Раздел
Възпроизвеждане на клетката
Времетраене
3 учебни часа
Цели по предметно знание:
- назоваване на основните клетъчни структури, които участват в процеса на клетъчно делене;
- дефиниране на следните термини и понятия: митоза, мейоза, интерфаза, профаза, метафаза, анафаза, цитокинеза, ДНК, хромозоми, жизнен цикъл, хроматиди, центромер, генетична информация, гени, делително вретено, хроматин;
- описване на процесите митоза и мейоза;
- посочване на основните разлики между двата процеса;
- посочване на причините за протичане на клетъчното делене;
- откриване на различните фази на митозата в микроскопски препарат;
- анализ и представяне на данни.
Цели по умения:
- подобряване на критичното мислене на учениците чрез изследване на етапите на клетъчното делене;
- развиване на аналитичното мислене чрез откриване на причините за наличието на различни механизми за клетъчно делене при различните видове клетки;
- повишаване на творческите компетентности, посредством пресъздаване на клетъчното делене във вид на флип-книжка в художествен стил;
- създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.
Изследователски въпрос:
Какви са причините за клетъчното делене, как то помага на организма и защо е важно за оцеляването на видовете?
Краен продукт:
Микроскопско наблюдение, флип-книжка за клетъчното делене, дебат
Необходими материали:
- Презентация “Тайните на клетъчната репродукция”;
- Ножица;
- Цветни моливи;
- Химикалка;
- Микроскопи с достатъчно увеличение (окулярна леща с минимум 10х и обектив поне 40х, или общо минимум 400х);
- Предметни и покривни стъкла;
- Пинсети;
- Пресен лук с корени;
- Бръснарско ножче или скалпел;
- 1N разтвор на HCl;
- Епруветка Епендорф с капаче 1,5 мл;
- Пластмасова пипета;
- Лабораторни ръкавици;
- Оцветител за нетраен микроскопски препарат – Ацетокармин (като алтернатива може да използвате също Ацетоорцеин, Фуксин или Толуидин синьо О);
- Водна баня;
- Дестилирана вода;
- Стъклена пръчка;
- Работен лист “Клетъчно делене”;
- Работен лист “Флип-книжка “Малки истории от клетъчния свят”;
- Работен лист “Лабораторен дневник “Клетъчно делене”;
- Работен лист “Клетъчно клониране – ползи и заплахи”;
- Работен лист “Изследване на клетъчното делене – технологична карта”.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.