Биолози и природозащитници
Раздел
Организмите и тяхната среда на живот
Времетраене
4 седмици, 1 учебен час седмично
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват връзката между растенията и животните в дадена среда чрез хранителни вериги;
- дават примери за опазване на видовото разнообразие от организми и средата им на живот;
- анализират взаимовръзките между организмите в различни екосистеми;
- обясняват значението на хранителните вериги за баланса в природата;
- идентифицират различни роли на организмите в екосистемата (производители, консуматори, разлагатели).
Цели по умения:
Учениците:
- работят в екип и си сътрудничат;
- създават визуални и текстови материали, представящи научна информация;
- прилагат критично мислене при решаване на проблеми и защита на идеи;
- подобряват дигиталната си и презентационна грамотност.
Изследователски въпрос:
Как можем да представим хранителните вериги по интерактивен и разбираем начин, за да разберем важността на баланса в природата?
Краен продукт:
Интерактивни макети на хранителни вериги и табло “Стъпки към бъдещето”
Необходими материали:
- лепило, ножици, тиксо
- компютър/таблет за дигитални презентации
- картинки на екосистеми
- изображения на организми
- работен лист “Характеристики на растения, животни и гъби”
- картони за колажи – размер А3 (според броя на групите в класа)
- картинки/снимки на организми
- моливи, пастели, цветни маркери или флумастери
- пластилин
- кабърчета (пинчета)
- червени конци
- бели листове
- интерактивни примери за хранителни вериги
- голям картон, подходящ за изработване на постер/плакат
Уроци и дейности
Автор на проекта
Илияна Хинова
обучител
Илияна Хинова е доктор по Педагогическа и възрастова психология, ерготерапевт, педагог и обучител с 13 години опит в работата с деца на различна възраст. Част от творческия и професионален път на Илияна преминава и като STEM ментор и обучител на учители по Национална програма “Изграждане на училищна STEM среда”. Особен интерес за нея представлява детското развитие, емоционалната регулация и хармоничното израстване на здрави и самостоятелни деца. Тя има зад гърба си издадени две книги, посветени на детското развитие, както и три научни публикации с фокус върху ученическата мотивация и умения за успех.