Раздел

Планиране и обработка

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците разграничават различни начини за обработка на хранителните продукти – топлинна и студена.

Необходими материали:

  • работен лист “Разбъркано меню”
  • писма от господин Болонезе – само първо писмо
Писмото
10 минути
Въведение

Учениците получават мистериозно писмо от господин Болонезе, който е собственик на ресторант. Той им поставя задача да му помогнат да подреди менюто си на топла и студена кухня.

Инструкции

Започнете часа с новината, че класът е получил писмо, изпратено от г-н Болонезе. 

  • Кой иска да прочете писмото, което сте получили?

След като учениците са се запознали с писмото, проверете разбирането им с няколко въпроса:

  • Кой ни е изпратил това писмо?
  • Кой е г-н Болонезе? С какво се занимава?
  • С какво предизвикателство се е сблъскал г-н Болонезе?
  • Как можем да му помогнем?

Преминете към поставянето на темата и целта на урока:

  • Ученици, днес ще се запознаем с видовете кухня - топла и студена, и ще помогнем на г-н Болонезе да подреди разбърканото си меню, за да може спокойно да  посрещне първите си гости в ресторанта.

Обобщение

За да бъдат ангажирани учениците в проекта, те трябва да приемат задачата лично. Това се случва като бъдат предизвикани да влязат в ролята на истински готвачи.

Важно!

  • Разпечатайте първото писмо на господин Болонезе.
  • Помолете четенето на писмото да бъде ясно и високо пред всички от класа.

Материали за дейността

Разбъркано меню
15 минути
Работа по двойки

Учениците получават работен лист, на който трябва да подредят разбърканото меню на господин Болонезе. Това става като разделят ястията на два видя - топла и студена кухня. Накрая споделят своите отговори.

Инструкции

Обсъдете разликата между топлата и студената кухня. След като учениците дадат своите отговори, обобщете:

  • Топлата кухня изисква продуктите/храната да е минала топлинна обработка - печене, варене, пържене, готвене на пара. Студената кухня изисква само студена обработка на храната, т.е. достатъчно е продуктите само да се измият, нарежат, натрошат, настържат и смесят, за да е готово ястието.

Разделете учениците по двойки и им раздайте работен лист с разбърканото меню на г-н Болонезе. Поставете задачата:

В следващите 10 минути прочетете разбърканото меню на г-н Болонезе и разделете всички предлагани ястия в неговия ресторант на топла и студена кухня. Запишете ги на правилното място в таблицата.

Обобщение

За да може да изпълняваме рецепта, която изисква студена обработка на продуктите, трябва първо да се научим да различаваме видовете обработка - топла и студена.

Важно!

  • Съдействайте на учениците при нужда и ги насърчавайте да си помагат взаимно.
  • След като времето за работа изтече, поканете няколко двойки учениците да представят отговорите си. 
  • Разделете дъската на две части - топла и студена кухня, и запишете на правилното място ястията.
  • Ако имате време, обсъдете с децата кое от изброените ястия им е любимо.

Материали за дейността

Допълни менюто
15 минути
Работа по двойки

Учениците допълват менюто на господин Болонезе с други предложения за хрлани, изискващи само студена обработка.

Инструкции

Завършете часа с дискусия относно други храни, изискващи само студена обработка.

  • Кой иска да сподели за други храни, които ги няма в менюто на господин Болонезе, но изискват само студена обработка? 

Поставете задача на учениците.

  • Отново по двойки, на гърба на листа с менюто, запишете три храни, с бихте допълнили менюто на г-н Болонезе - салати, десерти, сандвичи. Запишете по един сандвич, един десерт и една салата. Имате 5 минути време за работа.

Обобщение

Поздравете класа за добре свършената работа и обобщете най-важното от часа:

  • Този час се запознахме с двата вида обработка на храните - топлинна и студена. Научихте се да разделяте ястия на топла и студена кухня и успяхте да допълните менюто на на нашия италиански приятел с много нови идеи.
  • Ученици, смятам, че се справихте страхотно с поставената задача. Вярвам, че г-н Болонезе ще остане доволен и съвсем скоро ще ви изпрати благодарствено писмо. Дали пък да не си отворите и вие свои собствени ресторанти?.

Важно!

  • Когато времето за работа изтече, помолете всички двойки от класа да споделят своите предложения, като при нужда коригирайте отговорите им.
  • Съставете си ваш списък с предложения, които да ползвате, ако учениците се затрудняват да дадат свои такива.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.