Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават думата съм като спомагателен глагол;
  • определя лице и число на глагола;

Необходими материали:

  • листчета за надписване на лични местоимения:
  • листчета за надписване на ролите “Познай емоцията”: радост, тъга, гняв, страх, отвращение, обич, спокойствие
  • бяла дъска или флипчарт лист
  • маркери
  • работен лист “Езикова игра “Сглоби историята”
  • работен лист “Табло с формите на спомагателния глагол “съм”
  • листове за преписване или тетрадки
  • работен лист “Таблица за определяне на формите на спомагателния глагол “съм”
  • моливи/химикалки
Познай кой говори! – игра с роли и лични местоимения
10 минути
Игра

Учениците теглят листчета с роли и лични местоимения (Аз, Ти, Той, Тя, Ние, Вие, Те). Представят се пред класа с изречение, използвайки правилната форма на „съм“. Класът трябва да познае кого представят и кое местоимение използват.

Инструкции

Започнете часа с игра.

  • "Ученици, днес ще играем на “Познай емоцията”.
    Един от вас ще изтегли две листчета, едно с емоция – например, радост, страх, тъга, и друго с лично местоимение.
  • Без да казва нищо, този ученик ще изиграе емоцията пред класа – с мимики, движения или кратка сценка (например, ако е "ядосан", може да тупне с крак или да скръсти ръце). 
  • Класът трябва да отгатне:
  1. Коя емоция или роля се изразява;
  2. Кой я изразява – т.е. дали е Аз, Той, Тя, Ние, Те и т.н.;
  3. Какво е правилното изречение – като използвате правилното лично местоимение и формата на глагола „съм“.

Пример:

Ученикът изтегля “тя” и “щастие”. Играе щастливо момиче. Класът трябва да каже: „Тя е щастлива.“

Записвайте изреченията на дъската и всички заедно проверете дали е използвана правилната форма на „съм“.

Обобщение

Учениците научиха, че глаголът „съм“ се променя според личното местоимение. Те упражниха всички форми в естествена и забавна речева ситуация, което подготвя за писмените упражнения и работата с таблици.

Важно!

  • Предварително подгответе листчетата за теглене.
  • Уверете се, че учениците не разкриват какво са изтеглили.
  • При нужда – помогнете им да оформят изречението.
  • Записвайте примерите на дъската, за да визуализирате връзката между местоимението и формата на „съм“.
Сглоби историята
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки. Получават плик с разбъркани изречения от кратка история, в които липсва формата на глагола „съм“. Те трябва да ги подредят и запишат, използвайки правилната форма на „съм“ спрямо личното местоимение.

Инструкции

Разделете учениците по двойки и на всеки екип дайте плик с разбъркани изречения.

  • "Сега ще работите по двойки. Във вашия плик има разбъркани изречения от история. В тях липсва глаголът „съм“. Вашата задача е да ги подредите така, че да се получи смислен разказ. Попълнете формите на ‘съм’ според личното местоимение. След това пренапишете историята в тетрадката правилно. Имате 15 минути време за работа."

Обобщение

Учениците затвърдиха знанията си за съгласуване на глагола „съм“ с личното местоимение. Упражнението развива умения за логическо мислене и последователност при изграждане на текст. То подготвя за писмено прилагане на наученото.

Важно!

  • Подгответе 3–4 различни кратки истории (по 4–5 изречения), като направите няколко версии с пропуски и грешки.
  • Разделете учениците по двойки и раздайте различни пликове, за да има разнообразие.
  • Насърчавайте ги да четат изреченията на глас.
  • При необходимост, напомнете, че могат да използват за помощ таблото с формите на „съм“.
  • Подгответе един верен пример на дъската, след като приключат.

Материали за дейността

Кой съм аз? Кой си ти? Да попълним таблицата!
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците работят индивидуално, за да попълнят таблица с формите на глагола „съм“ по лице и число, като използват историята, с която работиха в предходната дейност. Те извличат изречения от текста и записват съответните форми в правилната графа на таблицата.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик таблица за определяне на лице и число на спомагателния глагол

  • "Сега ще попълните таблица с глагола „съм“. Спомнете си историята, която сглобихме. Прегледайте всяко изречение и потърсете формите на „съм“. За всяка форма запишете в таблицата:
  1. кое е личното местоимение (Аз, Ти, Той...);
  2. какво е лицето – първо, второ или трето;
  3. какво е числото – единствено или множествено;
  4. формата на глагола „съм“ в това изречение."

Обобщение

Учениците систематизираха знанията си за формите на „съм“, като ги свързаха с конкретни лични местоимения. Научиха как се определя лице и число на спомагателния глагол.

Важно!

  • Ако е необходимо, припомнете как се определя лице и число.
  • Може да направите едно изречение заедно като пример.
  • Подходящо е учениците да използват изреченията от историята, с които вече са работили, за да не измислят нови.
  • След попълване, направете кратко обобщение на дъската с една обща таблица.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.