Раздел
Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
3 учебни часа
Цели по предметно знание:
- назоваване на основните видове патогени;
- дефиниране на следните термини и понятия: имунна система, микроорганизми, вируси, бактерии, патоген, инфекция, имунен отговор, бели кръвни клетки, автоимунен отговор, антитела, клетъчна памет, ваксина;
- посочване на примери за клетъчна памет;
- описване на действието на антителата при имунен отговор;
- посочване на причини, които могат да предизвикат автоимунен отговор;
- откриване на прилики и разлики в действието на вирусите и бактериите;
- анализ и представяне на данни.
Цели по умения:
- подобряване на критичното мислене на учениците чрез установяване на първопричините за болестните състояния и създаване на предпоставки за по-ефективен имунен отговор;
- развиване на аналитичното мислене чрез откриване на зависимости между състоянието на изходната система и получените крайни резултати;
- създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.
Изследователски въпрос:
Как като имунолози, физиолози или патолози можем да открием начин за справяне с вирусна или бактериална епидемия ?
Краен продукт:
Научно изследване и анализ на дейността на имунната система. Кратък алманах на най-смъртоносните патогени.
Необходими материали:
- Стъклен буркан с капак с вместимост 500 милилитра (16 oz). По-малък или по-голям стъклен буркан (с капак) също би свършил работа, но количеството железни стружки и сол ще трябва да се коригира;
- Сол – 1 чаена чаша;
- Мерителна чаша;
- Мерителна супена лъжица;
- Железни стружки (1 супена лъжица);
- Магнитна лента (широка 2,5 см., дълга най-малко 7,5 см.) Може да бъде с лепило или без. Един магнитен лист (размер А4) може да стигне за целия клас. Вариант е да използвате и стари магнитчета за хладилник, направени от мек магнитен лист, който може да се реже с ножица.
- Линия;
- Ножици;
- Целофан;
- Опаковъчна тел (или цветарска тел);
- Лист хартия;
- Цифрова везна с чувствителност 0,1 грама;
- По избор: Малка тава, лека купа за еднократна употреба или друг лист хартия;
- По избор: Камера;
- Калкулатор;
- Презентация “Видове патогени”;
- Работен лист “Изграждане на имунна памет- технологична карта”;
- Работен лист “Патогенни микроорганизми и методи за справяне с тях”.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.