Каква е ролята на приобщаващото образование в развиването на социално-емоционални компетенции?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Да изгради положително отношение на учениците към присъствие и ангажираност в  учебния процес;
  • Да изгради сътрудничество с институции по превенция на отпадането на ученици от училище, в това число ученици със специални образователни потребности;
  • Да ангажира родителите с училищния живот и събития с цел популяризирането на училището като институция. 

Над 90% от учениците в Професионална гимназия по облекло “Елисавета Багряна”, град Бяла Слатина, са от уязвимите групи. Младежите са застрашени от отпадане от образователната система по различни причини – за някои образованието не е ценност, други имат финансова нужда да работят, трети остават вкъщи, за да гледат по-малки братя и сестри.

На този фон Галина Яхова – възпитаник и директор на гимназията – съставя план как да задържи учениците в училище – чрез въвличане на родителите, чрез разнообразни извънкласни дейности, благотворителни кампании с регионално и национално значение и с много любов. 

Практиката на г-жа Яхова показва, че с богат културен календар, грижа към учениците и редовни срещи с образователен медиатор и родители – мисията е възможна! А в допълнение на картината – оставайки в училище, учениците развиват ценни социално-емоционални компетенции като комуникационни умения, емоционална интелигентност, социална инициативност и стабилна ценностна система. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ:

Културният календар, който Галина Яхова и нейният екип разработват ежегодно, е пъстър и много богат. В него има събития, които са се превърнали в традиционни и емблематични за училището, както и непредвидени благотворителни кампании, които дори самите ученици предлагат. Нека разгледаме какви дейности трябва да изпълним, за да обединим цялата училищна общност към смислен и разнообразен образователен процес. 

Стъпка 1. Планиране

Образованието не може да се случи без план и цел, които да следваме. За това нека обърнем внимание на планирането, което е обща задача на целия екип на г-жа Яхова. В началото на годината всички обсъждат събития, дейности и кампании, които да включат в културния календар, така че да ангажират максимално учениците, родителите и да бъдат в полза на обществото. 

“Във времето, в което живеем трябва да сме адаптивни. Знам и виждам, че давам много задачи на учителите, но и виждам, че всички заедно ръка за ръка се справяме. Значи има смисъл”, разказва директорът на училището. 

Галина Яхова ръководи училището от 2021г. и оттогава насетне има редица събития, които са традиционни и се залагат в календара още в началото на година: 

  • Включване в кампании и празненства за Коледа
  • Включване в кампании и празненства за Великден
  • Събиране на “Капачки за бъдеще” 
  • Учители, родители и ученици заедно: Почистване на училищния двор през есента и пролетта
  • Фестивал “Отворено Сърце” 
  • Ученици посещават домове за стари хора и деца, лишени от родителски грижи
  • Кампания “Родители в действие”

uchenitsi v denya na hristianskoto semeystvo

“Освен тези дейности, имаме реализирани много други дейности, които не можеш да предвидиш. Ето например преди месец се наложи да направим кампания за едно бебе Божидар. Събрахме се, обединихме сили и с други училища и събрахме немалка сума! Но такива неща няма как да предвидиш, трябва да си инициативен и социално отговорен”, разказва Галина Яхова.

Стъпка 2. Изпълнение на дейности 

Нека разгледаме успешни примери за дейности, които имат доказан приобщаващ ефект, както за ученици, така и за родители. 

  • Мисия “Възраждане” – Медиаторът Ромарио Александров е възпитаник на училището. Посветен на мисията си да пресъздава, съхранява и представя българските и ромските традиции, създава танцов състав “Възраждане“. Така чрез музика, танци, игра и забавление младежите се включват в различни културни и благотворителни дейности, което им помага да се чувстват значими и успешни. 

obrazovatelniat mediator i g zha yahova

  • „Да облагородим училищния двор” е събитие, което се провежда през пролетта с мото  „Засади дръвче-възстанови равновесието в природата“. В него се включват родители и ученици, а основната дейност е засаждане дървета и рози. 
  • Друга кампания за засаждане, в която се включват учениците, е засаждането на 78 дръвчета чинар и червенолистен дъб. 
  • Благотворителни инициативи – гимназистите се включват в много базари и кампании, предлагайки изработени от тях неща, например ръкохватки, игленици, мъфини, банички, соленки, сувенири и предмети за домакинството. 
  • Цели семейства на учениците се включват и в подкрепа на каузите “Деца помагат на деца”, “Капачки за бъдеще”, “Да помогнем на Зина’ .
  • “Родители в действие” е инициатива, която приобщава и ангажира родителите на учениците в училищния живот. Те се включват в дейности като:
    • Изработване на подаръци 
    • Почистване на училищния двор
    • Засаждане на цветя и дървета
    • Участие в ремонтни дейности по сградата.

Всички тези дейности довеждат до положителен резултат и стабилна училищна общност, в която всеки може да допринесе със своето присъствие, труд и отдаденост. Още идеи за активности можете да откриете в книжката, разказваща за приобщаването, по идея на г-жа Яхова.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:

“Ефективното партньорство с родителите в дейности по превенция на отпадането, преодоляването на обучителните трудности и на проблемното поведение, доведе до повишаване напредъка на децата в образователния процес, редовно присъствие в училище, спазване на правилата в училището и класа, както и разгръщане на интелектуалния и духовния потенциал на децата”, споделя г-жа Яхова. 

v obuvkite na drugia deynost za osaznavane

Тя открива още, че участието в полезни за обществото кампании оказва ефект и върху социално-емоционалните компетентности на гимназистите. Със своя принос те развиват своите ценности доброта, състрадание и взаимопомощ, като паралелно с това развиват разнообразни умения и нагласи – комуникационни умения, социална отговорност, инициативност и емоционална интелигентност. “За нашите ученици разговорите за чувствата са безкрайно ценни. Много от тях нямат семейства и са лишени от чувства, защото няма кой да ги научи.”

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Галина Яхова
Директор и учител
Г-жа Яхова е учител по БЕЛ от 8 години, а от 3 години е директор на ПГО “Елисавета Багряна”. В момента преподава на ученици от индивидуална форма на обучение. “Познавам всяко едно от семействата на моите деца, знам в какви условия се развива и проявявам търпение към тях.", споделя г-жа Яхова

Още полезни статии:

ЗАПОЧВАНЕ НА СОБСТВЕНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците търсят решения на социални/граждански проблеми, организирайки подходящи инициативи. 12-18 години Около 1 астрономически час

Определяне на основните идеи
Комуникативни умения

Определяне на основните идеи

В тази стратегия учениците работят самостоятелно и определят основни идеи (оригинално 3-5, но зависи от фокуса и задачата) от текст/филм/урок. След определеното време се събират

Мисловна карта
Креативност

Мисловна карта

Мисловните карти са удобен начин за визуално изобразяване на идеи с помощта на схема, в която цялата информация е обединена от една ключова дума или

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.