Дихибридно кръстосване. Закон за независимото унаследяване
Споделете с колеги
Описание
В този урок по Биология за 10. клас учениците ще се запознаят с дихибридното кръстосване и закона за независимо унаследяване на белезите. Чрез работа с онлайн калкулатор и решетки на Пънет те ще анализират различни комбинации на два белега, ще проверяват теоретични очаквания и ще аргументират резултатите.
Учениците ще могат да:
-
формулират закона за независимо унаследяване на белезите
-
изграждат решетка на Пънет и решават задачи с два белега
-
аргументират защо резултатите потвърждават закона за независимо унаследяване
Компетенции, които развива урокът:
-
аналитично мислене при обработване и интерпретиране на данни
-
работа в екип чрез разпределяне на роли и сътрудничество
-
аргументационни умения при представяне и защита на резултатите
Ключови точки:
-
дихибридно кръстосване
-
решаване на задача с дихибридно кръстосване
-
казус за унаследяване на полидактилия и албинизъм
Фокус на урока:
Основната активност е „Изследване на дихибридно кръстосване с помощта на онлайн калкулатор“, в която учениците работят по двойки, като въвеждат алелите на родителите и генерират решетка на Пънет. Те анализират възможните комбинации от гамети и процентното разпределение на фенотипите в потомството. Всяка двойка сравнява получените резултати с теоретично очакваните и обсъжда защо се потвърждава или не законът за независимо унаследяване. Учителят обикаля между двойките, задава уточняващи въпроси и насърчава обсъждането на интересни или неочаквани резултати. Накрая всяка двойка представя избраната комбинация и аргументира изводите си пред класа.
- Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.