Раздел
Клетката - основна структурно-функционална единица на организмите / Биологични катализатори
Времетраене
4 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват същността и начина на функциониране на ензимите;
- назовават основните характеристики на ензимните молекули;
- дефинират следните термини и понятия: белтък, активен център, катализатор, биохимичен процес, химична реакция, енергийна бариера, субстрат, ензимо-субстратен комплекс, ензимо-продуктен комплекс, активатор, инхибитор;
- посочват основните видове ензими;
- описват как протича каталитичния процес;
- откриват зависимост между условията на средата и ензимната активност;
- описват начина на действие на активаторите и инхибиторите.
Цели по умения:
- подобряване на критичното и аналитичното мислене на учениците чрез намиране на причинно-следствени връзки между условията на средата и регистрираната ензимна активност;
- развиване на предприемаческата компетентност чрез откриване на начини за използване на изследваните характеристики на ензимните молекули за решаване на съвременни проблеми;
- създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.
Изследователски въпрос:
Защо ензимите са важни за организма и какво щеше да се случи ако ги нямаше?
Краен продукт:
Научно изследване и анализ на ензимно-катализираните процеси
Необходими материали:
- Дестилирана вода (поне 400 мл.);
- Хладилник, фризер, печка или котлон;
- Филтърна хартия или филтри за кафе;
- Ножици;
- Линийка или рулетка;
- Малка хладилна чанта;
- Кубчета лед (достатъчни, за да напълнят хладилната чанта с дълбочина около 10 см.);
- Затваряща се найлонова торбичка с вместимост около четири литра;
- Обикновен или дървен чук;
- Сурови картофи;
- Белачка за картофи;
- Нож;
- Парче хартия за печене;
- Електронна кухненска везна;
- Градуиран цилиндър с капацитет 100 мл.;
- Блендер;
- Голям буркан (трябва да побира най-малко 400 мл.);
- Фуния;
- Малко бурканче от бебешка храна;
- Водороден пероксид – 3 %, който е нов или наскоро отворен (около 2 литра);
- Хронометър или таймер;
- Щипки или пинсети;
- Големи бехерови чаши;
- Термометър за измерване на температурата във въздуха и водата;
- Дъска за рязане;
- Лабораторни ръкавици;
- Термос с ледено студена вода (0-1 градуса Целзий, около 1 литър);
- Списък с термини и понятия за преговор преди началото на практическите дейности;
- Презентация за употребата на ензимо-катализираните процеси в ежедневието и в различните индустрии;
- Технологична карта “Ензимен разтвор”;
- Примерни твърдения “Правилно-грешно”;
- Технологична карта “Фактори на ензимната активност”;
- Листчета с концепции за разиграване;
- Работен лист за изследване на ензимната активност.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.