Математическите приказки – ключ към мотивацията и екипната работа

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Ученици в класната стая

Цели по умения и предметно знание:

  • Учениците обобщават наученото от последните няколко раздела.
  • Учениците работят в групи, общуват свободно и спокойно.

Необходими материали:

  • компютър, лаптоп, програма за изготвяне на презентации

Всеки учител знае, че да поемеш нов клас в средата на учебната година си е наистина голямо предизвикателство. Точно пред такова е изправена Рая Ганева, учител по математика в СУИЧЕ “Свети Климент Охридски”, град София, която среща своите осмокласници едва през втория срок в училище. Те не харесват математиката и са занемарили предмета, смятайки го за не толкова важен. Госпожа Ганева е от учителите, които обичат работата си и не могат да се примири със ситуацията. Затова създава план за наваксване, в който осмокласниците да бъдат в центъра и активно участващи. Поставя им една изненадваща задача, която успява да преобърне представите им за математиката – създаване на математически приказки. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Практиката преминава през няколко основни етапа.

Подготовка

  1. Формиране на отбори – Учениците се разделят на екипи от по двама, трима, четирима или петима – по тяхно желание, а няколко от тях пожелават да работят индивидуално.
  2. Поставяне на задача – Всеки екип трябва да създаде математическа приказка, която отразява тяхното свободно време, какво ги мотивира да учат, любимите им дейности. Приказката трябва да бъде представена като презентация или видео. Задължителни елементи в приказката са четири авторски задачи или текст, свързани с четирите основни раздела, изучени през първия срок – „Окръжност и ъгли“, „Формули на Виет“, „Квадратно уравнение“ и „Рационален израз “.

Запознаване с критериите

Ученици предварително получават критериите за оценка, за да имат възможност да се запознаят с тях и да знаят какво и как ще бъде оценявано в техните приказки.

Ясна цел – общо 20 точки 

  • Коректно зададена тема – 5т. 
  • Точност и яснота на текстовете, въпросите, задачите – 5т. 
  • Достоверност на задачи, факти и др. – 5т. 
  • Коректен извод в края на представянето – 5т.

Оригиналност – общо 15 точки 

  • Добавени интересни снимки, картинки и др. – 5т. 
  • Включени интересни ефекти – 5т. 
  • Оригиналност на създадения сюжет – 5т.

Изпълнение на задължителните елементи – общо 45 точки 

  • Задача или текст на тема „Окръжност и ъгли“ – 10т. 
  • Задача или текст на тема „Формули на Виет“ – 10т. 
  • Задача или текст на тема „Квадратно уравнение“ – 10т. 
  • Задача или текст, на тема „Рационален израз “ – 10т. 
  • Последователност на всеки един ученик в отделните етапи – 5т.  

Добро презентиране – общо 20 точки 

  • В началото: тема, имена на изготвилите, посочено училището – 5т. 
  • Прецизно зададени въпроси и задачи – 5т. 
  • Не повече от 2-3 изречения на слайд – 5т. 
  • Презентация между 10 и 17 слайда, или филмче между 2 и 3 минути, или друго представяне – до 3 минути – 5т.

Оценяване на проекта „Математическа приказка“ 

  • до 20 точки – Слаб 2 
  • 25 – 35 точки – Среден 3 
  • 40 – 60 точки – Добър 4 
  • 65 – 85 точки – Много добър 5 
  • 90 – 100 точки – Отличен 6

Тайно консултиране на отборите

По време на проекта при нужда – когато нещо ги затруднява или имат допълнителни въпроси, отборите имат право на “тайно консултиране”. То се нарича тайно, защото консултациите стават по отбори, така че те помежду си да не разбират какви са приказките и да го има елемента на изненада.

Презентации

  1. Изпращане на покана до гостите на презентацията – учениците и учителят оправят покана до директор, заместник-директор, други учители и ученици.
  2. Всеки отбор презентира своята математическа приказка като следва предварително зададените критерии. За тази част от проекта госпожа Ганева споделя: Учениците разполагаха с пълна свобода на въображението си. Темите, по които учениците сами избраха да работят, са една от друга по-интересни и интригуващи: „Моята мотивация за учене по математика, „Лабиринтът, Наследството, „Футболен мач, „Приключенията на един магьосник, „Изненади в джунглата, „Четирите сестри, „Пепеляшка“, „Изгубената принцеса“, „Дневниците на вампира“.

Резултати

Всеки отбор получава след часа своите резултати. А проектът е толкова вълнуващ за тях, че те правят втори такъв специално със задачи от учебната програма за шести клас, за да може финалните презентации да се представят пред шестокласниците от училището.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

През своя богат педагогически стаж Рая Ганева винаги е използвала игровия елемент в часовете си. Тя вярва, че математиката е тясно свързана с реални практически ситуации в живота ни и знае, че когато учениците сами се убедят в това, резултатите са положителни. Затова работата в екип, взаимното оценяване, правилната комуникация с точен и ясен изказ, точната самооценка са водещи елементи в часовете на госпожа Ганева. Тя споделя: “Учениците надградиха уменията си за работа в екип, мотивираха се за усвояване на нови знания по математика и затвърждаването им, нагласите им за часовете по математика се промениха в положителна посока, а средният успех в паралелката се повиши значително.” А това е абсолютно достатъчно да ни убеди в успеха на тази добра практика!

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Pens over a notebook
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Нашите силни и слаби страни

Учениците избират от списък 3 силни и 3 слаби страни, с които най-силно се припознават. Учителят закачва два големи кадастрона в двата края на стаята

Билетче за рефлексия
Умения за учене

Билетче за рефлексия

Първата стъпка за постигане на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е свързана с попълване на билетче с въпроси за рефлексия от всеки

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.