Физика за теб и за мен: Превръщане на отпадъците в научни чудеса

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Идентифицират основните физични принципи и явления.
  • Обясняват процеса на изработка на своите проекти.
  • Създадат научни модели от отпадъчни материали.
  • Анализират приложението на физичните принципи в своя проект.

Необходими материали:

  • картон, пластмаса, метал, дървени пръчки и стари електронни части

Проектът не само развива практически умения, но и възпитава у учениците отговорност към природата. Използването на отпадъчни материали насърчава екологичното мислене и доказва, че науката и устойчивото развитие вървят ръка за ръка.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Подготовка: Вдъхновение и планиране

Процесът започва с представяне на проекта пред учениците, където учителят обяснява как могат да се използват рециклирани материали за създаване на научни модели. Темите се избират според уроците по физика, като в 8. клас се фокусират върху механика и топлинни явления, в 9. клас – върху електричество и звук, а в 10. клас – на магнитни явления. „Искам учениците да видят, че с подръчни материали могат да направят нещо впечатляващо,“ споделя учителката.

fizika za teb i za men igra

Стъпка 1. Събиране на материали

Всеки ученик подбира отпадъчни материали, които да използва в проекта си. Най-често това са картон, пластмаса и метал. Материали, които има във всеки дом. Този етап насърчава екологичното съзнание и отговорност

Стъпка 2. Творчество и практическа работа

Учениците работят индивидуално или в малки екипи, като експериментират и създават свои модели. В 8. клас проектите включват хидравлични машини и макети за изследване на триенето, докато в 9. клас учениците се занимават с електрически вериги и звукови експерименти. В 10. клас се разработват проекти с магнитни явления, като „танцуващо коте“ от бутилка, магнити и кламери. “Много от тях не вярват, че могат да направят нещо, но после ме изненадват.”, споделя г-жа Иванова.

fizika za teb i za men kashta
Макет на къща

Стъпка 3. Представяне на проектите

Учениците представят своите проекти по два начина: физически пред класа или чрез заснемане на кратко видео. Тази възможност за избор позволява на по-неуверените ученици да покажат своите умения в комфортна среда. Към всеки проект се попълва специално разработена бланка, която включва:

  • Тема
  • Материали
  • Стъпки на изпълнение
  • Какво научих
  • Приложение
  • Снимки на проекта

Ученик от 8. клас описва процеса на създаване на термометър в домашната си лаборатория, споделяйки не само необходимите материали, но и стъпките през които е преминал, както и изводите, до които е достигнал. Този процес насърчава учениците да анализират работата си и да споделят своите знания и изводи. Госпожа Росица Иванова създава специален сайт, на който качва всички готови проекти – снимки, видеа и попълнени бланки за проектите. Целта на сайта е учениците от различните класове да се запознаят с изобретенията на другите, както и да ги споделят със своите родители и приятели.

fizika za teb i za men termometar i reflektor
Термометър и рефлектор

Стъпка 4. Оценка на разработките

Проектите се оценяват по критерии, които включват оригиналност, ефективност, яснота на представянето и качеството на попълнената бланка. Тези критерии са адаптивни, за да отразят конкретните нужди на учениците и целите на проекта. „Важно е да се отчете не само крайният резултат, но и усилието, вложено в процеса,“ подчертава учителката. Тази гъвкавост позволява индивидуален подход към всяко представяне, като същевременно подчертава креативността и научната стойност.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Конкретни резултати: Какво постигнахме?

Добрата практиката „Физика за теб и за мен“ постига забележителни качествени и количествени резултати. Учениците развиват екологично съзнание и осведоменост относно проблемите на околната среда и рециклирането. Те подобряват разбирането си за физическите принципи, развивайки критично мислене, творческо решаване на проблеми и умения за работа в екип. Количествено се наблюдава значително подобрение в резултатите на тестовете и крайните оценки по физика. Учениците се чувстват по-ангажирани и мотивирани да изучават предмета. „Много от тях не вярваха, че могат да направят нещо, но когато успеят, виждам как увереността им нараства,“ споделя г-жа Росица Иванова.

Какво прави практиката иновативна?

Добрата практика представлява иновация спрямо традиционните методи на обучение по физика, допълвайки решаването на теоретични задачи с практически проекти. Различният подход насърчава учениците да участват активно в научния процес, вместо да се ограничават до учебниците и стандартните лабораторни експерименти.

Използването на рециклирани материали не само развива креативност, но и учи учениците на отговорност към природата. Това прави обучението по-интересно, мотивиращо и близко до реалния живот, като стимулира нестандартното и критично мислене у учениците.

Добрата практика доказва, че комбинирането на наука с творчество и устойчивост може да вдъхнови учениците и да промени възприятието им за физиката като труден и неразбираем предмет.Чрез това учениците не само научават за науката, но и виждат как могат да допринесат за природата.”, отбелязва г-жа Иванова.

fizika za teb i za men poster

Надграждане и приложение в други контексти

Учителката по физика и астрономия смята, че проектната задача лесно може да бъде адаптирана в часовете по химия или биология, където също могат да се използват отпадъчни материали за създаване на модели. 

Приобщаващ характер

Една от най-големите ценности на добрата практиката е, че тя е достъпна за всички ученици, независимо от тяхната културна, социална или образователна среда. Използването на отпадъчни материали позволява участие дори на ученици с ограничени финансови възможности. Това укрепва чувството за общност и равнопоставеност в класната стая, като дава на всеки ученик възможност да се изяви и да допринесе за експеримента.

Добрата практика на г-жа Росица Иванова е доказателство, че иновациите в образованието могат да бъдат достъпни, устойчиви и изключително ефективни за мотивиране и вдъхновение на учениците.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Росица Иванова
Учител
Г-жа Иванова е учител по Физика и астрономия и специални предмети от 12 години. Преподава в Старопрестолна професионална гимназия по икономика “Д-р Петър Аладжов“, гр. Велико Търново на ученици от 8 до 12 клас. “Вярвам, че всяко предизвикателство е възможност за развитие, затова никога не спирам да уча нови неща.“

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.