Защо децата отказват да четат – 10 причини и стратегии за помощ

Лятната ваканция е любимо време от годината за всички ученици. Учителите от своя страна са се погрижили да уплътнят безгрижните летни дни със списъка с препоръчителна литературата за четене през лятото. Чувате ли безкрайни оплаквания? Или дори виждате как детето бяга и се крие, за да избегне четенето? Ако сте отговорили с да, не сте сами. Много семейства и учители се борят с това, което експертите наричат ​​„избягване на четенето“. Децата може да знаят как да четат, но отказват да го правят.

Важно е да гарантираме, че децата ни са способни да четат – грамотността е жизненоважна за успеха в съвременния свят. Но също така е важно да си припомним, че не всеки обича да чете в свободното си време. Някой предпочита да слуша музика и да танцува, друг – да рисува, трети – да строи или да готви. 

Така че ако имате дете, което наистина не обича да чете, как да сте сигурни, че то развива основните умения за грамотност, необходими, за да се справи в реалния свят?

Тайната да превърнете тези деца в запалени читатели е да откриете какъв е техният проблем с четенето. Защо изглежда, че мразят да четат? Какви умения им липсват? Разбират ли това, което четат? Какви интереси имат? Кое е липсващото звено? Какво точно им пречи да обичат четенето?

Разбирането защо едно дете не иска да чете може да ви помогне да разберете как да насърчите четенето. Ето някои често срещани причини децата да не четат.

Когато децата се учат да четат…

1. Детето се затруднява с основните умения за четене

Процесът на изграждане на четивна техника не е лесен и някои деца имат повече проблеми с четенето от други. Да откриете това, което стои зад борбата, може да Ви помогне да подкрепите развитието на Вашето дете.

Как да помогнете? 

Ако имате притеснения относно уменията за четене, свържете се с учителите на Вашето дете. Обсъждането на тези опасения може да помогне както на учителите, така и на Вас да установите проблема и да вземете мерки за разрешаването му. Може също така да изключите проблеми със зрението, като посетите специалист офталмолог.

Често пъти изглежда, че детето мрази четенето, защото има трудности да  разбере смисъла и да се потопи в текста. Да разбере смисъла на текста може да бъде катализатор за формиране на любов към четенето. Стимулирайте детето да си представя в своето въображение това, което чете. Дори може да опише подробно картините, които “вижда” – с думи или като я нарисува. 

2. Децата не са уверени в четивните си умения

Много пъти децата, които изглежда мразят четенето, всъщност имат много малко увереност в способностите си за четене. Преодоляването на усещането за несправяне е от ключово значение за изграждането на читатели. 

Как да помогнете?

Наблюдавайте, разговаряйте и се опитайте да разберете дали тази неувереност е препятствието пред Вашето дете. Постарайте да покажете искрена вяра в способностите му. Нека то да се почувства сигурно и спокойно, че може да разчита на Вас, докато расте като читател. Припомнете му, че преди човек да се научи да бяга, първо пълзи, след това прохожда и чак след известно време започва да върви уверено.

Изграждането на техниката за четене е процес, който изисква ежедневна стимулация на центровете в мозъка, отговорни за това. Първо децата започват да разпознават буквите и да свързват звук с буква, следва свързването на букви в срички. Постепенно се учат да четат по-дълги думички и изречения. Това са етапи, които всяко дете преминава със своето темпо. Но е важно то да усеща подкрепа и поощрение на усилията, които полага. По този начин децата ще бъдат мотивирани да продължават да четат и увереността им ще расте.

Използвайте позитивни послания като “Днес четеш по-добре от вчера!”, “Пораснал си – успя да прочетеш тази трудна дума … съвсем сам!”, “Много добре ми разказа това, което си прочел!”.

3. Четенето на дълги текстове се усеща като непреодолимо препятствие

Понякога децата просто се затварят, когато видят дълга страница, пълна с текст. Да преминат през всички тези изречения може да им изглежда като изкачване на връх Еверест или бягане на маратон.

Как да помогнете?

Опитайте споделено четене, докато се редувате да четете на глас един на друг. Това може да направи предизвикателството по-лесно за преодоляване. Да сподели товара с възрастен ще облекчи усилията на детето и ще поддържа мотивацията му да завърши текста до край. Тази стратегия дава почивка на децата и им позволява да чуят гладко четене. Освен това ги държи ангажирани с история, с която може да нямат издръжливостта да се справят сами.

Обикновено може да четете на глас на детето си преди лягане. От време на време родителите и децата може да разменят ролите, така че децата да четат на глас на родителите. По този начин Вие не само ще можете да помогнете на детето си с непознатите думи, но също така ще можете да проверите разбирането му, докато му споделяте собствените си впечатления от книгата. Вашият ентусиазъм ще мотивира детето ви да прочете още.

Много родители смятат, че борбата е нещо нормално – че трябва да е трудно, че така се учи. Но четенето трябва да носи удоволствие на детето и когато това стане, Вашето дете ще се превърне в любител на книгите. Всички се стремим да правим неща, които са приятни.

4. Децата нямат изграден навик да четат 

В нашето ежедневие има много разсейващи фактори. Децата не живеят в малки дървени колиби, където най-вълнуващото нещо, което може да направят, е да четат. Стимулите, които се борят за тяхното внимание, са навсякъде.

Пък и мотивацията за четене не е константна и често намалява с напредването на възрастта на децата и влизането в пубертета. Четенето е като всяко друго умение. Ако не се практикува, няма да се развие речника, уменията и лекотата, с която се възприема информацията.

Как да помогнете?

Подкрепете детето да изгради ежедневна рутина с четенето. Най-лесно това става, когато “свържете” новата дейност към вече установен навик. Например през лятната ваканция четенето може да се случва след закуска, след обяд или преди сън. 

Изграждането на навик се допълва успешно, когато децата четат предварително определен брой минути или определен брой страници, а защо не – броят страници да се увеличава с една всеки ден. Най-важното е да обсъдите с детето тези детайли и то да е съгласно със стратегията, която му предлагате. Защото, в крайна сметка, то ще работи по нея. Когато детето изпълни даденото обещание, похвалете го! По този начин то е мотивирано да продължава да изгражда навика за четене. 

5. Не представяйте четенето като скучна работа

Четенето не трябва да е дейност, която вашето дете извършва насила. Трябва да е нещо, което иска да направи.

Как да помогнете?

Най-добрият начин децата да разберат радостта от четенето е като ви гледат как го правите. Ако искате Вашето дете да чете с  желание, би следвало книгите да заемат важна част във Вашия живот. Ако детето Ви види колко много обичате да четете и колко радост Ви носи това, то ще поиска да се присъедини към забавлението. Например, можете да споделите защо сте харесали някои от любимите си детски книги.

Можете също така да четете любимите си книги за възрастни до детето си, докато то чете своите. Във всеки случай се уверете, че детето Ви вижда, че четете.

Когато децата вече могат да четат…

1. Но книгите не са им интересни

Социалните медии, видеоигрите и бързите онлайн видеоклипове са силна конкуренция на изживяването от четенето на книга с хартия и мастило.  За някои ученици самото четене става като изкачване на планина, въпреки че са добри читатели. Децата се нуждаят от подкрепата на възрастен, който да им помогне да забавят темпото и да отделят време за четене.

Как да помогнете?

Ограничете времето, което децата могат да прекарват пред екраните всеки ден, като обясните защо го правите – какви са последствията за здравето, за психиката и за развитието им.

Бъдете креативни и експериментирайте с различни формати на книги. Не се ограничавайте до традиционните книги. Предложете на детето си комикси, електронни книги, дневници, поезия, вестници, списания, разкази, уебсайтове и дори аудиокниги, за да се опитате да предизвикате интереса му. Например комиксите са чудесен начин да привлечете неохотни читатели. Тези книги също могат да помогнат за изграждането на умения за разбиране. 

Опитайте нови жанрове. Когато повечето от нас мислят за деца и четене, ние се сещаме за художествена литература или четене за забавление. Но ако детето Ви не се интересува от фантастичното или въображаемото, то може да бъде по-ангажирано с четене на нехудожествена литература, където целта не е забавление, а образование. Документалната литература, която включва области като биография, наука или история, дава на децата шанса да четат, за да учат и това може да е точно кукичката, от която се нуждаят.

2. Не виждат смисъл да четат

Децата, които не обичат да четат, вероятно не са изпитвали радостта да се потопят в магията на една история или да научат нещо ново по любима тема. Така че четенето може да изглежда като много работа без конкретна причина.

Как да помогнете?

Изберете книги, които отговарят на нивото на четене на детето. Тези книги помагат на децата да изградят умения за разбиране, да разширят речника си и да ги запознаят с интересни истории. Четенето на глас подпомага разбирането на смисъла на текста. Подкрепете детето, като  обсъдите сюжета и значението на по-трудните думи.

Създайте предпоставки за четене. Бъдете креативни – книгите не са единственото средство за четене. Помолете детето си да Ви чете рецептата, докато правите ястие, купете му играчки, които изискват от него да чете ръководства с инструкции, дайте му карти или упътвания и го оставете да Ви навигира, докато изпълнявате неговите думи, помолете го да напазарува от магазина, като изпълни списъка с продуктите, опитайте  с дешифриране на сметки или формуляри за съгласие за училищни дейности. Децата стават по-добри читатели само като четат, така че всяко малко ежедневно действие помага.

3. Избират книги, които са твърде трудни за тях

Децата могат да бъдат привлечени от  книги, които им изглеждат готини, защото се четат от по-големите ученици. Много млади читатели например подхващат Хари Потър, когато не са готови да се справят сами.

Как да помогнете?

Важно е да познавате  нивото на четене на детето. Четенето на подходящи  книги може да помогне за изграждането на умения за разбиране и създаване на положителни преживявания при четене.

Периодично обновявайте книгите, които предлагате на детето. Това може да стане с посещение на местната библиотека или книжарница. Стимулирайте временна размяна на книги с приятелите му. По този начин децата ще имат и какво да обсъждат помежду си.

Може дори да направите добавянето на книги изключително специално, като посочите конкретен ден от седмицата, за да представите нови четива, или да организирате семейна пица вечер, за да отпразнувате излизането на нова книга.

4. Не се интересуват от четенето

Може да чувате: „Четенето е скучно!“, но това, което детето наистина се опитва да каже, може да е: „Имам нужда от помощ да намеря нещо за четене, което ми е интересно”. Понякога възрастните отклоняват децата от това, което искат да четат, и това може да навреди на мотивацията за четене. 

Как да помогнете?

Направете проучване с библиотекар, учител, съученици или приятели, за да намерите увлекателни книги или теми, подходящи за възрастта на Вашето дете. Комикси, спортни разкази, модни списания – има такова разнообразие от материали за четене.

Не се страхувайте да предлагате и четене на различни носители. Да осигурите малко разнообразие е много важно, когато става въпрос за това да отговорите на нуждите и интересите на вашето дете.

Дали ще му е интересно зависи от това какви емоции ще свързва с четенето. Опитайте се да го направите релаксиращо и приятно за кратка част от деня. Покажете собственото си удоволствие от четенето. Споделете нещо свое. Прочетете на глас някои забавни или интересни части от книга, която четете. Привлечете детето си с книга с гатанки за деца, детски новини или статия от вестник.

За деца, които са загубили мотивация да четат, пътят обратно е чрез текст, който е изключително интересен за тях.

5. Децата не са постоянни в четенето

Много често децата взимат книга и не проявяват търпение, за да я довършат.

Как да помогнете?

На пазара вече има много поредици от книги, които разказват за приключенията на герои при различни обстоятелства. Посетете книжарница или библиотека заедно с Вашето дете и го насочете към книги в поредици. По този начин, докато преминават от една книга към друга, децата ще надграждат своите основни знания и ще разбират по-добре сюжета, обстановката и героите. Любопитството да научат какво ще се случи с любимия им герой ще ги ангажира в четенето и те ще бъдат мотивирани да довършат историята.

И не забравяйте: лято е!

Лятната ваканция е свързана с разнообразни забавления и четенето трябва да предизвиква същия дух на удоволствие и свободно време. Четенето не е задължително да е на бюро. Препоръчваме Ви да промените лятната си среда за четене – на Вас и на децата. Създайте пространство за четене, което отговаря на това безгрижно лятно настроение. Отидете някъде, където няма телевизия или други изкушения, за да могат децата наистина да се съсредоточат и да им е удобно, докато четат. Това може да е хамак в двора, стол-чанта в ъгъла или люлеещ се стол до прозореца. Избягвайте шумни места. За детето е много по-лесно да остане съсредоточено върху книгата, когато има спокойствие и тишина.

Когато става въпрос за четене, комфортът е ключов. Обърнете специално внимание на доброто осветление, когато създавате среда за четене и направете пространството възможно най-уютно. Крепостите и палатките за четене са сигурен начин да насочите младите читатели към духа на лятното четене.

Четенето и емоционалната интелигентност

Да бъдеш щастлив, тъжен или сърдит е нормална част от живота на всеки. Но за децата може да е трудно не само да разбират емоциите и техните нюанси, но и да знаят как да изразяват чувствата си по подходящ и ефективен начин. 

Времето за семейно четене на глас е идеална възможност да помогнете на децата да развиват своята емоционална интелигентност. Също така е чудесен момент да поговорите за моментите, когато може би сте изпитвали подобни емоции на тези, през които преминават героите от книгата. 

Четенето на глас като социално-емоционално обучение помага на младите читатели да осмислят емоциите си, като същевременно ги насочва как да изразят чувствата си с думи. Ключово тук е да подберем подходящи текстове. Изключително симпатичните герои, близките до децата сюжетни линии, увлекателните илюстрации и усещането за свързаност със семейството ще направят тези четения на глас особено привлекателни. 

За да сте сигурни, че тези книги оказват достатъчно въздействие, по време на четенето на глас използвайте различни изражения на лицето, различни гласове и език на тялото, за да вдъхнете живот на персонажите. Това ще помогне на детето Ви да се научи по-добре да идентифицира, разпознава и изразява собствените си чувства и съответно — да се ориентира по-добре в своя емоционален свят. 

Ето и нашите препоръки за книги за емоционална интелигентност, подходящи за деца:

  1. Емоци-О!-метърът на Инспектор Крок, издателство Мармот
  2. Всичко за чувствата, издателство Клевър Бук
  3. Какво са чувствата, издателство ФЮТ

Бонус: Други дейности за подобряване на четивната техника

За финал Ви предлагаме няколко интересни игри за подобряване на уменията за четене. Платформата, която може да използвате за създаване на игрите, е Wordwall. Безплатната версия позволява да се създават до 5 ресурса, които може да обновявате. Това са игри, които децата могат играят на електронно устройство. В случай, че ползвате платената версия на платформата, може да създавате неограничен брой игри, а също така и да ги принтирате.

1. Игра “Открий думите”

Открийте думите по хоризонтал, вертикал и диагонал. По този начин мозъкът се стимулира все по-бързо да открива правилните букви и да чете думите.

Пример: Плодове и зеленчуци

 

2. Игра “Подреди буквите в думата”

Буквите в думата са разбъркани. Задачата е буквите да се подредят в правилния ред. С тази игра учениците се упражняват да нареждат бързо буквите и да прочитат думата.

Пример: Части на растението.

 

3. Игра “Подреди думите в изречение”

Думите в изречението са разбъркани. Целта е думите да се подредят в изречение със смисъл. С това упражнение децата упражняват четене с разбиране.

Пример: Енциклопедия за космоса

 

Надяваме се нашите съвети да са Ви от полза!

И не на последно място, приемете детето такова, каквото е. Колкото и стратегии да опитвате, в крайна сметка може да се окаже, че то просто не обича да чете.

Нашата задача е да сме подкрепа в процеса на израстване, като предлагаме подходящите стимули и дейности. Дайте на децата си време, настоявайте да придобият основни умения за четене, осигурете им възможности да четат и… след това ги оставете. Не ги сравнявайте със себе си на тяхната възраст, с техните братя и сестри, приятели или съученици – всеки човек се развива със своето индивидуално темпо… А когато четенето се превърне в бойно поле, всички губят.

Още полезни статии:

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции
Гражданска активност

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните механизми на функциониране.

Glasses and a highlighter marker over a book
Четивна грамотност

Създаване на логическа връзка с друг текст

Учениците прочитат внимателно текста. След това имат няколко минути да помислят за друг, познат текст, който да им помогне да си наредят логически непознатия, като

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.