България в края на XIX век

Описание

В този урок по История за 7. клас учениците ще изследват положението на България в края на XIX век, като откроят причините за Сръбско-българската война и анализират образа на Стефан Стамболов в периодичния печат. Чрез работа с текстове, сравнение на различни гледни точки и собствено творчество учениците се ангажират активно и развиват умения за причинно-следствен анализ и дигитална грамотност.

Учениците ще могат да:

  • посочат причините, довели до Сръбско-българската война
  • анализират образа на Стефан Стамболов в периодичния печат
  • описват и извеждат причинно-следствени фактори

Компетенции, които развива урокът:

  • критично мислене и сравнение на позиции
  • ясно аргументиране и изразяване на мнение
  • дигитална грамотност при работа с източници

Ключови точки:

  • причини и ход на Сръбско-българската война от 1885 година
  • противоречивата политика на Стефан Стамболов
  • наследството, поето от Константин Стоилов

Фокус на урока:

Основната дейност „Писма от фронта“ цели да доближи учениците до личните преживявания на участниците в Сръбско-българската война. Учителят разделя класа на две групи чрез броене, без учениците да напускат местата си: учениците с номер 1 пишат писмо от името на български войник, а учениците с номер 2 – от гледната точка на сръбски войник. Всеки получава работен лист, в който са включени насоки и опорни точки. Учениците трябва да създадат кратко, емоционално и съдържателно „войнишко писмо“, като включат причините за войната, нагласите на войниците и настроенията на фронта. След написването част от писмата се прочитат в клас, което дава възможност за сравнение на перспективи и за обсъждане на общи и различни мотиви. Дейността насърчава емпатия, творческо мислене и задълбочено разбиране на историческите процеси, като същевременно ангажира учениците в дискусия.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Войните за национално обединение 1912 - 1918 година
Независимостта на България
Българите в Македония и Одринско
България в края на XIX век
Съединението на Източна Румелия с Княжество България

Автор на урока

Кристиян Ковачев
Автор на уроци
Кристиян Ковачев е историк, доктор по Теория и история на културата, учител в Българското училище "Кирил и Методий" в Париж и постдокторант към Българската академия на науките. От 2021 до 2022 г. е учител в Основно училище "Христо Ботев", с. Ръжево по програмата "Нов път в преподаването" на фондация "Заедно в час". От септември 2021 г. преподава на ученици от III, IV, V, VIII и гимназиален клас в БУ "Кирил и Методий, Париж. “За мен учениците трябва да бъдат в центъра на образователния процес и да бъдат активни участници, а не субекти в учебния процес.“

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.