АВТЕНТИЧНО ОЦЕНЯВАНЕ
Какво е автентично оценяване?
Автентичното оценяване е процес, при който учениците прилагат наученото в нови и реалистични ситуации, като анализират, оценяват и създават решения на сложни задачи, близки до реалния живот. Те създават смислени продукти или представяния, които показват не само какво знаят, а и как могат да използват знанията и уменията си на практика.
Кога една задача е автентична?
- Реалистична е.
- Изисква креативност и принос от страна на учениците.
- Кара ученика да „практикува“ самия предмет (да действа, а не само да възпроизвежда знания).
- Прилича или симулира реални контексти – работа, гражданския живот или личния живот.
- Оценява умението на ученика ефективно да използва широк набор от знания и умения, за да се справи със сложна задача.
Какво разграничава автентичното от традиционното оценяване?
| Типични тестове | Автентични задачи | Показатели за автентичност |
| Изискват правилни отговори | Изискват висококачествен продукт или изпълнение, както и аргументация на решенията. | Правилността не е единственият критерий; учениците трябва да могат да обосноват отговорите си. |
| Несвързани са с реални контексти и ограничения | Свързани са с реални контексти и ограничения; изискват от ученика да „практикува“ предмета/предметите | Контекстът и ограниченията на задачата са подобни на тези, с които се сблъскват в реалния живот |
| Изолират конкретни умения или знания | Са интегрирани предизвикателства, при които трябва да се използват комплексно множество умения и знания | Задачата е многоаспектна, дори когато има един правилен отговор |
| Фокусирани върху един предмет – проверяват знания и умения само в рамките на конкретна дисциплина (например само математика) | Комбинират различни предмети – за решаването ученикът трябва да използва знания и умения от няколко области (например математика, наука и език едновременно) | Задачата е по-близо до реалния живот, където проблемите рядко са „само по математика“ или „само по литература“ |
| Въпросите са лесни за проверка – например избор от А, Б, В или кратък отговор | Включват сложни задачи, за които може да няма един правилен отговор и които не винаги са лесни за оценяване | Най-важното е не просто да се сложи оценка, а да се оцени реалното разбиране и умения на учениците |
| Дават крайна оценка | Дават информация за напредъка – показват какво може ученикът и какво още трябва да развие | Целта е ученикът да знае как да се справя по-добре следващия път, а не само да получи бележка |
Какви са предимствата на автентичното оценяване?
- По-валидно е от традиционните тестове, особено за резултати, които изискват мислене от по-високо ниво.
- Свързано е с реални задачи, което го прави по-интересно и мотивиращо за учениците.
- Дава по-конкретна и полезна информация за това какво учениците наистина са научили и какво още не са усвоили.
Източници: Authentic Assessment
- Чеклист за автентично оценяване
- Идеи и примери за автентично оценяване
- Бланка за планиране на АО