Клетъчни органели: невидимите герои на клетъчната активност

Раздел

Клетката: основна структурно-функционална единица на организми

Времетраене

4 учебни часа

Цели по предметно знание:

Цели по предметно знание:

  • назоваване на основните видове клетъчни органели;
  • дефиниране на следните термини и понятия: клетъчно ядро, цитоплазма, клетъчна мембрана, рибозоми, митохондрии, апарат на Голджи, ендоплазмен ретикулум, лизозоми, пероксизоми, хлоропласти, клетъчна стена, вакуола, ядърце;
  • посочване на примери за едномембранни и двумембранни клетъчни органели;
  • описване на функциите на отделните органели;
  • посочване на взаимовръзките между клетъчните органели;
  • откриване на прилики и разлики в устройството на прокариотни и еукариотни клетки;
  • анализ и представяне на данни.

Цели по умения:

Цели по ключови умения:

  • подобряване на критичното мислене на учениците чрез разглеждане на различни хипотези и даване на аргументирани предположения;
  • развиване на аналитичното мислене чрез установяване на причинно-следствените връзки между устройството на клетките и тяхното функциониране;
  • проява на творческо мислене чрез представяне на научни данни по креативен начин;
  • създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.

Изследователски въпрос:

Какво щеше да се случи, ако клетката не разполага с някой от своите органели?

Краен продукт:

Научно изследване и анализ на дейността на клетъчните органели. Създаване на макет на клетка и клетъчна енциклопедия.

Необходими материали:

  • Презентация за строежа на прокариотната и еукариотната клетка;
  • Работен лист “Моята клетка от….”;
  • Лист с примерни метафори;
  • Микроскопи;
  • Трайни микроскопски препарати на растителни и животински клетки;
  • Рециклируеми материали по избор за създаване на макети;
  • Ножици;
  • Лепило;
  • Цветни моливи;
  • Работен лист за “Клетъчно бинго”;
  • Работен лист за изследване на строежа на клетките;
  • Шаблон за “Туристически гид на клетъчния град”;
  • Работен лист за оценяване на проекта;
  • Проектор.

Уроци и дейности

Автор на проекта

Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.