ДНК + РНК = гарантирано добра комбинация

Раздел

Клетката - основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

3 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дефинират следните термини и понятия: ДНК, РНК, кодони, нуклеотиди, азотни бази, фосфатна група, аденин, гуанин, цитозин, тимин, урацил, дезоксирибоза, рибоза, нуклеинова киселина, ген, генетична информация;
  • описват строежа на ДНК и РНК молекулите;
  • посочват основните разлики между двете изследвани молекули;
  • посочват значимостта на нуклеиновите киселини за съществуването на клетките;
  • изолират ДНК молекули;
  • представят данни.

Цели по умения:

Учениците:

  • развиват критичното мислене на учениците чрез изследване на значимостта на съвместното действие на ДНК и РНК молекулите за съществуването на клетките;
  • анализират и представят експериментално получени данни;
  • повишават творческите си компетентности посредством пресъздаване на структурата на ДНК молекулата;
  • развиват умения за продуктивна комуникация и работа в екип.

Изследователски въпрос:

Как можем да използваме познанията за структурата и функциите на ДНК и РНК в бита и в различни производствени сфери?

Краен продукт:

Лабораторен експеримент, 3Д модел

Необходими материали:

  • Презентация;
  • Работен лист за създаване на 3D модел на ДНК молекула;
  • Листчета с инструкции;
  • Задание за изследване на генетичния код;
  • Лабораторен дневник;
  • Задание за изследване на ГМО;
  • Технологична карта за провеждане на лабораторно упражнение;
  • Работен лист за оценяване на проекта;
  • Подходящо образователно видео за ползите и заплахите от употребата на ГМО;
  • Медицински спирт;
  • Сол;
  • Вода;
  • Ягоди – по 3 за всяка група;
  • Препарат за миене на съдове;
  • Бехерова чаша;
  • Мерителни лъжици;
  • Стъклена или малка купа;
  • Фуния;
  • Висока чаша за пиене;
  • Марля;
  • Пликче за многократно затваряне;
  • Малък стъклен буркан;
  • Дървено шишче;
  • Ножица;
  • Лепило;
  • Цветни моливи.

Автор на проекта

Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.