Изкуствен интелект или човек? Талант срещу роботизиране

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Компютърно моделиране и информационни технологии:

    • Познава принципа на действие на изкуствения интелект.
    • Създава ясна и точна заявка в чатбот за получаване на конкретен
    • резултат.
    • Усъвършенства работата в екип.
    • Извлича и анализира информация за посочената тема.
  • Руски език:

    • Увеличава лексикалния запас по руски език.
    • Свободно използване на руски езикови термини от
    • информационните технологии и изобразителното изкуство.
    • Подобрява общата си култура и познанията за културно-историческото наследство.
  • Изобразително изкуство:
    • Разширяване познанията на учениците за стиловете в изкуството.
    • Организира визуални образи в картини.
    • Оценява ролята на визуалните знаци за предаване и възприемане на информация.

Необходими материали:

  • достъп до интернет и лаптоп/компютър, достъп до https://fusionbrain.ai/
  • материали за рисуване

Предизвикателната учебна среда в Основно училище “Свети Паисий Хилендарски”, с. Сотиря, общ. Сливен, провокира група учители в прогимназиален етап да експериментират с таланта на учениците си и съвременните технологии. Основната цел на екипа от преподаватели е да заинтригуват учениците си и да намалят отсъствията им чрез различни активности, събития и иновативни уроци. “Често през зимния период се случва учениците да останат вкъщи. Това е най-често заради липса на подходящи дрехи и обувки. Голям процент от родителите имат завършено едва начално образование и за тях ценностите са съвсем различни”, споделя г-жа Колева-Павлова. 

Идеята за ПБО е провокирана от обучение на prepodaveme.bg. “Решихме, че в нашето училище ще направим нещо подобно. Изпълнихме задачата, която ни беше поставена след обучението и всеки сподели няколко идеи. Колегата по руски език реши да потърси изкуствен интелект, който да използваме. Седнахме заедно като екип и разписахме план, който да следваме по време на проекта с по-високи изисквания към седмокласниците”, разказва г-жа Колева-Павлова.

izkustven intelekt dobra praktika kolektiv

Чрез добрата практика “Изкуствен интелект или човек? Талант срещу роботизиране” учениците поглеждат с друго око на училището. Впускайки се в различни задачи в рамките на 16 учебни часа по руски език, изобразително изкуство и КМИТ, седмокласниците създават албум на класа със собствените си картини и генерирани изображения от изкуствен интелект. Успехът всъщност е, когато и по-големите братя или сестри, родители и роднини са “обучени” от седмокласниците как да създадат картина чрез специализирания софтуер. 

В следващите редове споделяме конкретните дейности, които са разделени по предмети. 

izkustven intelekt proekt na uchenik 2

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Предварителна подготовка

Проектът се реализира в няколко етапа. Активно участват учителите по руски език, КМИТ и изобразително изкуство. Всеки учител трябва да е запознат с напредъка на учениците и да дава обратна връзка. 

Въвеждане на проекта

В първия час по КМИТ се провежда въвеждащ урок, който има за цел да запознае учениците с изкуствения интелект и неговите функции. Ролята на учителя тук е да представи “машината” като средство, което ни помага, а не ни заменя. 

Проектната задача се представя пред седмокласниците като експеримент. Във втората част на часа по КМИТ, учениците разглеждат различните видове изкуствен интелект и чатботове, с чиято помощ се комуникира с изкуствената невронна мрежа. “За целите на нашия проект е използван изкуствен интелект – Kandinsky 3.0, специализиран в изработването на изображения. Седмокласниците успяха да изградят умения самостоятелно да се регистрират и да потвърждават регистрацията си в различни платформи. Придобиха увереност, че са способни да се справят с всички съвременни средства за комуникация и взаимодействие с изкуствен интелект. Осъзнаха, че това ще им е необходимо и полезно в реалния живот”, допълва г-жа Колева-Павлова.

В часовете по изобразително изкуство

“В часовете по изобразително изкуство учениците разглеждаха различните стилове в модерното изкуство и техните особености. Всеки стил носи в себе си личната борба на художника и изразява мнението му. Точно това се хареса на учениците и те с интерес разгледаха всеки от тях поотделно. Работиха усилено, вложиха фантазия и част от себе си, изразиха своето мнение чрез творбите си”, разказва г-жа Колева-Павлова. 

Учениците избират индивидуално стил и рисуват по този начин, за да усетят и изразят своята позиция. Решението да се противопоставят талант, знания и човешки умения срещу бездушната машина провокира в седмокласниците редица въпроси, на които търсят отговори по време на проекта. “В процеса на работа навлизахме в по-задълбочен размисъл докъде би стигнало роботизирането и как би се развил светът с навлизането на все повече технологии, заместващи човешкия фактор. Дали биха изчезнали професии? Компютърът ли работи по-изящно, или човекът? Къде всъщност се крие красотата – в роботизираното съвършенство, или в човешките ръце и мозък? До къде ще стигнем?”, допълва г-жа Колева-Павлова.

izkustven intelekt proekt na uchenik 1

В часовете по руски език

След като картините са готови, седмокласниците се заемат със задачата да напишат описание по ключови думи на руски език, което да приложат в програмата. Ролята на учителя е да даде обратна връзка според граматическите изисквания и правилата за писане на текст. “Това подобри практическите им умения за мислене на руски език, увеличи лексикалния им запас и им даде възможност да използват свободно термини от информационните технологии и изобразителното изкуство на руски език”, споделя г-жа Колева-Павлова

В часовете по КМИТ

Учениците въвеждат текстовете си в чатбота и получават нови творби през призмата на изкуствения интелект. Съпоставят своите творби с картините на “машината”. След успешния експеримент, учениците получават задача от учителя по изобразително изкуство да опитат да пресъздадат творбите на интелекта на хартия с техника по избор. 

Представяне на проекта пред родители

Несъмнено една от най-вълнуващите стъпки е представянето на крайния резултат. В Основно училище “Свети Паисий Хилендарски”, с. Сотиря това се случва пред семейството на учениците, които освен да разкажат за приключението си, имат и нелеката задача “да обучат” родителите си. “Всеки родител успя да види напредъка в знанията и уменията на децата, да оцени творчеството и способността им да работят уверено и самостоятелно с модерните технологии. Учениците обсъдиха със своите родители въпросите, на които те самите търсиха отговори по време на проекта. Накрая самите родители с подкрепа на децата си направиха опит да създадат своя собствена картина с помощта на изкуствения интелект. Така всеки родител получи възможност да оцени усилията, положени от неговото дете”, разказва г-жа Колева – Павлова. 

Творбите на учениците и тези, които са генерирали чрез изкуствения интелект, са събрани в албум, който напомня на учениците, че няма от какво да се страхуват и трябва да експериментират. 

izkustven intelekt dobra praktika

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

В началото учениците не приемат добре идеята за проектната дейност, тъй като не подхождат с доверие и по-голямата част от тях смятат, че ще бъдат заменени от машините. Но след като правят опит, интересът им силно се проявява. “В следващите часове дискусиите се увеличиха, виждаха се любопитни погледи. Задаваха много въпроси от рода на: Етично ли е да използваме съвременните технологии, за да променяме миналото? Могат ли те да заместят човешкия талант? Как можем да проектираме своята заявка към изкуствения интелект, за да получим точния резултат? Как можем да решим проблема с недостатъчното познаване на терминологията на руски език? Кои езикови ресурси да използваме? Каква стратегия можем да създадем за организиране на екипната ни работа? Как бих постъпил като програмист? Как бих постъпил като творец и художник?

За първи път видях такава жажда за знания. Отсъствията намаляваха, а опитите за генериране на нови и нови изображения растяха”, споделя г-жа Колева-Павлова.

Екипът от учители напълно изпълнява заложените предварително педагогически цели в проекта. След придобитата увереност на седмокласниците да работят самостоятелно в новите технологични условия, те подобряват резултатите си не само по КМИТ, но и всички изучавани предмети, като по-уверено намират и синтезират необходимата информация. За екипа от учители тази добра практика е истинска победа, която възнамеряват да превърнат в традиция за бъдещите седмокласници и по този начин да ги стимулират да останат в образователната система. “За нас най-правилният подход е “учене чрез правене”. Само тогава децата усещат необходимостта от знания, умения и компетентности, необходими в реалния живот. Познавайки децата си, ние, учителите се опитваме да отговаряме на техните желания и стремежи в опит да задоволим потребностите им. Всеки урок е цветен, интересен и различен, за да е привлекателен и интригуващ за учениците.”, обобщава г-жа Колева-Павлова. 

Участието на родителите също е ключово. Макар че само 30% от тях участват в представянето на проектите, родителите са силно учудени от възможностите на децата им. 

Добрата практика може да се реализира с всяка група ученици и да се адаптира за прогимназиален етап, използвайки учебната програма и интересите на учениците. “Ние реализирахме проекта с ученици от най-уязвимата пета група – нисък образователен и социално-икономически статус. Това показва, че няма ограничения за прилагане на социално-емоционалния метод на обучение”, допълва г-жа Колева-Павлова.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции
Гражданска активност

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните механизми на функциониране.

Норма в класа
Култура на класната стая

Норма в класа

„Учениците се уважават и изслушват“ – това е едно от основните правила, върху които се гради успешното управление на класната стая. Уважението и изслушването на

Създаване на отборен ритуал
Работа в екип

Създаване на отборен ритуал

След като разделите групите с помощта на пръчиците или друга стратегия, още в самото начало може да инвестирате време за създаване на отборен дух и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.