Кой и как регулира скоростта на каталитичните реакции?

Раздел

Клетката - основна структурно-функционална единица на организмите / Биологични катализатори

Времетраене

4 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • описват същността и начина на функциониране на ензимите;
  • назовават основните характеристики на ензимните молекули;
  • дефинират следните термини и понятия: белтък, активен център, катализатор, биохимичен процес, химична реакция, енергийна бариера, субстрат, ензимо-субстратен комплекс, ензимо-продуктен комплекс, активатор, инхибитор;
  • посочват основните видове ензими;
  • описват как протича каталитичния процес;
  • откриват зависимост между условията на средата и ензимната активност;
  • описват начина на действие на активаторите и инхибиторите.

Цели по умения:

  • подобряване на критичното и аналитичното мислене на учениците чрез намиране на причинно-следствени връзки между условията на средата и регистрираната ензимна активност;
  • развиване на предприемаческата компетентност чрез откриване на начини за използване на изследваните характеристики на ензимните молекули за решаване на съвременни проблеми;
  • създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.

Изследователски въпрос:

Защо ензимите са важни за организма и какво щеше да се случи ако ги нямаше?

Краен продукт:

Научно изследване и анализ на ензимно-катализираните процеси

Необходими материали:

  • Дестилирана вода (поне 400 мл.);
  • Хладилник, фризер, печка или котлон;
  • Филтърна хартия или филтри за кафе;
  • Ножици;
  • Линийка или рулетка;
  • Малка хладилна чанта;
  • Кубчета лед (достатъчни, за да напълнят хладилната чанта с дълбочина около 10 см.);
  • Затваряща се найлонова торбичка с вместимост около четири литра;
  • Обикновен или дървен чук;
  • Сурови картофи;
  • Белачка за картофи;
  • Нож;
  • Парче хартия за печене;
  • Електронна кухненска везна;
  • Градуиран цилиндър с капацитет 100 мл.;
  • Блендер;
  • Голям буркан (трябва да побира най-малко 400 мл.);
  • Фуния;
  • Малко бурканче от бебешка храна;
  • Водороден пероксид – 3 %, който е нов или наскоро отворен (около 2 литра);
  • Хронометър или таймер;
  • Щипки или пинсети;
  • Големи бехерови чаши;
  • Термометър за измерване на температурата във въздуха и водата;
  • Дъска за рязане;
  • Лабораторни ръкавици;
  • Термос с ледено студена вода (0-1 градуса Целзий, около 1 литър);
  • Списък с термини и понятия за преговор преди началото на практическите дейности;
  • Презентация за употребата на ензимо-катализираните процеси в ежедневието и в различните индустрии;
  • Технологична карта “Ензимен разтвор”;
  • Примерни твърдения “Правилно-грешно”;
  • Технологична карта “Фактори на ензимната активност”;
  • Листчета с концепции за разиграване;
  • Работен лист за изследване на ензимната активност.

Уроци и дейности

Автор на проекта

Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.