Раздел
Планиране и обработка
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците разграничават различни начини за обработка на хранителните продукти – топлинна и студена.
Необходими материали:
- работен лист “Разбъркано меню”
- писма от господин Болонезе – само първо писмо
Учениците получават мистериозно писмо от господин Болонезе, който е собственик на ресторант. Той им поставя задача да му помогнат да подреди менюто си на топла и студена кухня.
Инструкции
Започнете часа с новината, че класът е получил писмо, изпратено от г-н Болонезе.
- Кой иска да прочете писмото, което сте получили?
След като учениците са се запознали с писмото, проверете разбирането им с няколко въпроса:
- Кой ни е изпратил това писмо?
- Кой е г-н Болонезе? С какво се занимава?
- С какво предизвикателство се е сблъскал г-н Болонезе?
- Как можем да му помогнем?
Преминете към поставянето на темата и целта на урока:
- Ученици, днес ще се запознаем с видовете кухня - топла и студена, и ще помогнем на г-н Болонезе да подреди разбърканото си меню, за да може спокойно да посрещне първите си гости в ресторанта.
Обобщение
За да бъдат ангажирани учениците в проекта, те трябва да приемат задачата лично. Това се случва като бъдат предизвикани да влязат в ролята на истински готвачи.
Важно!
- Разпечатайте първото писмо на господин Болонезе.
- Помолете четенето на писмото да бъде ясно и високо пред всички от класа.
Учениците получават работен лист, на който трябва да подредят разбърканото меню на господин Болонезе. Това става като разделят ястията на два видя - топла и студена кухня. Накрая споделят своите отговори.
Инструкции
Обсъдете разликата между топлата и студената кухня. След като учениците дадат своите отговори, обобщете:
- Топлата кухня изисква продуктите/храната да е минала топлинна обработка - печене, варене, пържене, готвене на пара. Студената кухня изисква само студена обработка на храната, т.е. достатъчно е продуктите само да се измият, нарежат, натрошат, настържат и смесят, за да е готово ястието.
Разделете учениците по двойки и им раздайте работен лист с разбърканото меню на г-н Болонезе. Поставете задачата:
В следващите 10 минути прочетете разбърканото меню на г-н Болонезе и разделете всички предлагани ястия в неговия ресторант на топла и студена кухня. Запишете ги на правилното място в таблицата.
Обобщение
За да може да изпълняваме рецепта, която изисква студена обработка на продуктите, трябва първо да се научим да различаваме видовете обработка - топла и студена.
Важно!
- Съдействайте на учениците при нужда и ги насърчавайте да си помагат взаимно.
- След като времето за работа изтече, поканете няколко двойки учениците да представят отговорите си.
- Разделете дъската на две части - топла и студена кухня, и запишете на правилното място ястията.
- Ако имате време, обсъдете с децата кое от изброените ястия им е любимо.
Учениците допълват менюто на господин Болонезе с други предложения за хрлани, изискващи само студена обработка.
Инструкции
Завършете часа с дискусия относно други храни, изискващи само студена обработка.
- Кой иска да сподели за други храни, които ги няма в менюто на господин Болонезе, но изискват само студена обработка?
Поставете задача на учениците.
- Отново по двойки, на гърба на листа с менюто, запишете три храни, с бихте допълнили менюто на г-н Болонезе - салати, десерти, сандвичи. Запишете по един сандвич, един десерт и една салата. Имате 5 минути време за работа.
Обобщение
Поздравете класа за добре свършената работа и обобщете най-важното от часа:
- Този час се запознахме с двата вида обработка на храните - топлинна и студена. Научихте се да разделяте ястия на топла и студена кухня и успяхте да допълните менюто на на нашия италиански приятел с много нови идеи.
- Ученици, смятам, че се справихте страхотно с поставената задача. Вярвам, че г-н Болонезе ще остане доволен и съвсем скоро ще ви изпрати благодарствено писмо. Дали пък да не си отворите и вие свои собствени ресторанти?.
Важно!
- Когато времето за работа изтече, помолете всички двойки от класа да споделят своите предложения, като при нужда коригирайте отговорите им.
- Съставете си ваш списък с предложения, които да ползвате, ако учениците се затрудняват да дадат свои такива.

