"Дървото на думите" - запознаване с частите на думата (корен, представка)
Раздел
Строеж на думата
Времетраене
4 часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават корена като най-важна значеща част на думата
- разграничават представката като словообразуваща част на думата
Цели по умения:
Учениците:
- проявяват толерантност при работа в група, участват в дискусия и вземат общо решение по проблем или тема
- представят резултатите от своята работа
Изследователски въпрос:
Как думите могат да “израстват” като дървета, когато коренът им дава основния смисъл, а представките ги разклоняват в множество нови значения?
Краен продукт:
Картонен модел на „Дървото на думите“, на което учениците ще представят своите примери за думи с корен и представка.
Необходими материали:
- флипчарт или бяла дъска за писане
- маркери
- флумастери и цветни моливи
- ножица и лепило
- твърд плътен картон
- цветни листове
- малки цветни лепящи листчета
- илюстрация/рисунка “Дървото на думите”
- Работен лист “Корен и представка на думите- упражнение”
- Работен лист “Разлика между предлози и представки”
- Работен лист “Образуване на думи с представки”
- Работен лист “Групиране на думи с еднакъв корен”
- Работен лист “Открий пропуснатата буква- представки”
- Работен лист “Езиков пъзел с представки”
- Работен лист “Липсващи представки”
- Работен лист “Въпроси за рефлексия по проект “Дървото на думите”
- Работен лист “Шаблон на листа”
- Работен лист “Примерен лист- думи с представки”
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.