Раздел
Клетката: основна структурно-функционална единица на организми
Времетраене
4 учебни часа
Цели по предметно знание:
Цели по предметно знание:
- назоваване на основните видове клетъчни органели;
- дефиниране на следните термини и понятия: клетъчно ядро, цитоплазма, клетъчна мембрана, рибозоми, митохондрии, апарат на Голджи, ендоплазмен ретикулум, лизозоми, пероксизоми, хлоропласти, клетъчна стена, вакуола, ядърце;
- посочване на примери за едномембранни и двумембранни клетъчни органели;
- описване на функциите на отделните органели;
- посочване на взаимовръзките между клетъчните органели;
- откриване на прилики и разлики в устройството на прокариотни и еукариотни клетки;
- анализ и представяне на данни.
Цели по умения:
Цели по ключови умения:
- подобряване на критичното мислене на учениците чрез разглеждане на различни хипотези и даване на аргументирани предположения;
- развиване на аналитичното мислене чрез установяване на причинно-следствените връзки между устройството на клетките и тяхното функциониране;
- проява на творческо мислене чрез представяне на научни данни по креативен начин;
- създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.
Изследователски въпрос:
Какво щеше да се случи, ако клетката не разполага с някой от своите органели?
Краен продукт:
Научно изследване и анализ на дейността на клетъчните органели. Създаване на макет на клетка и клетъчна енциклопедия.
Необходими материали:
- Презентация за строежа на прокариотната и еукариотната клетка;
- Работен лист “Моята клетка от….”;
- Лист с примерни метафори;
- Микроскопи;
- Трайни микроскопски препарати на растителни и животински клетки;
- Рециклируеми материали по избор за създаване на макети;
- Ножици;
- Лепило;
- Цветни моливи;
- Работен лист за “Клетъчно бинго”;
- Работен лист за изследване на строежа на клетките;
- Шаблон за “Туристически гид на клетъчния град”;
- Работен лист за оценяване на проекта;
- Проектор.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.