Раздел
Процеси, протичащи в клетката
Времетраене
4 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- назовават основните клетъчни структури, които участват в процеса на фотосинтезата;
- дефинират следните термини и понятия: фотосинтеза, хлорофил, хлоропласти, цикъл на Калвин, окисление, химична реакция, кислород, въглероден диоксид, глюкоза, епидермис, ксилем, флоем, стома, мезофил, тилакоид, грана, електронна транспортна система, фотосистема, фотон, фотопоглъщащи пигменти, пластокинон, електрон, цитохромен комплекс, АТФ, НАДФ, НАДФН;
- посочват основните фази на протичане на фотосинтезата;
- описват характеристиките на отделните етапи от процеса;
- посочват причините за съществуването на автотрофния тип хранене;
- откриват ползите от протичането на фотосинтезата за екосистемите като цяло;
- анализират и представят данни.
Цели по умения:
- подобряване на критичното мислене на учениците чрез изследване на необходимостта от съществуването на автотрофното хранене;
- развиване на аналитичното мислене чрез установяване на влиянието на различни фактори върху протичането на фотосинтезата;
- повишаване на творческите компетентности посредством създаване на научно обоснован художествен текст;
- създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.
Изследователски въпрос:
Какви са причините за протичането на фотосинтезата и защо е важна за оцеляването на видовете и екосистемите?
Краен продукт:
Научен експеримент, научно обоснован художествен текст
Необходими материали:
- Презентация “Фотосинтеза”;
- Работен лист “Термини, свързани с фотосинтезата”;
- Ножица;
- Цветни моливи;
- Химикалка;
- Настолна лампа;
- Бехерова чаша – 3 броя;
- Термометър;
- Светломер;
- Съд за затопляне на вода;
- Таймер;
- Пинсети;
- Дестилирана вода;
- Стъклена пръчка;
- Чертожни инструменти;
- Мобилни устройства с достъп до интернет;
- Презентация “Тъмнинна фаза на фотосинтезата”
- Работен лист “Фазите на фотосинтезата”;
- Работен лист “Устройство на листата на зелените растения”;
- Работен лист “Малки истории от клетъчния свят – един ден в живота на хлоропласта”;
- Работен лист “Фактори, влияещи върху фотосинтезата – лабораторен дневник”;
- Работен лист “Бърза схема на фотосинтезата”;
- Работен лист “Еко мистерии”;
- Работен лист “Фактори, влияещи върху фотосинтезата – технологична карта”.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.