Как петокласниците от ОУ “Душо Хаджидеков” се адаптират в прогимназиален етап?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Социални умения: Учениците усвояват стратегии за работа в екип и подобряват уменията си за активно слушане и комуникация.
  • Емоционална интелигентност: Чрез ролеви игри и упражнения за емоционална осъзнатост, учениците се учат да разпознават и управляват емоциите си, както и да проявяват емпатия към съучениците си.
  • Умения за справяне с предизвикателства: Учениците прилагат различни стратегии за справяне със стреса и тревожността, характеризиращи новия етап на образование. 

Необходими материали:

  • Карти за ролеви игри, материали за тематични проекти (изработване на мартеници, участие в базари), принтирани и електронни ресурси за обучение.

Ако сте преподавали дори веднъж на ученици от 5. клас, то определено сте забелязали предизвикателствата, пред които са изправени петокласниците. Нови учители, нови учебни предмети, понякога и новото училище – всичко това идва изведнъж само 3 месеца след края на познатия начален етап и началото на учебната година се оказва  стряскащо. Децата често пъти се адаптират по-трудно, не желаят да работят в екип, имат високи нива на стрес, както и понижен интерес към учебните часове. 

Но! Класните ръководители на петокласниците от ОУ “Душо Хаджидеков” – гр. Пловдив намират решение на тези проблеми, прилагайки разнообразни активности – ролеви игри, упражнения за емоционална интелигентност, участие в социални и благотворителни инициативи.

“Добрата практиката завършва с обучение на целия учителски колектив, което цели да надгради училищната култура чрез нови стратегии за подкрепа и ефективна адаптация на децата. Резултатите показват положителен ефект върху самочувствието и социалните умения на учениците, както и по-тясна връзка между тях и учителите, което допринася за по-успешно справяне с промените”, разказва г-жа Генова.

В следващите редове ще открием какви стъпки и методи прилагат учителите и как приемат добрата практика колегите им. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Добрата практика за адаптация на петокласниците е разработена като целогодишен проект. Той цели изграждане на социални, емоционални и академични умения на учениците. “Като екип от трима класни ръководители за учебната 2023/2024 г., ние Елка Генова, Даниела Иванова и Радка Чонова, разработихме последователни дейности, насочени към общо укрепване на груповата сплотеност, развиване на емоционална осъзнатост и повишаване на увереността на всяко дете”, споделят учителките.

Стъпка 1. Начална диагностика и запознаване с целите на програмата

Процесът започва в началото на учебната година с диагностична оценка на емоционалните и социалните умения на учениците. Новите за училището петокласници се срещат индивидуално със своя класен ръководител. С тези, които са били в начален етап в същото училище, екипът провежда срещи с миналогодишните класни ръководители. 

Втората част от началната диагностика провежда с учениците. “За целта използвахме въпросници и игри за самооценка, които помогнаха на учениците да се запознаят със своите емоционални реакции и социални умения, а на нас – да планираме следващите стъпки”, допълва г-жа Генова. Трите учителки определят часа на класа да бъде времето, в което ще работят по общия проект. 

Стъпка 2. Ролеви игри и работа в екип.

Ролевите игри са ключова дейност, която класните ръководители на петокласниците използват в часа на класа. Ролевите модели силно интригуват учениците и им помагат за по-ефективна работа в екип. “Сесиите за съвместни импровизации, проведени съвместно с Театрална къща “Шарж”, имаха за цел да развият доверие и емоционална свързаност в класа. Тези сесии дадоха възможност на учениците да се опознаят по-добре и да разберат значението на подкрепата и сътрудничеството. “, разказват преподавателките.

peti klas uchenitsi

Стъпка 3. Изграждане на емоционална интелигентност чрез практически дейности.

През учебната година учениците активно се включват в редица дейности, които са насочени към емоционалната интелигентност. Те изработват тематични табла за празници, участват в коледни благотворителни базари, изработват мартеници и коледна украса. “Учениците развиваха съпричастност и емпатия. Работата в екип ставаше все по-лесна. Освен това, проведохме игри за доверие и занимания, стимулиращи емоционалната осъзнатост, като разглеждане на различни социални ситуации и реакции в екипна среда.”, допълва г-жа Генова.

peti klas prakticheski deynosti

Стъпка 4. Споделяне на добри практики и обучение на колеги.

Класните ръководители на петокласниците отбелязват промяна у учениците си в следствие на практическите задачи, участията им в благотворителни базари и ролевите модели, които им гостуват в класната стая. Поради тази причина решават да споделят добрата практика с останалите си колеги. “Тази учебната година на 28.10.24 г. нашият екип, с подкрепата на училищното ръководство, организира и проведе обучение на колегите от училището. Споделихме натрупания опит и ефективните методи за адаптация. Целта беше добрата практика да бъде разширена и в другите класове. Планираме участие в учителски форуми и Кръгла маса, където може да достигнем до по-широка аудитория и да насърчим прилагането на този иновативен подход.”, споделя екипът. 

adaptirane v progimnazialen etap ekip

За целта чрез презентация класните ръководители споделят първоначалните си притеснения и подобряването на културата на учене в класната стая. В края на обучението предоставят въпросници, които целят да задълбаят темата и добрата практика да се надгради в следващите години, за да се чувстват петокласниците приети и спокойни. 

adaptirane v peti klas ekip
От ляво надясно: Радка Чонова, Елка Генова, Даниела Иванова

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Добрата практика е насочена към петокласниците, но и едновременно с това към учителите в прогимназиален етап. Адаптацията на учениците между отделните етапи е изключително предизвикателна за тях. Това води до високи нива на стрес, слаба ангажираност в часовете, трудна комуникация с учители и съученици. 

Класните ръководители на петокласниците успяват да променят нагласата на учениците чрез развиване социално-емоционални умения. “В края на учебната година наблюдавахме повишена увереност и социална ангажираност при по-голямата част от участниците. Учениците показаха подобрена способност за работа в екип и по-ефективно управление на емоциите си, като успяваха да се справят с напрежение и конфликти чрез научените стратегии за емоционално регулиране. Отчетохме също така по-високо ниво на емпатия и сътрудничество сред учениците, като повечето от тях изразиха желание за включване в бъдещи групови проекти и инициативи. През годината децата развиха положително отношение към новите си задължения и предизвикателства, а също и по-голямо доверие към съучениците и учителите си.”, разказва г-жа Генова. 

Добрата практика акцентира върху ученето чрез преживяване и ролеви игри, които са сравнително нови и подкрепящи подходи в училищната среда. Този модел се фокусира не само върху академичните умения, но и върху изграждането на социална увереност и устойчивост. В същото време тя е съобразена с многообразието на класа и включва активно всички ученици. “Груповите активности и ролевите игри дават възможност за пълноценно участие на ученици с различни нива на академична подготовка и социални умения, като акцентът е поставен върху сътрудничеството и подкрепата.”, допълва г-жа Генова.

Благодарение на задълбочената работа с петокласниците и ефективното отбелязване на напредъка, както и добрата комуникация между класните ръководители, останалите учители от колектива могат да добият представа за реалната адаптация на учениците. Чрез проведеното обучение и изложените фактите, колективът дава положителна обратна връзка. “Колегите подходиха с голям интерес към обучението. Водиха си записки и всеки успя да си “открадне” по нещо за часа си. Единодушно решихме, че тази практика трябва да се превърне в традиция за нашето училище.”, обобщава г-жа Генова.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Елка Генова
Учител
Г-жа Генова е учител по технологии и предприемачество и класен ръководител на 6. клас от 1 година. Преподава в училище ОУ "Душо Хаджидеков" - гр. Пловдив на ученици от прогимназиален етап. Нещо лично/специфично за мен е: “ Да докажеш себе си е лесно, но истинската стойност на един учител е да се докаже чрез успехите на своите ученици.”

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.