на текущата академична задача с конкретни очаквани резултати;
  • обвързване на възприятието за собствените способности с очакваните резултати;
  • отчитане на личните потребности, мотиви и стремежи;
  • обвързване на задачата с общите цели (за учене или представяне); формулиране на специфични подцели (конкретни очаквани резултати), които да подпомогнат, насочат и регулират когнитивните процеси и поведение; приоритизиране на целите (напр. кои цели следва да се постигнат най-напред, кои могат да се отложат, кои могат да бъдат игнорирани);
  • вземане на решения относно това какви и колко усилия да бъдат насочени към изпълнението на задачата;
  • планиране на действията и избор на подходящи стратегии за учене. 

Учениците с по-добре развити умения за целеполагане и планиране организират по-ефективно работата и поведението си, използват по-активно метакогнитивните си познания, избират по-подходящи стратегии за учене, правят по-малко грешки и постигат по-високи академични резултати.Учениците могат да бъдат определени като проактивни или реактивни според степента, в която се ангажират с предварително обмисляне и планиране на процеса на учене.

Как да интегрираме в часовете? 

1. Обяснявайте ясно и убедително учебните задачи, за да могат учениците да разберат техните цели, същност и структура.

За целта можете да проведете структурирана дискусия, посветена на анализа на дадена задача и да насърчавате учениците да формулират и задават въпроси, свързани с нейното изпълнение, на които да отговаряте.

2. Създавайте структурирани възможности учениците да се упражняват в анализирането на учебни задачи.

Стремете се да създавате ситуации, в които учениците имат възможност да идентифицират и организират информация относно основните елементи и структурата на определена задача или учебна дейност. Например можете да разделяте учениците в малки групи и да ги стимулирате да обсъждат конкретна учебна дейност/задача, да споделят идеи как да я изпълнят, да идентифицират потенциални предизвикателства при нейното изпълнение, да си задават въпроси един на друг и т.н. Това ще стимулира аналитичното мислене и ще помогне на учениците, които нямат добре развити аналитични умения.

3. Насърчавайте учениците да формулират специфични, конкретни и краткосрочни цели, които очакват да постигнат с изпълнението на дадена задача.

Тези цели могат да бъдат свързани както с процесите (например за използване на определени когнитивни стратегии, методи или процедури), така и с резултатите (например придобиване на конкретни нови знания, подобряване на налични умения, получаване на определен брой точки на тест, класиране на състезание и т.н.). Формулирането на подобни конкретни краткосрочни цели ще позволи на учениците по-лесно да наблюдават и по-често да оценяват напредъка си. 

4. Обвързвайте изискванията и целите на задачите с дейности по планиране.

Не е нужно обаче да насочвате учениците към планиране при всяка задача, достатъчно е да фокусирате вниманието им към планиране на изпълнението на по-сложните задачи. Възможен подход е да разделяте по-сложните задачи на по-малки части, като за всяка част поставяте конкретни срокове за изпълнение. Например, ако поставяте за задача учениците да напишат доклад, то можете да я разделите на фази – събиране на информация, създаване на конспект, първи вариант на доклад, втори вариант, окончателен доклад със съответни срокове. 

5. Интегрирайте планирането с други процеси за саморегулиране на ученето.

Например можете да създадете работни листа, чрез които учениците да планират конкретни стратегии за изпълнение на определена задача и след това да отчетат какво са изпълнили и какво не, както и да отбележат какво ги е затруднило при изпълнението.

Как изглежда един час посветен на умението?

Материали:

  • Флипчарт или бяла дъска
  • Листове хартия
  • Писалки и маркери
  • Работни листове (включващи задачи и планове за изпълнение)

План на занятието:

1. Въведение (5 минути)

  • Обяснете на учениците целта на занятието: развиване на умения за управление на усилията и ресурсите.
  • Обяснете как тези умения ще им помогнат не само в училище, но и в живота. Например, уменията за управление на усилията ще им помогнат да се подготвят ефективно за изпити или да изпълнят дългосрочни проекти.
  • Дайте пример: “Представете си, че трябва да подготвите проект за училищния научен панаир. Ако не планирате добре и не използвате ресурсите си ефективно, може да се окажете в ситуация, в която не успявате да завършите проекта навреме.”

2. Анализ на задача (10 минути)

  1. Разделяне на учениците на малки групи (4-5 ученика в група).
    • Уверете се, че всяка група има различни нива на умения, за да може учениците да се учат един от друг.
  2. Дайте на всяка група конкретна задача за анализ. Примери за задачи:
    • Написване на доклад по определена тема (например, история на Древен Рим).
    • Подготовка на презентация за климатичните промени.
    • Изработване на макет на екосистема за урок по биология.
  3. Указания за анализа:
    • Основни елементи на задачата: Какво трябва да включва доклада или презентацията? (например, въведение, основна част, заключение, списък с използвани източници)
    • Необходима информация: Каква информация ще им е необходима? (например, книги, статии, интернет източници)
    • Ресурси: Какви ресурси ще им трябват? (например, компютър, интернет връзка, книги от библиотеката)
    • Предизвикателства: Какви са потенциалните предизвикателства при изпълнението на задачата? (например, намиране на надеждни източници, управление на времето)
    • Въпроси: Какви въпроси имат относно задачата?

3. Структурирана дискусия (10 минути)

  • Презентация от групите:
    • Всяка група представя своите отговори и въпроси пред класа.
    • Учителят записва ключовите точки на флипчарта или бялата дъска.
  • Дискусия:
    • Учителят води дискусията, отговаря на въпросите и дава допълнителни разяснения.
    • Например, ако учениците срещат трудности при намирането на надеждни източници, учителят може да предложи конкретни сайтове или книги.

4. Поставяне на конкретни цели (5 минути)

  • Формулиране на цели:
    • Насърчете учениците да формулират конкретни, краткосрочни цели за изпълнение на задачата.
    • Примери за цели:
      • “Ще намерим пет надеждни източника за информация за следващите два дни.”
      • “Ще напишем първия вариант на доклада до края на седмицата.”
      • “Ще подготвим и репетираме презентацията два пъти преди да я представим пред класа.”
  • Учителят помага:
    • Учителят помага на учениците да направят целите си специфични и измерими.
    • Обяснете защо е важно целите да бъдат конкретни. Например, вместо да кажем “Ще напишем доклада скоро,” по-добре е да кажем “Ще завършим първата част на доклада до сряда.”

5. Планиране на изпълнението (5 минути)

  • Работни листове:
    • Дайте на учениците работни листове, които включват задачи и планове за изпълнение.
    • Работните листове могат да включват таблици за разпределение на времето, списъци със задачи и полета за отбелязване на изпълнените задачи.
  • Разделяне на задачата на части:
    • Помолете учениците да разделят задачата на по-малки части и да поставят конкретни срокове за изпълнение на всяка част.
    • Примери:
      • “Първа фаза: Събиране на информация (два дни)”
      • “Втора фаза: Създаване на конспект (един ден)”
      • “Трета фаза: Писане на първи вариант (три дни)”
      • “Четвърта фаза: Редактиране и финализиране на доклада (два дни)”
  • Обяснение на планирането:
    • Обяснете на учениците защо планирането е важно. Например, планирането помага да се избегне стресът от последния момент и да се гарантира, че всяка част от задачата е изпълнена качествено.

6. Обобщение и саморефлексия (5 минути)

  • Саморефлексия:
    • Насърчете учениците да обмислят какво са научили за управлението на усилията и ресурсите.
    • Помолете ги да попълнят част от работния лист, където да отбележат какво са успели да изпълнят, какво ги е затруднило и как могат да подобрят стратегията си за следващия път.
    • Примери за въпроси за саморефлексия:
      • “Какво направих добре по време на тази задача?”
      • “Какви трудности срещнах и как ги преодолях?”
      • “Какво бих направил различно следващия път?”

Затваряне на занятието:

  • В края на занятието, благодарете на учениците за участието и усилията им.
  • Напомнете им, че уменията, които са развили днес, са важни за всяка учебна и житейска ситуация.
  • Обяснете, че редовното практикуване на тези умения ще ги направи по-уверени и успешни във всички аспекти на живота им.

За какво трябва да внимавате:

  1. Неясни инструкции:
    • Обяснявайте задачите ясно и подробно, използвайки примери и визуални помощни средства.
    • Проверявайте дали учениците разбират чрез въпроси.
  2. Неравномерно участие на учениците:
    • Следете динамиката в групите и насърчавайте всички ученици да се включват.
    • Задавайте конкретни роли на всеки ученик в групата.
  3. Липса на време:
    • Следете времето и предупреждавайте учениците за оставащото време на етапи.
    • Разпределете времето за всяка дейност предварително и се придържайте към плана.
  4. Недостатъчно ресурси:
    • Осигурете необходимите ресурси предварително и дайте указания за допълнителни материали.
    • Подгответе списък с препоръчани източници или предоставете дигитални материали.
  5. Конфликти в групите:
    • Наблюдавайте работата в групите и се намесвайте при нужда, като помагате за разрешаването на конфликти.
    • Предложете техники за ефективна комуникация и съвместна работа.
  6. Липса на мотивация:
    • Направете задачите интересни и значими за учениците, свързвайки темите с реалния живот и интересите им.
    • Използвайте положителна подкрепа и награди за активно участие и добро представяне.
  7. Технически проблеми:
    • Проверете техническото оборудване преди часа и имайте резервни планове в случай на проблеми.
    • Подгответе печатни материали за резерва, ако планирате използване на интернет.
  8. Различни нива на умения:
    • Познавайте нивото на учениците и създавайте хетерогенни групи, където учениците с по-високи умения могат да помогнат на тези с по-ниски.
    • Предоставяйте диференцирани задачи според нивото на групата.

Учителят играе ключова роля в успешното провеждане на занятието. Чрез предварителна подготовка, ясно обяснение на задачите, активно наблюдение и намеса при необходимост, учителят може да осигури ефективно и ангажиращо занятие за всички ученици.

Тази статия е базирана на разработки в наръчника “Нагласи за развитие” с автор Асенка Христова, Институт за изследвания в образованието. Наръчникът е създаден по програма „Учим заедно” на фондация „Заедно в час” и реализиран с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България”, с цел преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията.

Изследвай и развивай своите умения и уменията на учениците с помощта на тази платформа за анализ на уменията за саморегулирано учене при ученици.

Още полезни статии:

Учителка помага на своя ученичка
Умения за учене

Какво са когнитивните стратегии за учене и как да подпомагаме ефективното им използване от учениците

Когнитивните стратегии се състоят от една или повече взаимообвързани, потенциално съзнателни и контролируеми дейности за изпълнението на определена учебна задача и/или за постигане на познавателни

Нагласа за развитие - 4 типа ученици
Кариерно ориентиране и личностно развитие

4 типа ученици и нагласата за развитие

Как да подходим към децата, за да насърчим тяхната нагласа за развитие? В тази статия ви представяме 4 типа ученици и 4 различни подхода към

Padlet за учители
Дигитално образование и технологии

Искате всички ученици да пишат едновременно по дъската? Това е възможно с Padlet!

Padlet е дигитален ресурс, който позволява на учители, ученици и родители да комуникират посредством виртуални стени за съобщения. Padlet е изключително лесен за използване и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.