Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават думата съм като спомагателен глагол;
- определя лице и число на глагола;
Необходими материали:
- листчета за надписване на лични местоимения:
- листчета за надписване на ролите “Познай емоцията”: радост, тъга, гняв, страх, отвращение, обич, спокойствие
- бяла дъска или флипчарт лист
- маркери
- работен лист “Езикова игра “Сглоби историята”
- работен лист “Табло с формите на спомагателния глагол “съм”
- листове за преписване или тетрадки
- работен лист “Таблица за определяне на формите на спомагателния глагол “съм”
- моливи/химикалки
Учениците теглят листчета с роли и лични местоимения (Аз, Ти, Той, Тя, Ние, Вие, Те). Представят се пред класа с изречение, използвайки правилната форма на „съм“. Класът трябва да познае кого представят и кое местоимение използват.
Инструкции
Започнете часа с игра.
- "Ученици, днес ще играем на “Познай емоцията”.
Един от вас ще изтегли две листчета, едно с емоция – например, радост, страх, тъга, и друго с лично местоимение. - Без да казва нищо, този ученик ще изиграе емоцията пред класа – с мимики, движения или кратка сценка (например, ако е "ядосан", може да тупне с крак или да скръсти ръце).
- Класът трябва да отгатне:
- Коя емоция или роля се изразява;
- Кой я изразява – т.е. дали е Аз, Той, Тя, Ние, Те и т.н.;
- Какво е правилното изречение – като използвате правилното лично местоимение и формата на глагола „съм“.
Пример:
Ученикът изтегля “тя” и “щастие”. Играе щастливо момиче. Класът трябва да каже: „Тя е щастлива.“
Записвайте изреченията на дъската и всички заедно проверете дали е използвана правилната форма на „съм“.
Обобщение
Учениците научиха, че глаголът „съм“ се променя според личното местоимение. Те упражниха всички форми в естествена и забавна речева ситуация, което подготвя за писмените упражнения и работата с таблици.
Важно!
- Предварително подгответе листчетата за теглене.
- Уверете се, че учениците не разкриват какво са изтеглили.
- При нужда – помогнете им да оформят изречението.
- Записвайте примерите на дъската, за да визуализирате връзката между местоимението и формата на „съм“.
Учениците работят по двойки. Получават плик с разбъркани изречения от кратка история, в които липсва формата на глагола „съм“. Те трябва да ги подредят и запишат, използвайки правилната форма на „съм“ спрямо личното местоимение.
Инструкции
Разделете учениците по двойки и на всеки екип дайте плик с разбъркани изречения.
- "Сега ще работите по двойки. Във вашия плик има разбъркани изречения от история. В тях липсва глаголът „съм“. Вашата задача е да ги подредите така, че да се получи смислен разказ. Попълнете формите на ‘съм’ според личното местоимение. След това пренапишете историята в тетрадката правилно. Имате 15 минути време за работа."
Обобщение
Учениците затвърдиха знанията си за съгласуване на глагола „съм“ с личното местоимение. Упражнението развива умения за логическо мислене и последователност при изграждане на текст. То подготвя за писмено прилагане на наученото.
Важно!
- Подгответе 3–4 различни кратки истории (по 4–5 изречения), като направите няколко версии с пропуски и грешки.
- Разделете учениците по двойки и раздайте различни пликове, за да има разнообразие.
- Насърчавайте ги да четат изреченията на глас.
- При необходимост, напомнете, че могат да използват за помощ таблото с формите на „съм“.
- Подгответе един верен пример на дъската, след като приключат.
Учениците работят индивидуално, за да попълнят таблица с формите на глагола „съм“ по лице и число, като използват историята, с която работиха в предходната дейност. Те извличат изречения от текста и записват съответните форми в правилната графа на таблицата.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик таблица за определяне на лице и число на спомагателния глагол.
- "Сега ще попълните таблица с глагола „съм“. Спомнете си историята, която сглобихме. Прегледайте всяко изречение и потърсете формите на „съм“. За всяка форма запишете в таблицата:
- кое е личното местоимение (Аз, Ти, Той...);
- какво е лицето – първо, второ или трето;
- какво е числото – единствено или множествено;
- формата на глагола „съм“ в това изречение."
Обобщение
Учениците систематизираха знанията си за формите на „съм“, като ги свързаха с конкретни лични местоимения. Научиха как се определя лице и число на спомагателния глагол.
Важно!
- Ако е необходимо, припомнете как се определя лице и число.
- Може да направите едно изречение заедно като пример.
- Подходящо е учениците да използват изреченията от историята, с които вече са работили, за да не измислят нови.
- След попълване, направете кратко обобщение на дъската с една обща таблица.


