Изследване: Личностно развитие

Раздел

Личност и себепознание

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Ученикът познава основни теории за личностното развитие (Ериксън, Пиаже, Колбърг);
  • Прилага изучаваните понятия за анализ на ситуации от личния си опит.

Необходими материали:

  • Помисли-Обсъди-Сподели
  • Етапи в теориите за личностно развитие
  • Мисловна карта – развитие на личността
  • Дневник за саморефлексия/ лепящи листчета
Кога се промених? - дискусия
10 минути
Въведение

Учителят отваря кратка дискусия с целия клас, като пита учениците могат ли да си спомнят някой конкретен момент, в който са се почувствали по-зрели или различни. Осмокласниците се въвличат в дейност “Помисли, Обсъди, Сподели” по двойки, като първо всеки има 2 минути време, за да помисли за конкретни лични примери, а после в рамките на 4 минути споделя своите примери с партньора си. Накрая няколко двойки споделят пред класа.

Учителят насочва класа към това, че има различни теории, които обясняват как се развиваме като хора.

Инструкции

След като се запознахме с нашия Аз-образ, самооценка и потребности, днес ще задълбочим по темата за личността. Ще направим упражнението “Помисли, обсъди, сподели”, като за начало нека всеки от вас самостоятелно да помисли по един въпрос, който ще задам, а след това ще обсъди с човека до себе си.

И така. Въпросът по, който искам да помислите, е следният: „Можете ли да си спомните момент, в който се почувствахте по-зрели или различни? Какво се случи?“. Може да си водите записки, като имате 2 мин. за размисъл. 

Добре, а сега се обърнете към съученика до вас и нека всеки да сподели своите примери в рамките на 2 мин. - общо 4 мин. на двойка.

След като имахте възможност да си поговорите по двойки, сега ще се радвам да направим едно обобщение и всички да чуем няколко отговора. Със сигурност в класа ще има както сходства, така и разлики в преживяванията. Кой иска да сподели своите примери?

Обобщение

“Благодаря ви за активното участие. Съществуват различни психологически теории за това как растем и се развиваме. Днес ще изследваме три от тях.”

Важно!

Уверете се, че всеки има възможност да сподели с партньор и да помисли по въпроса - обикаляйте групите, докато дискутират и насочвайте разговорите в двойките.

Теории за личностно развитие
25 минути
Групова работа

Учениците изследват три теории за развитие: теорията на Ериксън за социално-психологическото развитие, на Пиаже - за когнитивното и на Колбърг - за моралното.

Учениците работят в групи по трима. Всяка група получава кратки описания на етапите на развитие, но без да е казано към коя теория принадлежат. Задачата е да ги сортират в три отделни колони – едната за Пиаже, другата за Ериксън, третата за Колбърг. След като сортират описанията, трябва да изведат едно основно заключение за всяка теория (например: „Пиаже описва когнитивното развитие, докато Ериксън говори за личностни конфликти, а Колбърг – за морални дилеми“).
След това учителят представя формално трите теории през мисловна карта, като заедно с учениците извеждат примери за всеки стадий.

Инструкции

“Вие сте изследователи на човешкото развитие. Вашата задача е да сортирате различни етапи на развитие, предложени от трима учени: Ерик Ериксън, Жан Пиаже и Лорънс Колбърг.

Ще получите описания на различни етапи. И вашата задача е да ги разделите в три категории, като се опитате да разберете кои принадлежат на: на Ериксън, който изследва психосоциалното развитие, на Пиаже, който изследва когнитивно развитие или Колбърг, който изследва морално развитие.

В работния лист има разяснения за психосоциално, какво е когнитивно и какво е морално развитие, но аз искам да чуя и вашето разбиране за тези понятия! 

Може да се заемете с работния лист. След като приключите с таблицата, запишете по едно изречение за всяка теория, което обобщава как тя описва човешкото развитие. - Имате на разположение 15 минути.

А сега нека да видим как изглеждат тези три теории под формата на мисловна карта. Искам всеки от вас да си я запише в тетрадката. Когато записваме конкретен стадий от дадена теория, искам всеки от вас да помисли за пример, който можем да дадем от реалния живот, отговарящ на дадения етап.”

Обобщение

“Запознавайки се с трите теории, можем по-добре да се потопим в нашето лично разбиране за това на кой етап от развитие сме и кое е важно за всеки един от нас на този стадий. Това ще ни помогне с разбирането на самите нас по-добре и ще подкрепи проектната ни дейност.”

Важно!

Преди стартиране на задачата се уверете, че учениците разбират какво означават термините психосоциално, когнитивно и морално развитие. Валидирайте доколко примерите, предоставени от учениците са релевантни и адекватни.

Материали за дейността

Рефлексия
5 минути
Рефлексия

Учениците записват отговорите на два рефлективни въпроса:

  • Кой от тримата учени описва най-добре начина, по който виждам своето развитие досега? Защо?
  • Как мога да използвам теорията на Маслоу, за да си поставя следващите цели?

По желание няколко от тях споделят своите отговори.

Инструкции

“В края на днешния час искам всеки от вас да помисли по следните въпроси:

  • Кой от тримата учени описва най-добре начина, по който виждам своето развитие в момента? Защо?
  • Как мога да използвам теорията на Маслоу, за да си поставя следващите цели?

Запишете отговорите си на тези листчета/ в тетрадката/ в рефлексивния си дневник. Идеята е да обмислите днешното преживяване и да видите как ще го свържете с пирамидата на моето “Аз”, която ще започнем да създаваме от следващия път.

Има ли желаещи да споделят своите отговори?”

Обобщение

“Отговаряйки си на тези въпроси, ние сме една стъпка по-близо до това да познаваме себе си, както и моралните, когнитивни и социално-психологическите стадии на нашето развитие. Това ще ни помогне не само за финалния продукт на проекта, който ще започнем да създаваме следващия час, а и за опознаването на нашата същност и поведение. Изобщо за живота ни!”

Важно!

Помислете кой начин за запазване на рефлексия ще е най-удачен за контекста на този проект - може да въведете концепцията за рефлективен дневник още от началото и след всеки час учениците да го попълват, или пък Вие да събирате рефлексията като вид формиращо оценяване.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.