Интервю: Жаждата за надграждане на нови знания и умения е важна за всеки учител

Академията за дигитални умения в ерата на изкуствения интелект е инициатива, която се случва през 2024 г. и включва поредица от уебинари, видео курсове и обучения за учители, създадени с подкрепата на Yettel. В настоящото интервю Ви срещаме с Йордан Адолфов – млад учител от Русе, който е сред над 300 учители от гимназиален етап, които се включиха в първите обучения от програмата през м. април.

1. Разкажете накратко за себе си – по какво преподавате и къде, какво ви мотивира да се включите в Академията за дигитални умения на Prepodavame.bg и Yettel.

Казвам се Йордан Адолфов и вече шест години съм преподавател по география и професионална подготовка в Професионална гимназия по туризъм „Иван П. Павлов“, гр. Русе. Учителската професия е любопитна, интересна и динамична, но жаждата за надграждане на нови знания и умения във всеки уважаващ се учител, трябва да бъде един от водещите моменти в развитието на тази професия. Точно поради тази причина се наложи учителската професия да се адаптира към съвременните изменения с дигитализация на образованието. В търсене на най-доброто за себе си, открих електронната платформа Prepodavame.bg. Провокативните задачи, които се поставят по време на обученията и за самостоятелна работа от обучаващите, събуждат в учителя желанието да преоткрие себе си в дигиталния свят на образованието.

2. Кое беше най-полезно за Вас в обученията?

Да развия своята дигитална грамотност, която да мога смело да преподавам на новото дигитално поколение ученици. Придобиването на нови умения за работа в екип ме научи да се доверявам повече на своите колеги и по този начин да осъществяваме добри практики за развиване на бинарни урочни единици. С навлизането на STEM, STEAM, АІ и ChatGPT технологиите в средното образование, преподаването на новия учебен материал в часовете по география и икономика и туризъм се превърнаха в още по-интересни и провокативни за учениците.

3. Посещавали ли сте преди други подобни курсове?

Да! Участвал съм в разнообразни и множество образователни курсове за изграждане на дигитални умения, организирани от РУО – Русе, Школо, Преподаваме.бг и Софийски университет “Св. Климент Охридски”. Още в университета дигиталните умения в часовете по педагогика и методика са заложени за изучаване, но с настъпването на Ковид-19 пандемията, всички учители неизбежно трябваше да надградим своите дигитални умения и да се научим да създаваме електронни учебни или работни материали, в съдействие на нашето кариерно развитие.

4. Планирате ли да използвате наученото в клас и как? Срещате ли предизвикателства?

Електронните ресурси на информация и новите технологии са част от нашето ежедневие. Необходимостта от адаптиране на образованието към съвременните технологии наложи да прилагам наученото в практическите часове по ресторантьорство, да чертаем дигитални схеми за подредба на маси, да определяме с учениците правилната последователност на обслужване на клиенти чрез електронните образователни игри, както и да търсим държави по карта чрез електронните кръстословици. Все още предизвикателство за мен, но и за учениците остава най-съвременният електронен ресурс за работа ChatGPT, който постепенно ще навлезе в образователната система на България.

5. До каква степен според Вас технологиите трябва да присъстват в обучителния процес?

Ако погледнем назад в миналото и сравним със сега, ретроспекцията на образованието ще ни покаже за приблизително един век огромна промяна в цялата ни образователна система. В миналото всички учители и ученици са писали на черни дъски, в началото на ХХІ век навлязоха белите дъски, а сега стенните дъските са заменени с електронни или виртуални.
Методите на преподава на всеки един учител също еволюираха с времето. Като ученик аз съм използвал черната и бялата дъска за работа, а сега предизвикателство за мен в началото на моя педагогически стаж бе работата с електронните образователни ресурси и електронните бели дъски. Докато в миналото всеки ученик и учител трябваше да си представя природните процеси на науката, да чертае схеми и диаграми, да изработва модели и макети за усвояване на новия учебен материал, всичко това в настоящия дигитален ХХІ век се трансформира с мигновени сили, което улеснява работата на всички нас – обучаващите и обучаваните. Като учител на новото поколение, работата с новите технологии е неименуема. Новите технологии отварят врати за нови и съвременни професии, за усвояване по-лесно на новия учебен материал, както и да мотивират учениците да проявяват креативност за работа. От своята практика бих споделил, че в извънредни ситуации понякога се налага да трансформираме за момент електронната образователна система в традиционна. Новите технологии се базират на традиционните и никога не може да ги отделим едни от други или както е казвал моят методик по география: „Хартиеният учебник никога не може да бъде заменен или отделен от новите образователни технологии.“

6. Как се променя начинът, по който децата възприемат информацията и уроците в училище?

Определено бих споделил с ръка на сърцето, че новите технологии са в голяма помощ за усвояването на новите знания и умения у учениците. Не само методиката на учителя е важна в цялата работа, но и самата работа с разнообразните електронни ресурси. Новата информация във всеки учебен материал не е напълно лесна и достъпна за всеки ученик.
Точно тук се намесва ролята на учителя, както и новите технологии, така че обучаваните ученици да успеят да придобият нови познания и да постигат забележителен напредък след всеки един ден, и накрая самите ученици да кажат, че това е едно отлично постижение за тях. Благодарение на новите технологии в образователната ни система, всеки един ученик успява с лекота да попие всяка една нова информация. Всеки ученик е като едно дърво – своето начало започва като едно стъбло и постепенно расте, като се разклонява във всяка наука, така че да може да преоткрие себе си, докато достигне до последния етап от своето
образование.

7. Защо според Вас е важно да развиваме дигиталните си умения?

Както споменах по-рано, образованието е като един човешки организъм. Ние учителите трябва да се развиваме, да се адаптираме към настъпващите промени и изменения в методиката на преподаване. Дигиталните умения не са напълно непознати за всеки един от нас. Дигиталните умения у нас са заложени още от миналото. Подобен пример бих споделил с първите компютри – изтеглянето на снимки, принтирането, създаването на проектна дейност, математическите изчисления, работата със специализирани софтуери и т.н. Благодарение на дигиталните технологии и уменията, които сме придобили от тях, ние учителите може да създаваме проекти с други колеги от работното място, от друго населено място или да осъществим глобална връзка за работа с чужди страни от света. Дигиталните технологии са неизбежна част от нашия живот, като по този начин уменията, които създаваме и надграждаме са от огромна значимост не само за професията ни, но и за живота, в който живеем. С всеки един ден трябва да се преоткриваме, да творим, да оценяваме постиженията на своите ученици и да опознаваме нови светове с многообразните електронни ресурси или както би казал Ърнест Хемингуей: „Светът е прекрасно място и струва да се борим за него“

 

На страницата на Академията може да откриете покани за следващи обучения, уебинари и курсове, свързани с темата дигитални умения в ерата на изкуствения интелект.

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.